Gå til innhold

20 år, og forlovet etter 1,5 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Kort oppsummering av tanken/spørsmålet mitt:

Jeg er 20 år, kjæresten min 23. Vi ble sammen for ca 1,5 år siden, og flyttet sammen for 7 mnd siden. Vi har begge lyst til å forlove oss, og da ikke for å bare være forlovet, men med tanke på giftemål. Selv mener jeg dette er en riktig avgjørelse, rettere sakt; det er den riktige avgjørelsen for oss.

Det jeg tenker, og bekymrer meg for, er alle andres meninger. Familie, venner og bekjente. Familien og vennene mine betyr mye for meg, og jeg vil ikke at avgjørelsene mine skal skuffe dem, men jeg vil heller ikke at de skal stå i veien for mine ønsker, planer og drømmer. I min familie har vi en del som fant partneren sin i 30 årene, og forlovet seg rett før 40. jeg føler dette hindrer meg, for når familiemedlemmene på 40 akkurat har forlovet seg, hvordan skal jeg kunne gjøre det samme som 20 åring?

Jeg vet jeg er ung, og mange tenker at et forhold ikke vil vare når man er på min alder. Men som alle andre forhold, har mitt like stor sjans. Et par i 30 årene har like stor sjans for at forholdet ikke går veien, som et par i 20 årene.

Hva maner dere? Selv er jeg veldig sikker i min sak, men jeg tenker som sakt en del på andres meninger...

Blir veldig glad for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble forlovet etter fire måneder, var da knapt fylt 20. Vi gjorde det fordi vi ville ta forholdet et steg videre, men hadde egentlig ingen planer om å gifte oss med det første. Nå, fire år senere, sparer vi endelig til bryllup.

Jeg synes ikke at det er en uting å forlove seg uten å ha planer om å gifte seg innen et år eller to, og derfor er det jo bare enda bedre at dere faktisk har lyst til å gifte dere relativt snart. Du har faktisk helt rett i at andres forhold ikke har større sjanse for å overleve. Ikke tenk på alle andre, og ikke tenk på oddsen for at forholdet varer i det hele tatt. "De fleste" blir skilt til slutt, men det er da ingen grunn for å ikke gifte seg når det føles riktig?

Holder en knapp på at familien din er mer forståelsesfull enn hva du frykter. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du skal slutte å bry deg om hva folk mener om deg og ditt liv.

Familie/venner eller ikke...

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble forlovet etter fire måneder, var da knapt fylt 20. Vi gjorde det fordi vi ville ta forholdet et steg videre, men hadde egentlig ingen planer om å gifte oss med det første. Nå, fire år senere, sparer vi endelig til bryllup.

Jeg synes ikke at det er en uting å forlove seg uten å ha planer om å gifte seg innen et år eller to, og derfor er det jo bare enda bedre at dere faktisk har lyst til å gifte dere relativt snart. Du har faktisk helt rett i at andres forhold ikke har større sjanse for å overleve. Ikke tenk på alle andre, og ikke tenk på oddsen for at forholdet varer i det hele tatt. "De fleste" blir skilt til slutt, men det er da ingen grunn for å ikke gifte seg når det føles riktig?

Holder en knapp på at familien din er mer forståelsesfull enn hva du frykter. :)

Tusen takk for positivt og betryggende svar!

Veldig lettende å høre at flere har samme tankegang som meg.

Får håpe du har rett ang familien :)

Gjest BettyBoop
Skrevet

Hei

Kort oppsummering av tanken/spørsmålet mitt:

Jeg er 20 år, kjæresten min 23. Vi ble sammen for ca 1,5 år siden, og flyttet sammen for 7 mnd siden. Vi har begge lyst til å forlove oss, og da ikke for å bare være forlovet, men med tanke på giftemål. Selv mener jeg dette er en riktig avgjørelse, rettere sakt; det er den riktige avgjørelsen for oss.

Det jeg tenker, og bekymrer meg for, er alle andres meninger. Familie, venner og bekjente. Familien og vennene mine betyr mye for meg, og jeg vil ikke at avgjørelsene mine skal skuffe dem, men jeg vil heller ikke at de skal stå i veien for mine ønsker, planer og drømmer. I min familie har vi en del som fant partneren sin i 30 årene, og forlovet seg rett før 40. jeg føler dette hindrer meg, for når familiemedlemmene på 40 akkurat har forlovet seg, hvordan skal jeg kunne gjøre det samme som 20 åring?

Jeg vet jeg er ung, og mange tenker at et forhold ikke vil vare når man er på min alder. Men som alle andre forhold, har mitt like stor sjans. Et par i 30 årene har like stor sjans for at forholdet ikke går veien, som et par i 20 årene.

Hva maner dere? Selv er jeg veldig sikker i min sak, men jeg tenker som sakt en del på andres meninger...

Blir veldig glad for svar :)

Jøss fins det sååå unge gutter som er gifteklare?

Men det er jo opp til dere da, Så lenge dere begge ønsker å gifte dere så drit i hva andre mener, så lenge han vil dette like mye som deg da vel og merke.

Skrevet

Vi er i same alder, faktisk :) Og vi har begge lyst å forlove oss, men vi skal ikkje gifte oss før vi har råd/eg er ferdig med skule om eit par-tre år.. Og siden dykk(vi) er så unge og enda ikkje har vore ilag så lenge, vil der alltid vere skeptikarar. Men så lengje du veit det er rett for dykk, ikkje tenk på dei andre sine meiningar :) - Ei på jobben vår var rundt 25, hadde vore ilag med mannen sin i 5mnd og dei gifta seg. Idag er ho 60 og lukkeleg gift :)

Skrevet

Vi har kjent hverandre i 8-9 år, og vært kjærester av og på opp igjennom ungdommen. Nå er vi begge straks 21, og har vært forlovet i et halvt år nå. :) Forlovet oss etter 8 måneder som kjærester. Da hadde vi bodd sammen nesten hele tiden, og prøvde å bli gravide. Følte det derfor helt naturlig å forlove oss, da vi allerede hadde tatt det store steget og planlagt familieforøkelse. :)

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Vi har kjent hverandre i 8-9 år, og vært kjærester av og på opp igjennom ungdommen. Nå er vi begge straks 21, og har vært forlovet i et halvt år nå. :) Forlovet oss etter 8 måneder som kjærester. Da hadde vi bodd sammen nesten hele tiden, og prøvde å bli gravide. Følte det derfor helt naturlig å forlove oss, da vi allerede hadde tatt det store steget og planlagt familieforøkelse. :)

Bedre å gifte seg så ung enn å få barn så ung

• Liker 5
Skrevet

Vi er i same alder, faktisk :) Og vi har begge lyst å forlove oss, men vi skal ikkje gifte oss før vi har råd/eg er ferdig med skule om eit par-tre år.. Og siden dykk(vi) er så unge og enda ikkje har vore ilag så lenge, vil der alltid vere skeptikarar. Men så lengje du veit det er rett for dykk, ikkje tenk på dei andre sine meiningar :) - Ei på jobben vår var rundt 25, hadde vore ilag med mannen sin i 5mnd og dei gifta seg. Idag er ho 60 og lukkeleg gift :)

Akkurat det samme som jeg hadde i tankene. Har ikke planer om å gifte oss før jeg er ferdig på skolen vi heller, altså om ca 2 år :) Vet at dette er riktig for oss, og at jeg derfor egentig ikke bør tenke på hva alle andre sier, men blir samtidig litt vanskelig når det er de nærmeste som er skeptisk.. Men men :)

Skrevet

Bedre å gifte seg så ung enn å få barn så ung

Hvorfor det? Hver enkelt vet da når det passer best for en å få barn. Mulig du vil bli en sliten, gammel mor, det skal ikke jeg. Jeg vil heller ha barn når det er meningen fra naturens side.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg var 21 år da jeg møtte min mann, og etter to måneder var vi forlovet. Måneden etter fylte jeg 22 år. I dag er vi gift og har vært sammen i 3 1/2 år. I stedet for å tenke på hva alle andre måtte mene bør man kanskje bare blåse i dem og gjøre det som føles riktig for seg. Man kan aldri gjøre alle til lags, og er det strengt tatt nødvendig? ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Da har jeg vært så heldig å fått ring på fingeren! :hjerte::hjerte:

Noen som har noen gode forslag til hvordan å fortelle familien? Min bedre halvdels familie er ikke noe problem, og fikk vite det med en gang, men min familie er litt verre...

Er vel egentlig bare redd for å få feil respons... Tips?

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer :)

Vi dro rundt til familien og fortalte det. Hvis de bor i nærheten kan dere jo gjøre det eller be de på kaffe eller no. Best å si det face to face hvertfall. Og de kommer sikkert til å bli kjempeglade på deres vegne. Om ikke trenger de sikkert bare litt tid på å tenke seg om før de blir kjempeglade og begynner å mase om når bryllupet skal være :)

Skrevet

Noen som har noen gode forslag til hvordan å fortelle familien? Min bedre halvdels familie er ikke noe problem, og fikk vite det med en gang, men min familie er litt verre...

Jeg var 20 når jeg forlovet meg, og jeg var veldig redd for hvordan mamma kom til å reagere. Når jeg først fortalte det (husker ikke helt hva jeg sa, men det var kleint iallefall), så var responsen "Har han endelig fridd, nå?" som om hun ventet på det. Da hadde vi vært sammen i 5 måneder. Du kan bli overrasket over reaksjonene til folk :)

Skrevet

Det enkle er ofte det beste, nemlig å si det som det er. :)

Er du usikker på reaksjonen så kan det å si det over telefonen kanskje være det greieste. Da kan du ihvertfall legge på dersom reaksjonen ikke blir helt god.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Hvorfor det? Hver enkelt vet da når det passer best for en å få barn. Mulig du vil bli en sliten, gammel mor, det skal ikke jeg. Jeg vil heller ha barn når det er meningen fra naturens side.

Hvorfor? Fordi det å gifte seg et et mindre ansvar enn det å få barn, så man bør begynne med det som gir minst ansvar først og så følge opp med det som gir mest ansvar senere.

Tydelig at du er ung, som mener 30 åringer er gamle og slitne... Nettopp slike barnslige holdninger som det tyder jo på at du ikke er moden nok til å bli mor. So i rest my case.

Skrevet

Så forlov dere da vel, det finnes absolutt ingen fasitsvar på dette.

Skrevet

Så forlov dere da vel, det finnes absolutt ingen fasitsvar på dette.

Hvis du ser litt lenger opp så er hun forlovet nå :)

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Så koselig :rodmer: Jeg og min kjære forlovet oss da vår sønn var seks dager gammel(25.11.10) og skal nå gifte oss 9.6.12. Vi er 24 og 25 år gamle :) Vi er vel relativ unge, men vi elsker hverandre og vi er en familie :rodmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...