Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2004 #1 Del Skrevet 9. januar 2004 Når tror dere en hund kan være hjemme alene en arbeidsdag? Er det sant at hunder ikke har tidsperspektiv, eller er det en myte? 1 time eller 5, er det det samme for hunden? Er det noen her som har hatt hunden hjemme alene fra 9 - 10 ukes alder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 9. januar 2004 #2 Del Skrevet 9. januar 2004 Vi jobbet mindre enn vanlig når hunden var valp. Er ganske sikker på at de ikke har noe tidsperspektiv når det gjelder noen få timer, men de merker når de må tisse. En liten valp har en liten blære og må luftes ofte. Jeg ville nok ikke latt en 9-10 uker gammel valp være hjemme alene en hel arbeidsdag, men hvis den er trygg så går det greit med 4 timer kanskje? Kommer veldig an på hunden selv. Noen bruker lenger tid enn andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde - på jobb Skrevet 9. januar 2004 #3 Del Skrevet 9. januar 2004 Vi hadde først ferie og så enda litt ferie og vente valpen gradvis til å være alene. I tillegg hadde vi den i bur første halvåret, for der følte den seg trygg. 13 åringen (som da var 12) hadde kortere skoledag, så den var sjelden alene lenger enn 5 timer. Nå er den halvannet år og litt til og er alene i hele huset, men aldri mer enn 8 timer. Tidsaspekt? Tviler på at det er så velutviklet. Vår er like glad når vi kommer inn etter 10 minutter som etter 8 timer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 10. januar 2004 #4 Del Skrevet 10. januar 2004 Hunder vil ikke være alene. Punktum. Men skal vi vanlig arbeidende mennesker ha hund, må de finne seg i det. Det er litt vane også tror jeg. Bikkja mi reagerer ikke så mye når jeg går på jobb til vanlig, for dette er jo et godt innarbeidet ritual. Men dersom jeg lar ham være hjemme en kveld eller i helgen, står han alltid i gangen og venter på å være med (det skjærer i hjertet!). Når det gjelder valper var jeg nødt til å la ham være hjemme alene en del. Ha hunden i bur, et bur som er stort nok til at den kan stå oppreist. Ha et teppe i bunn, og så skifter du teppet, for det er garantert at den tisser på det. Den overlever uten vann i disse timene, og da tisser den jo også mindre. Hva annet kan man gjøre? Ikke alle kan ha med hund på jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 10. januar 2004 #5 Del Skrevet 10. januar 2004 Jeg tror faktisk at hunden vår liker å få fred og ro i løpet av dagen. Den bryr seg fint lite om at vi går på jobb. Og ang. bur: Vår hund var ikke helt renslig da hun begynte å være alene i flere timer. Hun fikk sen vannskål inne i buret (som henger på "veggen"), men hun tisset ALDRI der inne. Hunder liker ikke å tisse der de skal ligge. Og buret er jo ikke SÅ stort heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 10. januar 2004 #6 Del Skrevet 10. januar 2004 ...og en del hunder drikker ikke annet enn når eier er tilstede, kanskje fordi de har forstått en viss sammenheng? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2004 #7 Del Skrevet 10. januar 2004 Kanskje ikke så mye som en vanlig arbeidsdag - men som Lea sa, 3-4 timer skal nok ikke gjøre noe, bare du trener valpen til å være hjemme alene litt og litt. 5 minutter, 10 minutter, 15 minutter etc. Trener gradvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 10. januar 2004 #8 Del Skrevet 10. januar 2004 Jeg ville aldri latt hunden være i buret uten vann! Nå har vår lille villbass selskap av katten når vi ikke er hjemme, så det hjelper kanskje litt? Har egentlig ikke tenkt over det, men de har vel dannet sin egen lille flokk. De er ihvertfall veldig gode venner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå