AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #1 Skrevet 22. februar 2012 Jeg var på "storshopping" forrige uke, og var innom omtrent alle klesbutikkene som finnes i denne byen. I alle butikkene fikk jeg spørsmål om de kunne hjelpe, noe jeg takket ja til hver gang. Jeg ba ekspeditørene finne noen plagg jeg kunne prøve, som de mente ville kle meg godt. Jeg ble veldig skuffet! Alle kom med plagg etter plagg i varme farger, og alle plaggene kledde meg visstnok så godt. At jeg ble både grå og grønn i ansiktet hadde visst ingen betydning... Jeg spurte etterhvert om de kunne finne noen plagg med litt kaldere farger enn hva de hadde vist meg til da, og jo da, det kunne de gjøre da de, og kom med enda flere plagg i varme farger (orange i ulike nyanser er visst veldig populært denne våren) Jeg skjønte jo til slutt at de ikke ante forskjellen på varme og kalde fager, men jeg trodde dette var noe alle som jobbet med klær burde vite. Så kom problemet med fasong. Jeg er en "planke", og må ha plagg som gir illusjon av en midje og hofter, ikke uformelige plagg som gjør meg større enn det jeg er. Her var de riktignok noe bedre enn de var med fargene, men langt i fra bra nok mtp at de tilbyr sin hjelp til andre. På grunn av denne erfaringen lurte jeg på om det er vanlig at de som jobber med klær får opplæring, eller om de skal "hjelpe" andre utelukkende basert på smak. 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #2 Skrevet 22. februar 2012 Jeg har ikke fått noen slags opplæring i hvordan man skal kle opp en kunde. Det eneste vi har å gå utifra er hvordan vi styler dukkene til diverse kampanjer/sesonger og egen smak. Likevel vil jeg tro at størstedelen av klesbutikkansatte har litt peiling og interesse for klær, mote og trender. Men langt ifra alle... Jeg jobber forøvrig i en av de store klesbutikkjedene. 2
Pene sko... Skrevet 22. februar 2012 #3 Skrevet 22. februar 2012 (endret) På grunn av denne erfaringen lurte jeg på om det er vanlig at de som jobber med klær får opplæring, eller om de skal "hjelpe" andre utelukkende basert på smak. Dette tror jeg er noe de aller færreste får. Jeg har flere ganger måttet gi de ansatte lynkurs siden de ikke selv har god greie i sitt arbeidsfelt. Jeg har aldri i mine snart 23 år hatt en jobb, men jeg kunne godt tenkt meg å jobbe i en klesbutikk. Da får de i hvert fall en ny på laget som faktisk kan litt om mote og klesstil. Endret 22. februar 2012 av Pene sko...
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #4 Skrevet 22. februar 2012 Jeg kjenner en som jobber på Carlings, og han har hatt en del kurs. Han klarer å se hvilken størrelse man bruker, hvilken modell man bør velge osv. Var du der på dagtid? Kveld? Helg? I helger synes jeg det er ekstra håpløst, for da er det gjerne vikarer.
HanneH Skrevet 22. februar 2012 #5 Skrevet 22. februar 2012 Jeg bruker heller ei venninne til å hjelpe meg å plukke ut klær ettersom hun vet hva som ser bra ut på meg. Det er selvfølgelig ikke alltid så lett å få med seg venninner på shopping, så det hender jeg går selv, men jeg føler jeg har god kontroll på hva jeg vil ha, så betjeningen er ikke så mye mer til hjelp enn å stappe klærne i poser hehe
Usikker23 Skrevet 22. februar 2012 #6 Skrevet 22. februar 2012 Man får vel ikke direkte opplæring i det, men i de fleste butikker, finnes det jo oppskriftsbok hvor det står ting om farger og fasonger. Men om man skal jobbe i klessbutikk burde man jo ha ett øye for mote og klær og klare å finne riktige plagg til kunden. Jeg har lært meg å kjenne kunder på egenhånd. Men nå brenner jeg for mote og klær da. Og jeg ville aldri selge noe til en kunde jeg ikke syntes var fint på kunden. OG jeg klarer å ca finne riktig str. fordi jeg kjenner til hvordan plaggene i den butikken jeg jobber i fungerer på de forskjellige fasongene og hva som er i plagget. Man burde om man jobber i butikk og er interessert i mote og klær sette seg inn i hvordan plaggene man selger fungerer, og hva som kan passe best til de forskjellige fasongene, men dessverre så er det mange studenter som jobber i butikk, som ikke gidder å sette seg inn i det, for det er ikke jobben de skal ha resten av livet dessverre...
Gjest Spinell Skrevet 23. februar 2012 #7 Skrevet 23. februar 2012 Det stilles ingen formalkrav til utdannelse for de som jobber i klesbutikker, og man kan derfor oppleve alt fra total inkompetanse til ekstremt god hjelp. Som andre sier: mange steder får man litt kursing, men det er helt opp til butikkens ledelse, og f.eks kjedetilknytning. Interesse for klær og mote er en selvfølge. Det betyr imidlertid ikke at den butikkansatte kan ha samme smak og preferanser som enhver kunde. Den som jobber i en butikk har til hovedoppgave å presentere og selge de produktene denne butikken fører, ikke å være kundenes stylist og kroppskonsulent. Dette fordrer selvsagt at de ansatte vet hva de har inne, men man kan faktisk ikke forvente å møte Trinny og Susannah og få "stylistbehandlig" til enhver tid. Har butikken ingen klær i kundens ønskefarge, vil de forsøke å presentere andre alternativer. Varme og kalde farger gir retningslinjer, men er ingen entydig fasit. Kropps- og klesfasonger har selvsagt også noen grunnregler, men i mange tilfeller får man aha-opplevelser (av både positiv og negativ karakter) når plagget kommer på kroppen. Og til "pene sko": en 23-åring som aldri har vært i jobb, men som forsøker å belære andre i yrket sitt er nok blant de som står høyt på butikkansattes hatliste. (Som det finnes en annen tråd om.) 7
Pene sko... Skrevet 23. februar 2012 #8 Skrevet 23. februar 2012 (endret) Og til "pene sko": en 23-åring som aldri har vært i jobb, men som forsøker å belære andre i yrket sitt er nok blant de som står høyt på butikkansattes hatliste. (Som det finnes en annen tråd om.) Jeg blir vel sjeldent elsket for dette. Damene på Skotøimagasinet ble småirriterte da jeg måtte vise dem forskjellen mellom en vanlig captoe og en captoe-brogue/semi-brogue, samt hva en wingtip var. Hahaha! Men det er likevel bedre at de lærer noen regler og begreper av meg enn at de lever videre i uvitenhet og dermed ikke kan gi god hjelp til andre kunder. Endret 23. februar 2012 av Pene sko...
Gjest Spinell Skrevet 23. februar 2012 #9 Skrevet 23. februar 2012 Må bare tilføye at jeg forventer mer i kvalitetsforretninger og spesialforretninger enn i rimelige kjedebutikker, så det kommer litt an på hvor man handler, også. 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #10 Skrevet 23. februar 2012 Den som jobber i en butikk har til hovedoppgave å presentere og selge de produktene denne butikken fører, ikke å være kundenes stylist og kroppskonsulent. Dette fordrer selvsagt at de ansatte vet hva de har inne, men man kan faktisk ikke forvente å møte Trinny og Susannah og få "stylistbehandlig" til enhver tid. Dette forventer jeg da heller ikke, men jeg var så naiv at jeg forventet at de som tilbød meg å hjelpe var ærlige og sa "nei, dette var ikke fargen/formen for deg, men jeg har noe annet som jeg tror vil passe bedre", når det er tydelig at det de hadde anbefalt deg å prøve var helt feil. I stedet sa de "å så fin du var. Den toppen kledde deg kjempebra", når jeg så ut som en møllkule (grå og trillrund). Jeg har flere ganger tidligere opplevd at når jeg ikke har funnet noe selv, har en kunnskapsrik ekspeditør vært den som finner skjulte skatter som passer meg utmerket. Dette har jeg dessverre ikke opplevd de siste årene, og jeg lurer på hva som har endret seg.
Hanne20 Skrevet 24. februar 2012 #11 Skrevet 24. februar 2012 Det sier seg selv at skal man jobbe i en klesbutikk, må man kunne litt om styling, kroppsformer, hva andre kler og ikke kler. samt fargeforskjellene! Det virker som at de bare ansetter ungdommer/voksne som ikke har peiling.Jeg slepper heldigvis å få hjelp fra de ansatte. Kan mye om styling, kroppsformer og farger. Så finner lett ut hva som kler meg og ikke!.. Dere som må spørre de som jobber.. dere kan jo søke litt rundt på nettet og lære litt selv også.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #12 Skrevet 24. februar 2012 Det sier seg selv at skal man jobbe i en klesbutikk, må man kunne litt om styling, kroppsformer, hva andre kler og ikke kler. samt fargeforskjellene! Det virker som at de bare ansetter ungdommer/voksne som ikke har peiling.Jeg slepper heldigvis å få hjelp fra de ansatte. Kan mye om styling, kroppsformer og farger. Så finner lett ut hva som kler meg og ikke!.. Dere som må spørre de som jobber.. dere kan jo søke litt rundt på nettet og lære litt selv også. Fullstendig OT, men hva har den kaffekoppen i innlegget ditt å gjøre?
Gjest SemperFi Skrevet 24. februar 2012 #13 Skrevet 24. februar 2012 Jeg blir vel sjeldent elsket for dette. Damene på Skotøimagasinet ble småirriterte da jeg måtte vise dem forskjellen mellom en vanlig captoe og en captoe-brogue/semi-brogue, samt hva en wingtip var. Hahaha! Fortell, lol ... Jeg vet ikke hva de betyr.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #14 Skrevet 24. februar 2012 . I alle butikkene fikk jeg spørsmål om de kunne hjelpe, noe jeg takket ja til hver gang. Jeg ba ekspeditørene finne noen plagg jeg kunne prøve, som de mente ville kle meg godt. Dere som må spørre de som jobber.. dere kan jo søke litt rundt på nettet og lære litt selv også. Jeg har all den kunnskapen jeg trenger, men når jeg får tilbud om assistanse, takker jeg veldig gjerne ja til dette. Dette fordi ekspeditørene har kunnskap om hva som finnes i butikken, og de kan finne frem gullkorn jeg kan ha oversett når jeg har kikket meg rundt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå