AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #1 Skrevet 22. februar 2012 Jeg har en snart 2- åring som er en liten dalt. Vi har alltid vært rause med klemmer, kos og kyss og har ment at det aldri kan være for mye av dette, men nå begynner det å gå utover nattesøvnen. Hun har alltid vært vanskelig å få i seng og vi vugger henne fremdeles i armene til hun sovner. Før kunne vi bruke hele kvelden på dette, men nå tar det ofte ikke mer enn 10 min. Problemet er bare at hun fremdeles våkner flere ganger i løpet av kvelden og natten, og da må vi inn og ta henne opp igjen til hun sovner. Etter klokken 12 og vi vil sove selv, pleier vi bare å ta henne inn i sengen med oss. Da sover hun nesten hele natten igjenom, men bare hvis hun får ligge i armkroken min. Hvis jeg prøver å legge henne vedsiden av pappen klikker det for henne, og hyler helt til hun får viljen. Hun våkner også hvisjeg har "våget" å snu meg med ryggen mot henne. Hun holder automatisk på å kose med armen min, så hvis hun merker at den ikke er tilgjengelig blir hun ilsint. Innser at vi har vært for ettergivende, men etter å ha brukt 18 måneder på å sitte på rommet hennes hele kvelden tenkte vi at dette var en grei mellomting helt til hun ble eldre. Vi trodde at hun kom til å vokse det av seg, men det har hun altså ikke gjort. Hva skal vi gjøre? Før brukte vi som sagt hele kvelden fra 6 til 1 om natten fordi hun våknet med engang vi gikk utav rommet. Hun skrek helt til hun brakk seg i dette tidrommet selv om vi satt ved henne. Hun skrek like mye om vi var inne med henne eller utav rommet. Vi ønsker altså at hun sover hele natten på rommet sitt. De siste dagene har vi lagt oss på en madrass inne på rommet hennes vedsiden av sengen, og hun har totalt sovet maks 3 timer hver natt de 4 siste nettene. Noen gode tips eller råd? Ryggen min verker, samlivet er ikke-eksisterende og søvnen er dårlig.
Susan Sto Helit Skrevet 22. februar 2012 #2 Skrevet 22. februar 2012 Gradvis avvenning! Har dere noen kosebamse eller noe annet hun er glad i, som hun kan kose på, istedenfor deg? Hvis ikke, kan dere kanskje innføre noe? Hva hvis hun starter kvelden i armkroken, og så sniker du mer og mer og mer av armen unna? (Men ikke snur deg vekk..) Og så gjør du litt mer for hver dag, til du får henne til å ligge ved siden av deg, uten å klikke. Dere har brukt lang tid på å tillate uvaner. (Er også av den oppfatning at de ikke kan få for mye kos...) Nå må dere bruke litt tid på å bli kvitt dem igjen.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #3 Skrevet 22. februar 2012 Jeg ville tatt en skrikekur, men vet at det er omstridt. I løpet av noen få netter tenker jeg hun sover natten gjennom. Har selv hatt god effekt av det, og har flotte, trygge unger. 1
Redbull Skrevet 22. februar 2012 #4 Skrevet 22. februar 2012 Jeg ville tatt en skrikekur, men vet at det er omstridt. I løpet av noen få netter tenker jeg hun sover natten gjennom. Har selv hatt god effekt av det, og har flotte, trygge unger. Haha, dagens!! Ts, snakk om å ødelegge for seg selv... Jeg hadde absolutt ikke tatt en skrikekur, men gått inn til henne og roet henne, gått ut og gjenntatt så lenge det trengs. Hadde hun komt inn til meg hadde jeg bare tatt henne i hånda, leid henne inn til henne, lagt henne og sagt at her er din seng her skal du sove, og gått ut. Gjennta så lenge det trengs. Klart ungen fortsetter når dere gir etter, hun er jo sjefen i huset og styrer dere helt.
Gjest irritert Skrevet 23. februar 2012 #5 Skrevet 23. februar 2012 Haha, dagens!! Ts, snakk om å ødelegge for seg selv... Jeg hadde absolutt ikke tatt en skrikekur, men gått inn til henne og roet henne, gått ut og gjenntatt så lenge det trengs. Hadde hun komt inn til meg hadde jeg bare tatt henne i hånda, leid henne inn til henne, lagt henne og sagt at her er din seng her skal du sove, og gått ut. Gjennta så lenge det trengs. Klart ungen fortsetter når dere gir etter, hun er jo sjefen i huset og styrer dere helt. Alltid like morsomt når folk skal være så pedagogisk riktig. Det er ikke alle det der funker for. Blir så eitrande forbanna over sånne "jammen, det er bare å gjøre det slik, og så slik! Det er nok det eneste som virker og er rett for ungen din!" Unger er forskjellige. Skulle likt å sett deg holde på slik du beskriver etter 3-4 dager med Max 1 time sammenhengende søvn og jobb. Takler ikke slike bedrevitere som deg. Prøv heller å komme med forslag på en mer ydmyk måte, og ikke som et snurpete.. ja.. 1
Redbull Skrevet 23. februar 2012 #6 Skrevet 23. februar 2012 Alltid like morsomt når folk skal være så pedagogisk riktig. Det er ikke alle det der funker for. Blir så eitrande forbanna over sånne "jammen, det er bare å gjøre det slik, og så slik! Det er nok det eneste som virker og er rett for ungen din!" Unger er forskjellige. Skulle likt å sett deg holde på slik du beskriver etter 3-4 dager med Max 1 time sammenhengende søvn og jobb. Takler ikke slike bedrevitere som deg. Prøv heller å komme med forslag på en mer ydmyk måte, og ikke som et snurpete.. ja.. Vil nå si ts sin måte funker dårlig, så da bør hun jo være villig til å prøve min måte. Å ikkje gi barnet ett valg fungerer fint. Jeg er utdannet barne og ungdomsarbeider og vet hva jeg snakker om. Bestod med meget godt til og med.
Vibi Skrevet 23. februar 2012 #7 Skrevet 23. februar 2012 Jeg er litt enig med Redbull her jeg altså. Dere har unnlatt å "ta jobben" i to år, og er nødt til å gjøre det nå. Dessverre kommer det til å bli slitsomt. Å vugge en toåring i søvn skal være fullstendig unødvendig, og det bør dere kutte ut med en gang. Legg henne ned i sengen sin, og la henne sovne der. Sitt gjerne hos henne til hun klarer å finne roen nok til å sovne alene - og det kan sikkert ta litt tid. Hvis hun våkner på natta går dere inn og roer henne, og går ut igjen. Hvis hun sover i sprinkelseng, og ikke kommer ut av den, ville jeg gått inn hvert minutt til hun roet seg. Intervallet der får dere bestemme selv, men det medfører ikke noe positivt å la henne ligge og skrike i det uendelige ihvertfall. samtidig som hun ikke tar skade av å ligge og gråte LITT. Sånn gjorde vi det når vår eldste var våken om natten, og det gikk veldig fort over. Kos i massevis er vel og bra, men ikke om natten. Om natten sover man. Lykke til! Vonde vaner er heldigvis mulige å vende de også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå