Gå til innhold

Galen trailersjåfør og forbikjøring


Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.bt.no/nyheter/trafikk/Se-den-livsfarlige-forbikjoringen-2659205.html#.T0U_b3nEmu4

Jeg har kjørt bil i 22 år, og har aldri opplevd at en trailer presser meg. Jeg er ikke noen sinke i trafikken. I fem minutter lå han to meter bak oss og tutet, sier han til bt.no.

Ja, denne trailersjåføren oppførte seg som en dust, men jeg vet hva jeg ville gjort om en slik rabiat trailerfaen hadde kjørt bak meg. Jeg hadde pent blinket inn til nærmeste stoppested og sluppet traileren forbi. Disse sjåførne er skumle, og er bare idiotisk å holde seg på veien av prinsipp. Hvorfor skal noen på liv og død være "foran"? Jeg slipper gjerne forbi disse idiotene så lenge jeg selv slipper å dø eller å bli utsatt for de hjernedøde cellene til idiottrailersjåfører og andre idiotsjåfører som tuter og hamrer på rattet.

Denne sjåføren ble altså tutet på i hele 5 minutter uten at han stoppet. HVORFOR?? Hvorfor ikke slippe forbi en trailersjåfør som bare holder to meters avstand? GALSKAP! Nå skal det i en ideell verden ikke eksistere sjåfører som denne trailersjåføren, men de finnes dessverre, og de fleste har vel vært borti dem.

Noen andre som er enige? Hvorfor er det så fjernt å bare stoppe opp og slippe gærne folk forbi? :klo:

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På videosnutten ser jeg at det er en mulighet for avkjørsel, dvs slippe den dusten forbi, men det gjelder ikke alltid.

Noen gg finnes det rett og slett ikke muligheter for å kjøre inn til siden. Dette bør den som ligger i revva forstå!! :kjefte:

Skrevet

Virkelig ikke mer engasjement rundt dette? :snurt:

Skrevet

Denne sjåføren ble altså tutet på i hele 5 minutter uten at han stoppet. HVORFOR?? Hvorfor ikke slippe forbi en trailersjåfør som bare holder to meters avstand? GALSKAP! Nå skal det i en ideell verden ikke eksistere sjåfører som denne trailersjåføren, men de finnes dessverre, og de fleste har vel vært borti dem.

Det er slik de er når du har egotrippere som denne Jarle Hamre.

Skrevet

Det er slik de er når du har egotrippere som denne Jarle Hamre.

Det er umulig å slippe forbi den traileren når den ligger så tett som 2-3 meter. For det første er det ikke sikkert at sjåføren bak kan se hverken bremselys eller blinklys når han sitter så høyt og nært, dessuten tar det ikke mange tiendeler av et sekund før personbilen får traileren i bakenden om den bremser for å kjøre av. For det første har sjåføren bak en egen reaksjonstid før han får bremset dersom forankjørende gjør det, og i tillegg har en stor trailer en mye, mye lengre bremselengde enn en vanlig personbil. Og med så liten avstand i 80 km/t er det ikke snakk om at personbilen får seg en liten smell bak, men gjerne ligger klemt under førerhuset på traileren tilslutt.

Og uansett, når man ligger på fartsgrensen synes jeg ikke det er forankjørende sitt ansvar å kjøre ut til siden. Det er sikkert lurt om man har noen så tett, mtp. egen sikkerhet om man skulle måtte nødbremse, men problemet ligger hos idioten bak som for det første insisterer på å kjøre for fort, og for det andre leker med liv og helse på vegne av de som kjører foran.

Jeg har selv blitt forbikjørt av folk når jeg har holdt fartsgrensen, og best av alt er når de blinker ut så jeg ser dem, og kan blinke andre veien, slik at de ser at jeg skjønner hva de vil, og dermed kan bremse ned når de er i andre feltet. Folk som plutselig hiver seg ut i andre kjøreretning etter å ha lagt i presset på den foran i noen minutter mangler ikke bare grunnleggende kompetanse når det kommer til trafikal samhandling og risikobevissthet, men en god porsjon folkeskikk også.

  • Liker 4
Skrevet

Det er umulig å slippe forbi den traileren når den ligger så tett som 2-3 meter.

Sanheten er nok at denne Jarle Hamre ikke klarer å følge med i speilet. Da hadde ha oppdaget at han hadde blitt tatt igjen at denne semien opp til flere ganger.

For det andre du ligger mest sannsynlig 5 til 10 km under fartsgrensen.

Skrevet

Sanheten er nok at denne Jarle Hamre ikke klarer å følge med i speilet. Da hadde ha oppdaget at han hadde blitt tatt igjen at denne semien opp til flere ganger.

For det andre du ligger mest sannsynlig 5 til 10 km under fartsgrensen.

Les artikkelen før du svarer:

"Det hjalp ikke at Hamre kjørte over fartsgrensen, ifølge ham selv rundt 80 kilometer i timen."

Dessuten er det totalt irrelevant om han har blitt tatt igjen flere ganger av traileren i dette tilfellet, det er uansett sjåføren som ligger bak sitt hele og totale ansvar idet vedkommende foretar forbikjøringer. Trailersjåføren hadde fått totalansvar dersom det hadde skjedd en ulykke, og sjåføren slipper billig unna nå med å "bare" få sparken samt bli etterforsket. Hadde ikke han i artikkelen bremset ned, så hadde trailersjåføren mulig hatt en siktelse for uaktsomt drap over seg.

  • Liker 2
Skrevet

Feilmargin på speedometere forekommer, ja. Om karen som lå foran denne traileren kjørte i 75 og ikke 80 reelt sett, synes jeg ikke har så mye å si. Forbikjøringen er helt utrolig allikevel.

Og om man har det så travelt på veien at man sitter og river seg i håret fordi forankjørende ligger noen få km/t under, så får man heller kjøre hjemmefra noen minutter tidligere. Ved å f.eks. kjøre 90 i en 80-sone sparer man ikke mer enn 5 sekunder per kilometer. At man lar seg irritere over de som ligger langt, langt under fartsgrensen kan jeg forstå, men ikke at det skal være helt uholdbart at folk lar nålen ligge på det fartsgrensen sier.

  • Liker 3
Gjest Macha Mong Ruad
Skrevet (endret)

Sanheten er nok at denne Jarle Hamre ikke klarer å følge med i speilet. Da hadde ha oppdaget at han hadde blitt tatt igjen at denne semien opp til flere ganger.

For det andre du ligger mest sannsynlig 5 til 10 km under fartsgrensen.

Det er da ravende likegyldig hvor stor fart filmeren hadde, man skal aldri kjøre forbi på denne måten uansett. Hva om fyren havner bak en traktor, er det greit å sette motgående trafikanter i fare, siden traktoren kjører under fartsgrensa?

Dessuten har de fleste gps i bilen nå om dagen, og kjører på fartsgrensa eller høyere, så lenge føret er godt, og moderne biler har heller ikke den feilmarginen som var vanlig før.

Endret av Macha Mong Ruad
  • Liker 2
Skrevet

For det andre du ligger mest sannsynlig 5 til 10 km under fartsgrensen.

Som er helt ok når man ligger i 80 og fartsgrensen på stedet er 70.

Skrevet

Jeg reagerte på at det står "..med 4 barn i baksetet..", er det virkelig lov?

  • Liker 1
Gjest Macha Mong Ruad
Skrevet (endret)

Jeg reagerte på at det står "..med 4 barn i baksetet..", er det virkelig lov?

Hvis bilen har 6 seter eller mer er det lov.

Endret av Macha Mong Ruad
  • Liker 2
Skrevet

Hvis bilen har 6 seter eller mer er det lov.

Men får du 4 barn med seter/puter (håper nå de hadde seter/puter i hvertfall!) på en seterad? Har ikke sett biler med sånn plass før..

Skrevet

Men får du 4 barn med seter/puter (håper nå de hadde seter/puter i hvertfall!) på en seterad? Har ikke sett biler med sånn plass før..

Herregud, jeg tenkte ikke på at flere biler har flere rader med seter. Bare ignorer dette.. :sjenert::fnise:

  • Liker 1
Gjest Macha Mong Ruad
Skrevet

Men får du 4 barn med seter/puter (håper nå de hadde seter/puter i hvertfall!) på en seterad? Har ikke sett biler med sånn plass før..

Jeg tenker at forsetet = første rad, mens resterende rader er baksetet, samme hvor mange de er, siden de er nettopp "bak forsetet".

Skrevet

Jeg tenker at forsetet = første rad, mens resterende rader er baksetet, samme hvor mange de er, siden de er nettopp "bak forsetet".

Som jeg skrev i innlegget før ditt, jeg tenkte ikke på det i det hele tatt, tabbe.. ;)

Skrevet

Ny vending i saken, se her

"Trafikkfarlige sinker! " - "Småbilene kjører gjerne i 70 km/t, mens speedometeret deres viser 80 km/t. Vi er stadig inne og kalibrerer speedometrene våre. De viser korrekt fart, forklarer Holen. UP-sjef for Vestlandet, Leon Nordanger, stadfester det Holen sier."

UP-sjefen mener en skal være forsiktig med å dømme vogntoget sin forbikjøring bare ut ifra en video. - Kjøringen kan være hinsides, eller kanskje ikke. En må også huske på at vogntogsjåføren har mye bedre oversikt fra sin høye plass, enn en har fra personbiler, sier Nordanger."

Dere paragrafryttere som ligger akkuat på farsgrensen og bremser ned om dere går 2 km/t over, det er dere som skaper farlige situasjoner, der dere er ute å kjører og "hevder deres rett" til å holde akkurat fartsgrensen, og irriterer dere over de som ligger for nært bak. "H*n hadde hatt god av om jeg bremset nå"

Flyt folkens, FLYT i trafikken er det viktigste! Slipp oss forbi om dere irriterer dere da!

Hilsen kvinne som har kjørt bil i over 30 år.

Skrevet

Ny vending i saken, se her

"Trafikkfarlige sinker! " - "Småbilene kjører gjerne i 70 km/t, mens speedometeret deres viser 80 km/t. Vi er stadig inne og kalibrerer speedometrene våre. De viser korrekt fart, forklarer Holen. UP-sjef for Vestlandet, Leon Nordanger, stadfester det Holen sier."

UP-sjefen mener en skal være forsiktig med å dømme vogntoget sin forbikjøring bare ut ifra en video. - Kjøringen kan være hinsides, eller kanskje ikke. En må også huske på at vogntogsjåføren har mye bedre oversikt fra sin høye plass, enn en har fra personbiler, sier Nordanger."

Dømme "bare" ut fra en video?? Om UP-sjefen sikter til akkurat denne forbikjøringen var det jo en håpløs påstand. Man ser jo tydelig hvor lite margin det var før traileren hadde frontkollidert med møtende bil, så her hjalp det jo ikke akkurat med "bedre oversikt fra sin høye plass". I dette tilfellet hadde også personbilen med folka som filmet også bremset NED for å unngå ulykke, som forsterker argumentet om at dette helt klart var en veldig uforsvarlig forbikjøring som kunne endt med dødsfall.

Dere paragrafryttere som ligger akkuat på farsgrensen og bremser ned om dere går 2 km/t over, det er dere som skaper farlige situasjoner, der dere er ute å kjører og "hevder deres rett" til å holde akkurat fartsgrensen, og irriterer dere over de som ligger for nært bak. "H*n hadde hatt god av om jeg bremset nå"

Flyt folkens, FLYT i trafikken er det viktigste! Slipp oss forbi om dere irriterer dere da!

Hilsen kvinne som har kjørt bil i over 30 år.

Jeg er enig i at man i større grad bør bidra til flyt i trafikken, men dette er overhodet ikke noe argument for farlige forbikjøringer og langt mindre legge ansvaret for disse forbikjøringene over på forankjørende. Når du kjører bak og velger å kjøre forbi, så er det DU som har ansvaret uansett, og det er DU som får ansvaret hvis du skader noen fordi du ikke så motkommende bil. Foretar du en farlig forbikjøring, så er det DU som har skapt en farlig situasjon.

Hvis du ikke greier å akseptere det så får du sette igjen bilen hjemme og ta toget.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...