Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må jeg gå innom den banken jeg skal si opp alle kontoene i også? Hater banker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Banken min ordnet alt sammen da sambo byttet bank sist.

Han skulle flytte alle kontoer til min bank pga lånet vi tok opp og gjorde ingenting selv.

Spør i den NYE banken din om de kan fikse det for deg!

Gjest Anonymous
Skrevet

Du trenger ikke avslutte kontoer i en bank før du åpner i en ny bank.

Det går fint an å ha konti i flere banker (og kan også anbefales siden noen er best på lån og andre er best på innskudd).

Skrevet

Den "nye" bankforbindelsen din ordner alt! :wink:

Skrevet

Men husk at noen banker tar gebyr når du sier opp kontoene. F.eks. SR-Bank. De tar 75,- i gebyr for overføring av BSU konto. Sykt! Sjekk opp om det koster noe å avslutte kontoer i din bank. Hvis det gjør det, bare overfør beløpene på kontoen din i den nye banken, og la dem stå tomme i den gamle.

Gjest Zalomine
Skrevet

Man kan ikke bare opprette en ny og overføre beløpet når det gjelder akkurat BSU da, man får jo bare opprette en slik konto i løpet av et liv, men den kan flyttes. Men selvsagt, lønnskonto kan man jo bare stå tom. aldri hørt om at noen tar gebyrer for å avslutte en lønnskonto da. At de tar det for å flytte en BSU, det overrasker dog ikke i det hele tatt...

Skrevet

De blir ikke stående tomme - det står fortsatt påløpte renter der........ som jo ikke godskrives for 31.12. hvert år.........

Du får ikke tømt kontoen helt før du sier den opp! :wink:

Gjest Zalomine
Skrevet

Nei, ikke dersom rentene tillegges 31.12 Min bank gir meg renter hver måned den, så om jeg tømmer det hele sånn akkurat i månedsskiftet, så er det ikke mange ørene...

Men så har jeg heller ikke sett poenget med å tømme den.. men det er fordi jeg ikke har opplev en bank kreve gebyer for å avslutte kontoen. Men om jeg sier jeg vil ta ut alle pengene og avslutte kontoen, gir de meg da de opptjente rentene, eller mister jeg dem? Jeg har nemlig en konto med litt over 300 kroner på som bare står og eksisterer.. Fikk 7 kroner i renter på den i 2003. Kommer bare på den hver gang jeg får årsoppgava. Tenkte jeg burde avslutta den. Fort da, dersom de "stjeler" rentene mine :P

Men, tar de reelt gebyr for å avslutte den, ja da bare tømmer jeg den. Det er jo bare en dum sparekonto som ikke brukes uansett.

Skrevet

Hvis du går i en bank og ber om at en konto gjøres opp - så får du selvfølgelig opptjente renter med deg........... så fremt det overstiger evt. uttaksgebyr/avslutningsgebyr. Dette varierer fra bank til bank hva evt. gebyrer er - og OM det er gebyrer på disse tjenestene.

Vær klar over at konti som ikke blir brukt - men bare "står der" koster penger for bankene......... og dette er penger de må kreve inn fra andre kunder i form av gebyrer m.m.

Noen banker tar et såkalt kontovedlikeholdsgebyr pr. konto av sine kunder. Vanligvis et årlig gebyr som blir belastet ved årsskiftet.

Andre gjør det ikke. Banken må uansett betale et gebyr til sin datasentral for disse kontiene. Bankene er også pålagt å sende ut årsoppgaver til sine kunde på ALLE eksisterende konti. Dette koster penger (porto bl.a.)........ bankene driver forretning og skal tjene penger.

Derfor - sørg for at ubrukte konti gjøres opp - at du melder adresse-endring m.m. Dette vil bety mindre utgifter for banken - og dermed mindre gebyrer/priser for kunder!

Gjest Zalomine
Skrevet

Jepp, skal avslutte kontoen jeg. Den hadde en mening en gang, men nå har den det ikke lengre, jeg glemmer bare av den. Skal ta meg en tur til banken jeg... bare at den stenger jo alltid før jeg er ferdig på jobb, og ligger så innmari upraktisk plassert. Er det mulig å gjøre dette via brev/mail? Tviler...? Vel, da jeg byttet bank tok jo min nye bank alt styret med å avslutte (og betalte alle eventuelle "stengegebyr") men jeg skrev en fullmakt eller noe slikt... Jaja, jeg skal avslutte den, ingen vits i å ha en "høyrentekonto" med 300 kroner på, som aldri er i bruk.

Skrevet

Send et brev eller en mail - og om de ikke godtar en mail, så får du hvertfall beskjed om hva du skal gjøre.

Man behøver hvertfall ikke å møte opp personlig i banken! :wink:

Gjest Zalomine
Skrevet

Så godt å ha noen som kan fortelle meg dette. Så slipper jeg å trave på tvers av hele byen for å finn et kontor som stenger omtrent når jeg er ferdig på jobb :)

Tenkte kanskje ikke de ville overføre penger til en annen bankkonto jeg har uten å vite at det var JEG som ba om det? Men det gjelder bare 300 kroner, ikke akkurat millionbeløp...

Gjest Zalomine
Skrevet

Men litt titting på web-sida deres vider meg at de skal ha 75 kroner for å avslutte en konto og overføre til en annen bank. De sier inne noe om å ta ut pengene og avslutte, altså "kontant". Koster det også penger? Må jo betale ensten alle pengene mine for å få avsluttet kontoen... da frister det jo ikkeå gidde gjøre det?

Skrevet

Dette er individuelt for hver bank.

Send de en mail og spør hvordan du kan få gjort dette på enkleste måte du..........

Hvis de tar kr. 75,- for å avslutte/overføre en konto, så tar de sikkert betalt for en evt. "vanlig" overføring også......... altså om du ber om at

kr. 300,- overføres til en annen konto.

Men som sagt - det beste er å kontakte DIN bank for å høre hva den banken tar seg betalt. Og om du "gir blaffen" fordi du ikke vil betale

kr. 75,- for "jobben" - så husk at det må bankens andre kunder "betale for". Banken driver forretning.

Hvorfor har du hatt den kontoen i den banken forresten? Er det du selv som har åpnet den - eller er det en konto som er gitt deg som gave en gang????

Har du "fått den" - ja, da er du uten "ansvar", men om du har åpnet den sjøl en gang - så vil jeg si at da har du også godtatt de betingelsene som kontoen har - både de negative og de positive. Endres betingelsene underveis - så er det banken plikt å informere kunden! Enten via brev - eller via annonser f.eks.

Så mitt råd er uansett - kontakt banken og spør hvordan du "billigst mulig" kan få avsluttet kontoen!

Gudd løkk :briller:

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg har faktsik opprettet den selv, så selvsagt har jeg godtatt betingelsene, men da trudde jeg at den skulle brukes mer, hvilket den alså ikke ble. Og "høyrente" med 0,25% rente, det er egentlig bare tull.

Vil ikke overføre de 300 kronene, jeg vil ta dem ut (jeg har rett til 12 gebyrfrie uttak i året, så det skal være begyrfritt) Også vil jeg bare ikke ha kontoen mer. Men, må jeg betale 75 kroner for det, ja da må jeg vel det da. Skal i alle fall huske å avslutte kontoen, liten vits i å ha den.

Skrevet

Jeg hadde ikke betalt 75,- for å avslutte en konto. Overfør pengene til en annen bank først, be deretter banken avslutte kontoen hvis de vil uten å ta betalt for det.

Hvis de ikke gjør jobben gratis, så kan de jo bare ha det så godt.

Skrevet

a) Ta ut kr. 300,-

B) Be om avslutning

c) Hvis opparbeidede renter er over kr. 75,- så tar banken og trekker fra kr. 75,- Hvis opparbeidede renter er under kr. 75,- så får du ikke noe utbetalt. :wink:

I ditt tilefelle så er det nok ikke opparbeidet noe renter - så der vil nok kontoen bli avsluttet uten "flere spørsmål". Men uansett - ikke "gå fra" en tom konto - det må bankens andre kunder betale for......... og DET er vel litt dårlig gjort.......... er det ikke :-?

Gjest Zalomine
Skrevet

Jo, det er dårlig gjort. Derfor går jeg til banken, jeg må nok gå dit for å få gjort dette ja, men jeg oppdaget at de har et kontor ikke så langt fra her jeg bor, bedre det enn å haste gjennom hele sentrum antakelig en gang i løpet av uka og ordner dette her. Det var jo avslutning med overføring til annen bank det sto de skulle ha 75 kroner for. Kan ikke skjønne fornudten i å kreve penger for å avslutte en tom konto, når det altså bare betyr sparte penger for dem. Så det ordenr seg nok :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...