Gå til innhold

Barnehagesøknader

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har flyttet, og jeg vil gjerne ha en barnehage til jenta vår litt nærmere der vi bor nå. Enn så lenge må vi kjøre langt i rushtrafikken for å hente og bringe til den barnehagen i bydelen der vi bodde før. Så jeg har søkt om overflytting/suppleringsopptak.

Men jeg skjønner lite av reglene for søknaden. Noen som vet hvordan systemet fungerer?

På kommunens hjemmesider (Trondheim) kan man få vite hvor mange søkere som står på venteliste som har barnehagen som førsteønske. Det står alltid et høyt antall barn her. Men hva med andreprioriteringene, teller de svært lite i totalen? Jeg oppdaget at vår ønskebarnehage hadde like mange på venteliste (som førsteprioritet) som totalt antall barn i barnehagen(!), så da byttet jeg til en annen bhg med færre på venteliste. Det tok tre dager før søknaden min ble oppdatert på nettet. Nå er jeg redd for at jeg også havnet på bunnen av søkerlista når det gjelder barnehagen som har andreprioritet. Men hvordan kan en andreprioritet være relevant å føre opp når det står SÅ mange på venteliste som har barnehagen(e) som førsteprioritet?

Hvordan kan man få vite hvilken plass man har på ventelista - er det barnehagene selv som har kontroll på det, eller går alt gjennom kommunen? Synes ikke jeg har fått svar på noenting når jeg har snakket med kommunen, blir bare satt over og satt over til endeløse opptattsignal...

Hilsen litt bekymret mamma... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke de har noe nummerering av de som står på venteliste. De tar inn de med best prioritet i det det oppstår en ledig plass. Så selv om du har stått lenge på lista kan det være en som søker dagen før som får plassen pga søskenprioritet eller annen prioritet. Det var i allefall det vi fikk høre. Men suppleringsopptaket går jo før det ordinære opptaket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...