AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #1 Skrevet 22. februar 2012 Vi har for noen uker siden begynt med fast rydding for treåringen hver kveld. Dvs at før kveldsmat og legging skal leker i stua ryddes på plass. Dette gikk veldig fint i begynnelsen, men nå virker det som han har skjønt at ryddingen kan gjøre at leggingen blir utsatt og at han dermed utnytter dette ved å tulle med ryddingen. Jeg lurer på hvordan vi kan håndtere dette. Han kan ikke forskyve leggetiden kveld etter kveld samtidig som det er slitsomt for oss å stå og gnage om denne ryddingen. Det er heller ikke aktuelt å selv måtte rydde hver kveld fordi han ikke gidder og vi til slutt må legge ham fordi det er over sengetiden hans. Det er heller ikke så aktuelt å la alle lekene flyte til neste dag og så starte en ny dag med å mase om rydding. Jeg synes det er fint å kunne starte dagen med en ryddig stue (og ikke minst nyte voksentiden om kvelden med ryddig stue). Problemet er vel i hovedsak at vi ikke har så mange midler for å tvinge gjennom ryddingen. Å si at da må han rydde neste dag ville neppe fungere, jeg tror ikke en treåring som våkner og må starte dagen med rydding har noen forståelse av at det kom av manglende rydding dagen før. Hva gjør vi?
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #2 Skrevet 22. februar 2012 Ta alt som han ikke rydder og putt det i en søppelsekk og sett det i garasjen. 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #3 Skrevet 22. februar 2012 Rydd før barne-tv, dersom han liker å se på det. 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #4 Skrevet 22. februar 2012 Men er dette forståelig for en treåring? Når han våkner neste dag og hele togbanen hans er borte, er det faktisk mulig for ham å forstå at det var fordi han ikke ryddet kvelden før? Hadde han vært to år eldre skulle jeg gått med på det, men en treåring? Jeg tenker at treåringer i størst mulig grad bør få en rent direkte konsekvens og at konsekvenser som først skjer et halvt døgn senere har lite for seg og er vanskelig for dem å oppfatte som en sammenheng med hva de gjorde dagen før. 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #5 Skrevet 22. februar 2012 Rydd før barne-tv, dersom han liker å se på det. Han ser sjelden på barne-tv. Han legger seg kl 20, så det ville uansett være plenty med leketid (og dermed også roting) mellom barne-tv og legging.
vinterspeil Skrevet 22. februar 2012 #6 Skrevet 22. februar 2012 Ta alt som han ikke rydder og putt det i en søppelsekk og sett det i garasjen. For en treåring?? Kanskje er det for mye å rydde? Kan dere dele på jobben og f.eks se hvem som blir først ferdig med sin del? Prøv å gjøre ryddingen morsom.
Silfen Skrevet 22. februar 2012 #7 Skrevet 22. februar 2012 Iom at dere ikke har innført rydding fra begynnelsen av, så må dere nesten regne med å jobbe litt med dette. Jeg ville fjernet leker også. Men når han tuller seg, så kan du for eksempel si; når du tuller nå, så må vi ta en leke og legge på hylla/boden/wherever. Vil du velge, eller skal jeg velge? Så tar dere bort en. Og sånn fortsetter det. Eller positiv forsterkning med klistremerker og premie etter en uke med rydding hver dag eller noe. 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #8 Skrevet 22. februar 2012 Men er dette forståelig for en treåring? Når han våkner neste dag og hele togbanen hans er borte, er det faktisk mulig for ham å forstå at det var fordi han ikke ryddet kvelden før? Hadde han vært to år eldre skulle jeg gått med på det, men en treåring? Jeg tenker at treåringer i størst mulig grad bør få en rent direkte konsekvens og at konsekvenser som først skjer et halvt døgn senere har lite for seg og er vanskelig for dem å oppfatte som en sammenheng med hva de gjorde dagen før. De forstår mer en du tror. Jeg så på Nanny 911 og der var det en mor som trodde at treåringen ikke ville forstå hvorfor han fikk timeout så derfor prøvde hun det aldri. Men han skjønte det da de prøvde. Men du må jo rydde det opp slik at han ser det også samtidig fortelle ham at nå setter jeg bort disse lekene i skapet f.eks. fordi du ikke ryddet de opp da jeg ba om det.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #9 Skrevet 22. februar 2012 For en treåring?? Ja? Han skjønner jo det? Rydder han ikke opp blir det borte og han får det ikke tilbake før han har blitt flink til å rydde. 3-åringer skjønner konsekvenser, ikke undervurder dem. 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #10 Skrevet 22. februar 2012 For en treåring?? Kanskje er det for mye å rydde? Kan dere dele på jobben og f.eks se hvem som blir først ferdig med sin del? Prøv å gjøre ryddingen morsom. Det er sånn vi gjør det hver kveld, men det ender med at han ikke rydder noe uansett. Det er derfor jeg nå, når han bruker ryddingen mot oss, at vi kommer litt til kort i forhold til både motivasjon og mulig konsekvens. Jeg synes, som jeg også skrev til gjesten, at å fjerne leker blir litt fjernt for en treåring. Vi prøver etter beste evne å motivere til ryddingen, både ved å være med å rydde og ved å f.eks. si "nå rydder vi lekene dine og etterpå kan du få være med å lage kveldsmat" (han liker å være med på kjøkkenet og lage mat), og også ved å forberede ham ved å på forhånd si i fra at det snart blir rydding fordi det er sent.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #11 Skrevet 22. februar 2012 De forstår mer en du tror. Jeg så på Nanny 911 og der var det en mor som trodde at treåringen ikke ville forstå hvorfor han fikk timeout så derfor prøvde hun det aldri. Men han skjønte det da de prøvde. Men du må jo rydde det opp slik at han ser det også samtidig fortelle ham at nå setter jeg bort disse lekene i skapet f.eks. fordi du ikke ryddet de opp da jeg ba om det. Ja? Han skjønner jo det? Rydder han ikke opp blir det borte og han får det ikke tilbake før han har blitt flink til å rydde. 3-åringer skjønner konsekvenser, ikke undervurder dem. Ja, treåringer forstår konsekvenser, Men det er forskjell på en konsekvens som skjer i direkte sammenheng med det han gjorde og å gi en konsekvens mange timer senere, når det som skjedde er helt glemt. Timeout får man med en gang man har gjort noe galt, å ta fra ham lekene ville han først oppdage 12-13 timer senere. Jeg synes det blir en helt merkelig konsekvens.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #12 Skrevet 22. februar 2012 Ja, treåringer forstår konsekvenser, Men det er forskjell på en konsekvens som skjer i direkte sammenheng med det han gjorde og å gi en konsekvens mange timer senere, når det som skjedde er helt glemt. Timeout får man med en gang man har gjort noe galt, å ta fra ham lekene ville han først oppdage 12-13 timer senere. Jeg synes det blir en helt merkelig konsekvens. Ikke hvis du gjør det der og da når han nekter å rydde. Da er det jo en konsekvens av at ikke vil rydde. Men uansett. Du vet jo ikke om det fungerer eller ikke om du ikke prøver. 1
eva-80 Skrevet 22. februar 2012 #13 Skrevet 22. februar 2012 gi han advarsel tydelig om at om han ikke rydder dem bort, så blir lekene satt i boden. om han ikke hører etter så gjør du netopp det mens han ser på ... tro på meg, han kommer til å skjønne sammenhenget veldig fort. men pass på at det ikke blir for mye å rydde på en gang. og ja, gjerne del oppgavene mellom dere. kjedelig å rydde alene, men 2 sammen kan være greit og ros han etterpå , med å si, : se hvor fint og ryddig det ble nå her.. det blir koselig å stå opp til en ryddig stue i morgen . dette funket veldig bra hos oss, og nå er gutten 12 ... hans rom er alltid rent og ryddig.
Silfen Skrevet 22. februar 2012 #14 Skrevet 22. februar 2012 Ja, ikke for mye. Avtalen kan f.eks. være at han må ta fem ting og dere resten. Begynne i det små. Gjerne ha ulike ting i ulike kasser, så har dere bilde av lego på legokassen. For det kan være vanskelig å skjønne hvor alt skal når de ikke kan assosiere tingene med noe. Men lego og bilde av lego på kassen, da blir det enklere. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #15 Skrevet 22. februar 2012 Ikke hvis du gjør det der og da når han nekter å rydde. Da er det jo en konsekvens av at ikke vil rydde. Ja, nettopp. Rydder han ikke så tell til tre og hent søppelsekken. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #16 Skrevet 22. februar 2012 Lag en konkurranse av det: "Nå går jeg og gjør ditt eller datt mens du rydder lekene dine, og så ser vi hvem som blir først ferdig." Gjerne en liten premie også (f.eks. at du leser høyt mens han spiser e.l.). Min erfaring er at treåringer elsker alt som begynner med klar, ferdig gå!
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #17 Skrevet 22. februar 2012 gi han advarsel tydelig om at om han ikke rydder dem bort, så blir lekene satt i boden. om han ikke hører etter så gjør du netopp det mens han ser på ... tro på meg, han kommer til å skjønne sammenhenget veldig fort. men pass på at det ikke blir for mye å rydde på en gang. og ja, gjerne del oppgavene mellom dere. kjedelig å rydde alene, men 2 sammen kan være greit og ros han etterpå , med å si, : se hvor fint og ryddig det ble nå her.. det blir koselig å stå opp til en ryddig stue i morgen . dette funket veldig bra hos oss, og nå er gutten 12 ... hans rom er alltid rent og ryddig. Signerer denne. En treåring som har skjønt at han kan drøye leggetiden skjønner også konsekvenser. Gjorde det samme med en 4-åring som var på besøk. Sa at dersom hun ikke ryddet etter seg, så satte jeg bort lekene, og hun fikk ikke låne de neste gang. Hun ryddet ikke, og skjønte godt hvorfor lekene ikke var fremme halvannen uke etterpå (hun sutret litt, men sa at hun lovet å rydde neste gang hun fikk låne de). Så en treåring skjønner nok konsekvens s¨lenge det skjer der og da. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #18 Skrevet 22. februar 2012 Jeg må si du undervurderer din egen sønn hvis du tror han ikke husker 12 timer av gangen!! Vår sønn på tre er ekspert på å rydde, men så har han også mistet en god del leker pga av at han ikke ryddet. Dette husker han fortsatt godt, så nå trenger vi bare å nevne at vi rydder vekk lekene hvis han ikke vil, og da er han igang med rydding med en gang! (og nå er det måneder siden vi tok noe fra ham pga av dette) Tror vi begynte med det ved 2,5 års alder, og vår sønn er ikke noe vidunderbarn akkurat, men å huske hva som skjedde dagen før, det klarer han. Og han forteller hvorfor lekene er borte; at det var fordi han tulla og ikke ville rydde de bort selv. 1
Gjest frøken am Skrevet 22. februar 2012 #19 Skrevet 22. februar 2012 Synes det er helt hinsides å fjerne leker... Det du kan gjøre er å bare legge ungen og når han står opp neste morgen får han ikke leke med noen nye leker før han rydder det som lå der kvelden før
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #20 Skrevet 22. februar 2012 Synes det er helt hinsides å fjerne leker... Hvorfor det? For da er det "synd på" ungen, eller? De lærer av det, skjønner du! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå