Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi planlegger å gifte oss neste år, men jeg er litt overtroisk og kvier meg litt for å gifte meg i 2013..

Har dere noen tanker om det? Og hvorfor er tallet 13 egentlig så skummelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

13 har alltid vært lykketallet mitt, så jeg håper på det samme ;).

13. juli 2013, feks. Hadde vært helt perfekt :jepp:

(sånn bortsett fra det: et tall er bare et tall ;) )

Skrevet (endret)

Alternativet er jo å gifte seg iår, eller vente til 2014.

Synes det hele er sprøyt, men så forstår jeg meg ikke på folk som er overtroisk.

Originaltittel: A journey into the number 13

ISBN 82-590-1796-2 (ib.) : Nkr. 169.00

"Overtroen om at tretten til bords bringer ulykke eller død, forbindes vanligvis med beretningen om Jesu siste måltid med sine tolv disipler. Jesus svarte dem:Har jeg ikke utvalgt dere tolv? Og èn av dere er en djevel. Men han talte om Judas, Simon Iskariots sønn; for det var han som skulle forråde ham, enda han var en av de tolv ".

Senere i boka står det andre forklaringer. At tallet 12 forbindes med stabilitet (Israels 12 stammer, Olympens 12 guder, de 12 imamer, årets 12 måneder etc) og at tallet 13 bringer ustabilitet inn i dette systemet.

Eller : Tallet er best kjent fra hekseflokken - 12 kvinner og guden med horn som kirken senere ganske villedende fikk folk til å tro var en inkarnasjon av djevelen.

Eller : Kalenderen med de 13 måneder som var før den gregorianske kalenderen, krevde et menneskeoffer i den trettende måneden.

http://biblioteksvar.no/arkiv/viewdialog.php?id=16823

Endret av -Leon-
Skrevet

Men verden går jo til grunne 21. desember i år, i følge dommedagsprofetene. Så, problem solved!

• Liker 1
Skrevet

Syntes jeg leste et eller annet sted, at de hadde utsatt det.

Skrevet

Oh my...

Skrevet

Vi planlegger å gifte oss neste år, men jeg er litt overtroisk og kvier meg litt for å gifte meg i 2013..

Jeg tenker at dere skal gifte dere i 2013, totusenogtretten, ikke i 13.

Skrevet

Huff, nei jeg ville utsatt det til minst 2014. Og ikke i januar, for det kan tolkes som "den 13. måned"

Skrevet

Synes ikke det er så viktig. Er du VELDIG overtroisk, så er det nok ikke så lurt. Men når alt kommer til alt, så er det bare et tall, og jeg tror ikke det er noen som kommer til å reagere på at dere gifter dere i 2013 fordi det vil bringe ulykke. Absolutt ikke.

Gjør det om til et lykketall med fint bryllup og gode minner!! :Nikke:

Skrevet

Jeg syntes dere skal gifte dere jeg. Det er bare mennesklige ideer og filosofi som har fått fram dette. Glem det.

Skrevet

Jesus var sikkert overtroisk for han sendte jo ut Judas Iskariot den siste kvelden så de gikk ned fra 13personer rundt bordet til 12 hehehe.

Nei gift deg du

• Liker 1
Skrevet

I vår del av verden er det 13 som av en eller annen grunn er "farlig". I andre deler av verden er det tallet 4 (Øst-Asia), 17 (Italia) og 39 (Afghanistan).

I Italia, Kina og Tibet er tallet 13 regnet som ett lykkenummer (!)

Så.. det tryggeste du kan gjøre er nok å feire bryllupet i Kina, bare prøv å unngå den 4 april, og absolutt alt annet som har tallet 4 på seg. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...