AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #1 Skrevet 22. februar 2012 Overskriften taler vel litt for seg selv. Jeg ANER ikke hva jeg skal begynne og studere og vil bare høre litt fra dere om hva dere jobber med. jeg er nyskjerrig på hva man kan gjøre her i livet. og ja, lønn spiller en rolle, derfor spør jeg om ca årslønn
Gjest Charlie Skrevet 22. februar 2012 #2 Skrevet 22. februar 2012 Overskriften taler vel litt for seg selv. Jeg ANER ikke hva jeg skal begynne og studere og vil bare høre litt fra dere om hva dere jobber med. jeg er nyskjerrig på hva man kan gjøre her i livet. og ja, lønn spiller en rolle, derfor spør jeg om ca årslønn Hvis penger er viktigst, så bør du starte egne firma. Hvis du likevel ønsker å jobbe for andre firma, så bør du holde deg unna alt som drives av stat og kommune, og da mener jeg alt. Jens Stoltenberg har under 2 millioner i årslønn. Man skal ikke ha særlig høy posisjon i f.eks. olje- og energibransjen for å tjene mer enn dette. Fondsforvaltere tjener bra, gjerne 10+ mill i gode år. For å bli det bør du studere økonomi. Du kan også tjene gode penger som analytiker. 1
Tabris Skrevet 22. februar 2012 #3 Skrevet 22. februar 2012 Et godt tips hvis det er god lønn, utviklingsmuligheter og gode frynsegoder du er ute etter: Bli ingeniør. Kanskje spesielt petroleumsingeniør. Har du en slik utdannelse, med gode karakterer og kanskje til og med jobberfaring fra før av, så kan du nesten velge og vrake i gode jobber som er svært godt betalt.
Gjest Is_te Skrevet 22. februar 2012 #4 Skrevet 22. februar 2012 Hvis du poster denne under utdanning og karriere så kan det være at du får flere treff
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #5 Skrevet 22. februar 2012 Jeg jobber ikke enda, men kjæresten min er fastlege i distriktet og tjener ca 1 200 000 - 1 400 000 kr. Det er beregna at han tar ca 3 måneder ferie.
Gjest Charlie Skrevet 22. februar 2012 #6 Skrevet 22. februar 2012 Jeg jobber ikke enda, men kjæresten min er fastlege i distriktet og tjener ca 1 200 000 - 1 400 000 kr. Det er beregna at han tar ca 3 måneder ferie. Hva er fastlønnen hans? Dette er vel inkludert masse overtid og ugunstige arbeidstider, og etter noen års erfaring. Med andre ord, Ikke særlig bra for 7 års utdannelse. 1
Djungelvrål Skrevet 22. februar 2012 #7 Skrevet 22. februar 2012 Hva er fastlønnen hans? Dette er vel inkludert masse overtid og ugunstige arbeidstider, og etter noen års erfaring. Med andre ord, Ikke særlig bra for 7 års utdannelse. Ja de jobber jo ikke akkurat 8-16. Hvorfor har han 3 mnd ferie?
Gjest Charlie Skrevet 22. februar 2012 #8 Skrevet 22. februar 2012 Ja de jobber jo ikke akkurat 8-16. Hvorfor har han 3 mnd ferie? Nei, det er vel mer 10 til 10 neste dag. Jeg kjenner offshorearbeidere som tjene bedre enn dette, som har 6+ måneder fri og ingen høyere utdanning.
UnderCover Skrevet 22. februar 2012 #9 Skrevet 22. februar 2012 Et godt tips til deg er å velge noe du VIL jobbe med i fremtiden. Visst man jobber med noe man liker så er ikke pengene, men trivsel det viktigste. Penger er vel og bra det, det sier seg selv, men i langt løp så er det ikke verdt å være ulykkelig for. 2
Gjest Flora Skrevet 22. februar 2012 #10 Skrevet 22. februar 2012 Hvis penger er viktigst, så bør du starte egne firma. Hvis du likevel ønsker å jobbe for andre firma, så bør du holde deg unna alt som drives av stat og kommune, og da mener jeg alt. Jens Stoltenberg har under 2 millioner i årslønn. Man skal ikke ha særlig høy posisjon i f.eks. olje- og energibransjen for å tjene mer enn dette. Fondsforvaltere tjener bra, gjerne 10+ mill i gode år. For å bli det bør du studere økonomi. Du kan også tjene gode penger som analytiker. Finansnæringens gullalder er definitivt forbi for denne gang. Selv om noen meglere, analyterikere mv fortsatt har meningsløst høye lønninger, er det vel nokså utbredt enighet blant samfunnsforskere og sosialøkonomer om at både bransjen og lønningene kommer til å krympe kraftig, og nærme seg det nivået som historisk sett har vært det normale. Dette er altså gårsdagens yrker. Fremtidens yrker er realfagsbaserte teknologjobber, arbeid innen helsevesen og undervisning, samt - som alltid - juristene både i offentlig og privat sektor. Den unomale lønnsforskjellen som har vært mellom privat og offentlig sektor kommer trolig også til å bli langt mindre, og mer historisk normal.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2012 #11 Skrevet 22. februar 2012 Nattevakt på forsterket bolig, tjener ca 9 tusen i måneden fast, men pga tillegg og ekstra ligger jeg mellom 120 og 150 i året om jeg er heldig.
Gjest Flora Skrevet 22. februar 2012 #12 Skrevet 22. februar 2012 Finansnæringens gullalder er definitivt forbi for denne gang. Selv om noen meglere, analyterikere mv fortsatt har meningsløst høye lønninger, er det vel nokså utbredt enighet blant samfunnsforskere og sosialøkonomer om at både bransjen og lønningene kommer til å krympe kraftig, og nærme seg det nivået som historisk sett har vært det normale. Dette er altså gårsdagens yrker. Fremtidens yrker er realfagsbaserte teknologjobber, arbeid innen helsevesen og undervisning, samt - som alltid - juristene både i offentlig og privat sektor. Den unomale lønnsforskjellen som har vært mellom privat og offentlig sektor kommer trolig også til å bli langt mindre, og mer historisk normal. Jeg glemte å tilføye at jeg for min del er partner i et stort advokatfirma, og jeg ser at sysselsettingen innen min bransje er jevnt stigende - antakelig fordi den er lite konjunkturutsatt. De eventyrlige inntektene vi forretningadvokater har opplevd i snart et par tiår kommer imidlertid helt sikkert til gradvis å normalisere seg på et atskillig lavere nivå enn idag. Samfunnsøkonomisk er dette en sunn og riktig utvikling.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2012 #13 Skrevet 22. februar 2012 Jobber som ingeniør. For min del et veldig givende yrke og gleder meg til å gå på jobb hver eneste dag. Bransjen (bygg) er helt klart mannsdominert, så det er greit og trives med menn, det blir en del guttesnakk i løpet av dagen. Har ikke så veldig god lønn (425 i året som startlønn), men en del godtgjørelser, mye ferie, gunstig arbeidstid, mulighet til å gjøre personlige ærend i arbeidstid, bonusordning og en kjempe god pensjonsparing.
Maestro Skrevet 22. februar 2012 #14 Skrevet 22. februar 2012 Er barista på en coffeeshop. Skal satse på en karriere innen enten kaffekonsolent eller salg/markedsføring:)
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #15 Skrevet 22. februar 2012 Et godt tips hvis det er god lønn, utviklingsmuligheter og gode frynsegoder du er ute etter: Bli ingeniør. Kanskje spesielt petroleumsingeniør. Har du en slik utdannelse, med gode karakterer og kanskje til og med jobberfaring fra før av, så kan du nesten velge og vrake i gode jobber som er svært godt betalt. Nå er det vel også blitt behov for ingeniører i fornybar energi
UnderCover Skrevet 22. februar 2012 #16 Skrevet 22. februar 2012 (endret) Jeg måtte bare skrive litt mer her... Jeg er sjokkert over at de fleste gir TS råd om hva de jobber med og hva de tjener (ja, det er poenget med tråden). Men jeg synes det er så fullstendig latterlig å jobbe BARE pga pengene. Det kommer til ¨bli forferdelig for TS den dagen TS våkner og innser at det var ikke så kjekt likevel. Hvis man oppfordrer noen til å følge drømmene sine (ja, det er mulig), så er det det beste rådet noen kan gi. Visst man spør TS om 10 år, er lønnen din bra, men du hater jobben? Ts svarer at det er fælt. Spør man om TS elsker jobben sin om 10 år, og lønnen er verken mer eller mindre, og TS har det bra, er ikke det det viktigste????! Edit: Bare for å understreke.. Jeg visste heller ikke hva jeg ville bli. Jeg valgte jobb i 4 år før jeg fortsatte skole. Jeg var da sikker på det jeg ville, og jeg stortrives Visst man ikke vet, så er det veldig "unødvendig" å begynne på "feil" linje. Da er det bedre at TS tar seg et tenke-år. (selvom det hjelper på at man har flere "kvaliteter" i kassen. Bare så det er sagt. Endret 22. februar 2012 av UnderCover 2
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 22. februar 2012 #17 Skrevet 22. februar 2012 Jeg jobber i en miljøvernorganisasjon. Lønnen er skikkelig dårlig (361 000, har mastergrad) men jobben er utrolig kul. Får reise mye til alle kanter av verden, og syns jobben min er variert og givende. På sikt kommer jeg nok til å bytte jobb pga lønnen, bytter jeg til staten bykser lønnen opp 100 000. Men inntil videre trives jeg for godt.
Styrmann Skrevet 22. februar 2012 #18 Skrevet 22. februar 2012 (endret) Brukernavnet mitt sier vel alt, hehe. Jobber som styrmann på en bøyelaster. Synes dette er en flott jobb, og jeg får sett mye av verden. EDIT: Glemte å nevne lønnen, hehe. Årslønnen min ligger på cirka 750.000.- Endret 22. februar 2012 av Styrmann
-Fiona- Skrevet 23. februar 2012 #19 Skrevet 23. februar 2012 Jeg måtte bare skrive litt mer her... Jeg er sjokkert over at de fleste gir TS råd om hva de jobber med og hva de tjener (ja, det er poenget med tråden). Men jeg synes det er så fullstendig latterlig å jobbe BARE pga pengene. Det kommer til ¨bli forferdelig for TS den dagen TS våkner og innser at det var ikke så kjekt likevel. Hvis man oppfordrer noen til å følge drømmene sine (ja, det er mulig), så er det det beste rådet noen kan gi. Visst man spør TS om 10 år, er lønnen din bra, men du hater jobben? Ts svarer at det er fælt. Spør man om TS elsker jobben sin om 10 år, og lønnen er verken mer eller mindre, og TS har det bra, er ikke det det viktigste????! Edit: Bare for å understreke.. Jeg visste heller ikke hva jeg ville bli. Jeg valgte jobb i 4 år før jeg fortsatte skole. Jeg var da sikker på det jeg ville, og jeg stortrives Visst man ikke vet, så er det veldig "unødvendig" å begynne på "feil" linje. Da er det bedre at TS tar seg et tenke-år. (selvom det hjelper på at man har flere "kvaliteter" i kassen. Bare så det er sagt. Det aller beste er at de går ut i fra at TS kun ser på millionlønn som god nok. Hun har kun nevnt at lønn spiller en rolle, og hvis man setter det litt på spissen så spiller det en rolle for alle. -Ingen kan eller vil jobbe gratis! At man ikke skal velge yrke ut i fra lønnen alene burde jo si seg selv.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #20 Skrevet 23. februar 2012 Jeg jobber i en miljøvernorganisasjon. Lønnen er skikkelig dårlig (361 000, har mastergrad) men jobben er utrolig kul. Får reise mye til alle kanter av verden, og syns jobben min er variert og givende. På sikt kommer jeg nok til å bytte jobb pga lønnen, bytter jeg til staten bykser lønnen opp 100 000. Men inntil videre trives jeg for godt. kan jeg være så frekk å spørre hvilke bakgrunn du har for denne jobben? Høres ut som en drøm for meg, nemlig. TS: Unnskyld avsporingen i tråden din. Jeg er ikke ferdig med utdannelsen enda, så jobber for øyeblikket deltid i butikk med en del ansvar. Har en timelønn på rundt 160,- i timen, utdanning har ingenting å si for at jeg har denne jobben. Det er lurt å tenke litt over hvordan du trives med å jobbe, og hvilke muligheter en utdanning gir, men som nevnt vil en god ingenørutdannelse by på mange muligheter, det samme med en anerkjent utdannelse innen økonomi/administrasjon. Skiftarbeid, særlig offshore kan være bra om du fristes av den måten å jobbe på, også vet jeg at geologer ol. i oljeselskap som blir sendt utenlands kan tjene svært godt. Men da risikerer du også å bo i en godt sikret "leir" i Nigeria i flere år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå