Gå til innhold

Samboer har store økonomi problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Jeg flyttet sammen med kjærsten for 1 år siden. Vi hadde det kjempe fint, og jeg var helt sikker på at denne mannen var ansvarsfull og ærlig, som er krav jeg setter høyt.

For noen mnd siden skjedde det. Han gikk opp i lønn, og jeg hadde jobb som var godt betalt... plutselig kjøpte han en ganske ny og dyr bil, så da hadde han 2 biler. Jeg tenkte ikke noe særlig over det, fordi jeg automatisk forventet at hadde råd til alle konstadene i forhold til dette siden han kjøpte en såpass ny og dyr bil.

Jeg har alltid betalt fellesutgiftene og strømregninga siden dag 1.

Denna mnd (februar) fikk han et plussbeløp på 12tusen, ved siden av lønna si. Så da ble vi enige om at de pengene jeg hadde kunne vi bruke på litt ekstra ting osv.

Nå er det 2 uker til lønning. Og han har brukt opp nesten all lønna si og de ekstra pengene. Det vil si 29 tusen... Det ble brukt til regningene hans, diesel, røyk, og noe på ca 4000 på mat og andre ting til leiligheten (og de 4000 er ingenting, han fikk jo et beløp på 12 000 ved siden av lønna si!!!) Og i dag fant jeg ut at han har flere regninger som han ikke har betalt, som ble til sammen 11 000!!!

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger... Jeg har prøvd å fortelle han at dette ikke lenger går, og at han må finne en måte å fikse økonomien sin på. Jeg blir ordentlig lei meg på han sine vegne, at han sliter så med økonomien... Og jeg hjelper til alt jeg kan, men jeg føler det blir feil at jeg skal betale kredittkorta hans som ikke jeg brukt noe av. Han eier leiligheten, men jeg har betalt fellesutgiftene og strømmen, fordi jeg selv ville. Og jeg føler at da har jeg betalt mitt.

Poenget er... han forstår ikke hvor ille økonomien hans er. Og hver gang jeg konfronterer han med det, sier han bare "Det ornder seg".....

Jeg føler meg faktisk redd. Han fikk 12 000 i tillegg til lønna på på 17 000 (ikke en spesielt godt betalt jobb). Nå har han 4000 igjen, og har fremdeles regninger på 11 000...... :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig rotete innlegg.

Forstår det slik at samboeren din har 11000 i regninger, og ikke nok penger til å dekke det? Det er kun de 11000 det er snakk om?

Isåfall heter det uansvarlig, ikke store økonomiske problemer.

Han får selge ene bila da. Han trenger ikke 2.

så setter du på et par episoder av luksusfellen til han.

• Liker 3
Skrevet

Løøøøøøøøøøp!

• Liker 1
Skrevet

Veldig rotete innlegg.

Forstår det slik at samboeren din har 11000 i regninger, og ikke nok penger til å dekke det? Det er kun de 11000 det er snakk om?

Isåfall heter det uansvarlig, ikke store økonomiske problemer.

Han får selge ene bila da. Han trenger ikke 2.

så setter du på et par episoder av luksusfellen til han.

Ja, uff... ble et veldig rotete innlegg, men henda mine skjelver her jeg sitter.

Det er det jeg ikke forstår. De første mnd klarte vi oss helt fint, men nå har han opparbeidet seg så mye gjeld.. Han fikk utbetalt lønn på 17tusen, og 12tusen kom i tillegg til dette. Det vil si 29 000. Ca 4000 av dette gikk til mat osv., det vil si 25 000 igjen. Nå har han 4000 igjen, som igjen vil si at han har brukt opp 21 000 på utgiftene har har... Fremdeles har han 11 000 igjen som er regninger, ja. Det er derfor jeg reagerer så sterkt... for neste mnd får han jo ikke de 12 000 ved siden av.... som betyr at han sitter med flere tusen i minus???! Nei, jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre.... Og jeg kan ikke fatte at han plutselig har så store beløp å betale...

Skrevet

Løøøøøøøøøøp!

Jeg kommer i alle fall til å ta en skikkelig alvorsprat senere i dag.... jeg har lite lyst å dra fra ham når han sitter i en situasjon som dette.... Ville følt meg råtten, selvom det ikke er jeg som har skyld i de store utgiftene hans...

Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg ville stukket av hvis jeg var deg.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor i huleste betaler bare du fellesutgifter og strøm??

Og hva skal han med to biler?

Nei, hold økonomien din adskilt fra hans. Så får han se til å vokse opp og lære seg grunnleggende personlig økonomi selv.

• Liker 1
Skrevet

Løøøøøøøøøøp!

Jeg ville heller vurdert kappgang eller kanskje hinking.

Skrevet

Hvorfor i huleste betaler bare du fellesutgifter og strøm??

Og hva skal han med to biler?

Nei, hold økonomien din adskilt fra hans. Så får han se til å vokse opp og lære seg grunnleggende personlig økonomi selv.

Vel.. det er bare noe vi ble enige om da jeg flyttet inn til han.. fordi jeg hadde grei lønn.. men innerst inne vet jeg jo at alt jeg har betalt på i denne leiligheten ikke vil bety noe dersom vi flytter fra hverandre og han selger leiligheten... Men jeg lever i trua på at det ikke skjer.

Hva han skal med de to bilene aner jeg ikke selv. Har prøvd å snakke flere ganger med at om at det er bortkastede penger og at han ikke har råd til å betale på 2 stk... men det hjelper ikke uansett hva jeg sier til han.

Skrevet

Problemet ditt er at det ikke blir bedre. Plutselig sitter du der med unger og en rævkjørt økonomi, og da må du gå.

Mener du virkelig at du betaler alene hans huslån?

• Liker 2
Gjest Solsmil
Skrevet

har han mye gjeld i tillegg da? gjeld som han har opparbeidet fra før? ihvertfall hvis han har mye kredittkortgjeld og sånt fra før, så ville jeg skygget unna. Men om han ikke har det, og bare er litt økonomisk uansvarlig uten at han har lagd store problemer for seg selv, så går det sikkert ann å ordne opp i.

Skrevet

Er veldig viktig at du setter ned foten hvis dere skal ha et forhold videre, for dette vil ikke bli bedre. Og det er ikke riktig at du skal betale for hans uansvarlighet. Hva er det blitt brukt penger på? Det kan bli fort en farlig uvane og kaste pengene rundtom uten å vite hvor eller hva de går til og så bare baller det på seg. Betal alle regninger FØRST, så kan man se hva man har igjen og eventuelt unne seg litt "luksus". Men det beste er jo å legge av litt til dårligere tider.

Skrevet

11 000,- i minus ja...

Snart kommer det årsavgift på 4000,- bilservice på 8000,- ny vaskemaskin til 3000,- og så videre.

Da er vi oppe i 26 000,- som skal forrente seg, for ikke å snakke om at han tydeligvis bruker mye mer enn han tjener.

Nei, et sånt menneske hadde ikke jeg orket å hatt i hus.

• Liker 3
Skrevet

Problemet ditt er at det ikke blir bedre. Plutselig sitter du der med unger og en rævkjørt økonomi, og da må du gå.

Mener du virkelig at du betaler alene hans huslån?

Jeg er ikke helt på bærtur... jeg har ingen planer om å få barn i en slik situasjon samboeren er i nå. Enda en grunn til at jeg føler meg helt på bunn, jeg kan i dag ikke se en god framtid med mannen hvis han ikke fikser opp i økonomien. Så det er det jeg håper på, at han skal ta til vett...

Jeg betaler fellesutgiftene og strømregninga + mat og ting til hjemmet. Men han betaler lånet på leiligheten, bilene og annet gjeld osv.

Skrevet

har han mye gjeld i tillegg da? gjeld som han har opparbeidet fra før? ihvertfall hvis han har mye kredittkortgjeld og sånt fra før, så ville jeg skygget unna. Men om han ikke har det, og bare er litt økonomisk uansvarlig uten at han har lagd store problemer for seg selv, så går det sikkert ann å ordne opp i.

Ja, gjelda på leiligheten og de 2 bilene, + kredittkort, fartsbøter, annet rot - som han gjorde om til lån på ca 100 000.

Så han har ganske mye gjeld, ja... Bil nr 2 kjøpte han da vi var samboere, men da ante jeg ikke at han egentlig ikke hadde råd til konstadene for den (den kostet nesten 200 000)...

Jeg har et stort håp om at dette skal ordne seg...

Skrevet

Det vil ikke ordne seg av seg selv hvis han ikke tar seg i nakken og ordner opp. Eventuelt så må du gjøre det, altså ta ham i nakken. Ikke du som skal gjøre opp.

Du kan ikke bare la dette fare og håpe på det beste.

Skrevet

Er veldig viktig at du setter ned foten hvis dere skal ha et forhold videre, for dette vil ikke bli bedre. Og det er ikke riktig at du skal betale for hans uansvarlighet. Hva er det blitt brukt penger på? Det kan bli fort en farlig uvane og kaste pengene rundtom uten å vite hvor eller hva de går til og så bare baller det på seg. Betal alle regninger FØRST, så kan man se hva man har igjen og eventuelt unne seg litt "luksus". Men det beste er jo å legge av litt til dårligere tider.

Jeg skal virkelig ha en ordentlig prat med ham, selvom jeg har prøvd utallige ganger tidligere de siste mnd... Ender bare opp med krangel og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ønsker mer krangling nå.. har bare så vanskelig for å forstå at han ikke ser de økonomiske problemene selv....

Jeg tar meg av fellesutg. og strømmen.. Så det blir betalt når det skal. Han betaler da resten av hans utgifter. Mat og annet til hjemmet deler vi med det vi har igjen av penger. Så vi har alltid fått ting til å gå hver mnd. Men det er denne mnd (februar) utgiftene hans plutselig har steget enormt...

Skrevet

Få han til å selge den ene bilen. Hvis dere ikke trengte 2 biler før, så trenger dere vel ikke det nå heller? Dere sparer også penger i det lange løp når dere ikke har kostnader på to biler lenger.

Skrevet

Det vil ikke ordne seg av seg selv hvis han ikke tar seg i nakken og ordner opp. Eventuelt så må du gjøre det, altså ta ham i nakken. Ikke du som skal gjøre opp.

Du kan ikke bare la dette fare og håpe på det beste.

Jeg har forsøkt å snakke litt fornuft i han, men det er ikke særlig mye han tar til seg.

Jeg kommer til å bruke litt av det jeg har igjen av lønna til å betale de resterende regningene hans.... resten kommer han til å finne en løsning på... Men poenget mitt er, kommer en slik person noen gang til å bli trygg når det gjelder økonomi? Er det stor sjangse for at han vil forbli slik i flere år framover, ellr...? Jeg har bare så vanskelig for å tru at han ikke ser problemene selv.

Skrevet

Få han til å selge den ene bilen. Hvis dere ikke trengte 2 biler før, så trenger dere vel ikke det nå heller? Dere sparer også penger i det lange løp når dere ikke har kostnader på to biler lenger.

Nei, vi trenger så absolutt ikke 2 biler. Men prøv å si det til en som lukker øra hver gang jeg tar opp emnet... Har er "forelska" i begge bilene.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...