Nilma Skrevet 9. januar 2004 #1 Skrevet 9. januar 2004 Nå skal det åpne Friskis&Svettis her i byen, og i tråd med nyttårsforsettene våre vurderer jeg å dra med samboeren min på en prøvetime for å se om det er noe for oss. De prøvetimene som er satt opp er beskrevet med "Middels intensitet", og "Et bra alternativ for deg som er vant til å trene". Hva betyr egentlig det? Kommer jeg som ikke er vant til å trene til å slite livet av meg, eller kan det være verdt et forsøk? Noen som har erfaring?
Gjest Poirot Skrevet 9. januar 2004 #2 Skrevet 9. januar 2004 Jeg begynte på middels F&S i fjor, etter å ikke ha trent på mange år. Slitsomt, men gikk greit. Man bør bare ikke ta den helt ut første gangen, er lettere å porsjonere ut kreftene når man vet litt hvordan det er. Basis går alt for treigt, synes jeg. Jeg synes mao du skal gå, forutsatt at timen er på 60 minutter (noen er 75). Jeg trives veldig godt på F&S!
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2004 #3 Skrevet 9. januar 2004 På websiden til Tusenfryd er det om Friskis&vettis, og du kan jo spørre henne.
Tusenfryd Skrevet 12. januar 2004 #4 Skrevet 12. januar 2004 De prøvetimene som er satt opp er beskrevet med "Middels intensitet", og "Et bra alternativ for deg som er vant til å trene". Hva betyr egentlig det? Kommer jeg som ikke er vant til å trene til å slite livet av meg, eller kan det være verdt et forsøk? Noen som har erfaring? Jeg synes dere skal prøve en basistime først. Det er en lav intensitet, og kjempefin for den som ikke er vant til å trene. Ikke bare uvant med å trene altså, men også for deg som ikke er vant til å trene med F&S. For selv om man trener ellers, har tatt aerobictimer, så er dette litt annerledes. Trening er også mentalt, man skal ha hue og armer med seg. Skjønt, jeg anbefaler alltid å vente med armene til du kjenner øvelsene, men å holde kroppen i gang. Basis har en noe lavere puls enn middels, dette gjør ikke at du får dårlige kondisjon eller dårlige styrke, men at du får tid til å ta ut øvelsene. Jeg har hørt mange middelsmosjonister som har blitt overrasket over hvor slitne de er etter en basistime... fordi de har tid til å ta ut øvelsene - klart det blir slitsomt. Middels intensitet har en høyere fart, ja, men ofte mer koordinasjon og så hopper vi. På basis hopper vi ikke. Vi har svikt og smidighet ja - men ingen hopp. Basis er også en mer skånsom intensitet. Jeg ser mange mennesker på feil intensistet. Både kondisjon og rett og slett mestring. Begynn rolig, og så bytt heller over, hvis og når du føler for det. Jeg synes uansett dere har tatt en viktig beslutning, det er gøy å trene, og det viktig å finne frem til den treningsformen som passer dere. Ikke legg listen så høyt, da mestrer dere fortere. Ikke sett opp en vanvittig plan over en dullion treningstimer, husk at trening bryter ned, hvile bygger opp. Dessuten er dette noe som skal vare - lenge - resten av livet (det å bevege seg mer og trene) - derfor er det viktig å finne noe som man trives med. Spør gjerne mer!
Nilma Skrevet 12. januar 2004 Forfatter #5 Skrevet 12. januar 2004 Jeg synes dere skal prøve en basistime først. Tusen takk for svar, Tusenfryd! Jepp, ut fra det jeg leste på nettsidene til F&S, så det ut til at Basis skulle passe bedre for oss (i hvert fall meg), men så var problemet at alle prøvetimene som er satt opp er Middels, det var derfor jeg spurte. Jeg regner med at de vil ha Basis når de starter opp for fullt, men tenkte kanskje det kunne være greit å få et lite innblikk i hva det dreier seg om *grønn*. Tror du m.a.o. det vil være dumt å gå på en slik time, eller kan det være forsøket verdt?
Tusenfryd Skrevet 13. januar 2004 #6 Skrevet 13. januar 2004 Prøvetimer? Det er Åpent hus denne uken - du kan gå på akkurat de timene du vil her i Oslo i hvert fall. Hvor holder du til hen? Send meg gjerne en pm. Ja, du får en idé om hvordan en trening er ved å gå på middels også. Det som kan være litt dumt, er at de kan bli litt mye armer og bein, man føler man ikke mestrer og sånn. Men sånn kan det jammen meg føles om man går første gang på en basistime også. Så lenge du er klar over det, så lar du ikke den biten stoppe deg, og da går det bra. Vitsen er å fortsette, vet du - ikke bli så motløs at du ikke orker mer i hele verden etterpå...
Cinnamon Skrevet 13. januar 2004 #7 Skrevet 13. januar 2004 Jeg trener basis og det passer meg utmerket. Man kan jo selv velge hvor mye man vil ta i, og etterhvert som man kommer inn i program og øvelser kan man jo ta ut mer. Treneren vår sa i forrige uke at F&S hadde åpent hus-kampanje over hele landet fram til 25. januar. Ellers er det vel vanlig at man får en gratis prøvetime.
Tusenfryd Skrevet 13. januar 2004 #8 Skrevet 13. januar 2004 På Friskis & Svettis i Oslo, har vi ikke gratis prøvetime - man betaler for en vanlig time og så blir beløpet trukket fra når man tegner medlemsskap. Tidligere hadde vi gratis prøvetimer, men har de siste årene heller lagt oss på det å ha en uke gratis trening for alle, ved hver semesteråpning.
Nilma Skrevet 14. januar 2004 Forfatter #9 Skrevet 14. januar 2004 Ja, så har jeg altså vært på min første treningstime. Det var faktisk overraskende artig, og ikke så slitsomt som jeg hadde fryktet. Det som kan være litt dumt, er at de kan bli litt mye armer og bein Jeg skjønte etterhvert hva du mente med akkurat det, ja! Men jeg regner med at det kommer seg etterhvert, for konklusjonen ble: Dette var gøy, dette fortsetter vi med! :D
Tusenfryd Skrevet 14. januar 2004 #10 Skrevet 14. januar 2004 Så bra at dere trivdes det var hyggelig å høre!
Lillebi Skrevet 14. januar 2004 #11 Skrevet 14. januar 2004 Jeg vet ikke hvor gamle dere er, men jeg synes basis-timene var veeldig kjedelige. Middels-timene er mye morsommere. Litt bedre musikk, og bllir det for slitsomt, er det ikke vanskelig å "jukse" og bare ta beina eller ta det litt roligere.. Til og med moren min møter opp på middels-timene fordi basis-timene blir mer "trim-for-eldre"... Men det er stooor forskjell på hvem som har timene!! Så om du ikke var så fornøyd med en, så gå på en annen time med en annen leder. Jeg trener ikke på F&S nå, men det jeg syntes var bra var at man kan "komme som man er" og at de har litt vekt på uttøyning i timene. Og enkle bevegelser/koordinasjoner.
Gjest Poirot Skrevet 14. januar 2004 #12 Skrevet 14. januar 2004 det jeg syntes var bra var at man kan "komme som man er" og at de har litt vekt på uttøyning i timene. Og enkle bevegelser/koordinasjoner. Det er det jeg liker også. Samt at man ikke lager en jæla lang dans man gjør om igjen og om igjen. Hadde jeg likt det ville jeg gått på jazzballett...
Tusenfryd Skrevet 14. januar 2004 #13 Skrevet 14. januar 2004 Jeg vet ikke hvor gamle dere er, men jeg synes basis-timene var veeldig kjedelige. Middels-timene er mye morsommere. Litt bedre musikk, og bllir det for slitsomt, er det ikke vanskelig å "jukse" og bare ta beina eller ta det litt roligere.. Til og med moren min møter opp på middels-timene fordi basis-timene blir mer "trim-for-eldre"... Men det er stooor forskjell på hvem som har timene!! Så om du ikke var så fornøyd med en, så gå på en annen time med en annen leder. Vi er alle forskjellige og har ulik smak. Det som gjør timen spennende eller morsom etc har med lederen i midten og ikke med intensiteten å gjøre. Må bare få si det, altså! Jeg har masse "fjortiser" på timen min - og man kan si hva man vil og direkte mislike timen min - det er helt greit - men trim for eldre er det IKKE! Så ja, prøv en annen leder, ikke nødvendigvis en annen intensitet. For treningsutbyttets del, er det veldig dumt å gå på en time med innstillingen om man skal jukse. Du lurer bare deg selv og går glipp av mye. Det er ditt valg, selvsagt - men bytt leder først og se hva det kan gi.
Nilma Skrevet 15. januar 2004 Forfatter #14 Skrevet 15. januar 2004 Så vidt jeg har skjønt av lederne her, blir det først oppstart av Basis til høsten, så frem til da kommer jeg jo uansett til å gå på Middels (som jeg jo likte godt ), men jeg tenkte at det kanskje kunne være interessant å prøve Basis, og evt. variere litt. Derfor lurte jeg på: Kan man uten videre bytte mellom timer av ulik intensitet, eller er det slik at man "binder" seg til en type?
Tusenfryd Skrevet 15. januar 2004 #15 Skrevet 15. januar 2004 Du går på de timene du har lyst til. Ingen binding på det. Noen ganger vil man ta i ekstra - andre ganger vil man gå på timer hvor man virkelig får tatt ut øvelsene. Det kommer an på din dag og form og hva som passer med tidspunkt etc. Å gjøre litt av hvert er bare bra.
Nilma Skrevet 15. januar 2004 Forfatter #16 Skrevet 15. januar 2004 Du går på de timene du har lyst til. Ingen binding på det. Flotte greier! Noen ganger vil man ta i ekstra - andre ganger vil man gå på timer hvor man virkelig får tatt ut øvelsene. Jepp, det var nettopp det jeg tenkte. :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå