AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #1 Skrevet 22. februar 2012 Så i en annen tråd her at en bruker nevner at hun klipper klørne til katten. For å ikke spore av den tråden lager jeg en ny med spørsmål ang. dette. Dette er noe jeg aldri har tenkt på at skulle være nødvendig, kattene har klorestativ som brukes flittig og jeg trodde liksom at det var nok. Er dette noe jeg bør begynne å gjøre?
Green Lady Skrevet 22. februar 2012 #3 Skrevet 22. februar 2012 Du merker det hvis klørne til katten din er for lange. Jeg må snart klippe klørne på min midlertidige innekatt, da han ikke får kvesset dem nok her inne. Hadde aldri noe problem med det da han var utekatt, men etter en påkjørsel i august, har han måttet være inne og i ro for at skadene skal få leget seg helt. Han kan slippes ut i midten av april, men han trenger å få klippet klørne før den tid
Minya Skrevet 22. februar 2012 #4 Skrevet 22. februar 2012 (endret) Det er unødvendig å klippe klørne så lenge pusen selv klarer å holde dem pent stelt. Her hos oss er baronessen ikke interessert i å gå ute mer enn et minutt eller to av gangen, så hun får ikke fikset klørne på bakpotene selv. De på forpotene holder hun veldig pene, men bakklørne ser ikke ut til tider, så vi må klippe dem for henne. Tar bare akkurat nok til at vi får av litt på sidene så at hun kan trekke dem inn igjen, de vokser seg nemlig voldsomt tykke og ser igrunnen veldig ubehagelige ut. Å bli holdt når vi klipper er en blodig fornærmelse, men når hun får sutret fra seg i to minutter ser det igrunnen ut som hun setter pris på å få klipt dem litt ned. Like festlig hver gang det er på tide å klippe klør her i huset, hun høres ut som en diger hund når hun tasser over gulvet. "klikk-klikk-klikk" Endret 22. februar 2012 av Minya
CathFoto Skrevet 22. februar 2012 #5 Skrevet 22. februar 2012 Det er unødvendig å klippe klørne så lenge pusen selv klarer å holde dem pent stelt. Her hos oss er baronessen ikke interessert i å gå ute mer enn et minutt eller to av gangen, så hun får ikke fikset klørne på bakpotene selv. De på forpotene holder hun veldig pene, men bakklørne ser ikke ut til tider, så vi må klippe dem for henne. Tar bare akkurat nok til at vi får av litt på sidene så at hun kan trekke dem inn igjen, de vokser seg nemlig voldsomt tykke og ser igrunnen veldig ubehagelige ut. Å bli holdt når vi klipper er en blodig fornærmelse, men når hun får sutret fra seg i to minutter ser det igrunnen ut som hun setter pris på å få klipt dem litt ned. Like festlig hver gang det er på tide å klippe klør her i huset, hun høres ut som en diger hund når hun tasser over gulvet. "klikk-klikk-klikk" Sånn er det her også....
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #6 Skrevet 22. februar 2012 Jeg har en saks, men er VELDIG usikker og skeptisk til hvor mye jeg skal klippe..... Jeg kan ikke se den delen alle dyrleger sier jeg skal se etter, så jeg må pent betale dyrlegen for klipp av bakpotene.... Noen som kan forklare meg hvor langt inn? Er jo livredd for å skade pusen...
RockyRose Skrevet 22. februar 2012 #7 Skrevet 22. februar 2012 Ta berre tuppen, 1-2 mm. Der det er rosa og tjukk kvitfarge er blodårer og nerver. Klipper du der blør det veldig, og det er smertefullt for katten. Eg klipte klørna sjølv for første gong, gjekk heilt fint
Gjest Lille-pus Skrevet 22. februar 2012 #8 Skrevet 22. februar 2012 I utgangspunktet er rådet: heller lite og oftere enn for mye en gang. Hvilken farve har klørne ? Det gjør en vesentlig forskjell om klørne er 'hvite' slik at du ser den rosa 'kjernen' inne i kloen, - eller om de er sorte. For med sorte klør så ser du 'next to nothing' av kloens 'innmat'.. Er det snakk om en viksen katt eller en ung/yngre katt ? Har du noen som eventuelt kan hjelpe ? Hva slags saks er det du har ? En skikkelig klosaks er å anbefale. Noe slikt som dette. En saks som er konstruert på denne måten klipper kloen på en skånsom måte
Tulling Skrevet 22. februar 2012 #9 Skrevet 22. februar 2012 Langt fra alle katter trenger ekstra hjelp med klørne. Jeg har innekatter, og det er skjelden de trenger hjelp med klostell, men det er samme katten som går igjen. Han er ikke så veldig flink å holde de ved like.
Tullamore Dew Skrevet 22. februar 2012 #10 Skrevet 22. februar 2012 Har aldri opplevd å måtte klippe klørne på andre katter enn de aller eldste. Da katten vår døde var han ganske gammel. De siste årene greide han bare å ta noen kortere turer ute og ligge ute i sola når det var fint vær. Han klarte ikke å slite ned klørne sine selv og de ble for lange, så jeg klippet de for ham. Mens han sov, det var et mareritt i våken tilstand, han hatet det.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #11 Skrevet 22. februar 2012 Ta berre tuppen, 1-2 mm. Der det er rosa og tjukk kvitfarge er blodårer og nerver. Klipper du der blør det veldig, og det er smertefullt for katten. Eg klipte klørna sjølv for første gong, gjekk heilt fint Ja, for nå skremte du ikke meg :( 1-2mm.... Det er veldig lite... Klørne stikker liksom ut nedforbi selve pten på en måte.. 1-2 millimeter er nok? Bedre det enn at jeg klipper der det gjør vondt selvsagt
ninuska_ Skrevet 23. februar 2012 #12 Skrevet 23. februar 2012 Jeg klipper forpotene til pus. Når de blir så spisse og lange at det er som bli stukket av nåler når han koser seg på fanget vårt. Bakpotene er fine, så skjønner ikke hvorfor han ikke er så flink på forpotene. Han bruker klorestativ flittig, men det hjelper tydeligvis ikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå