Gå til innhold

Forstoppelse tidlig i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er 7+1, så er ganske tidlig i svangerskapet. Førstegangs. Har slitt en del med magen tidligere, med at jeg blir forstoppet og ikke får tømt meg ordentlig når jeg er på do, men nå er det temmelig ille :tristbla: Forstoppelse i kombinasjon med sterk kvalme er ingen god kombinasjon!!

Føler jeg har prøvd det meste, bla. kiwi, svisker, Biola, drikke masse vann, osv. Har også i perioder brukt 1-2 ts loppefrø blandet i vann så de sveller, og har deretter spist/drukket det til kvelds, da har jeg klart å gå ihvertfall delvis på do morgenen etter. De siste dagene har jeg brukt Lactulose fra apoteket, i tillegg til å daglig spise et par kiwier. Det funker til en viss grad, men jeg får ikke tømt meg helt, og nå begynner det å merkes. Ubehagelig og rett og slett vondt.

Får derfor rett og slett lyst til, i desperasjon, å bruke noe "sterkere", som f.eks avføringstabletter som Pursennid, noe som irriterer tarmen så det som skal ut ihvertfall kommer ut.

Noen som vet om det er ok å bruke en sjelden gang i svangerskapet hvis man er desperat? Noen som har noen andre smarte råd til hvordan jeg kan få igang magen skikkelig igjen?

Det må jo være noe som virker :sjenert:

På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legen din og hør hva som er greit og ikke. For meg hjalp det med 10ml duphalac morgen og kveld.

Skrevet

Har du prøvd å drikke en kopp kaffe på tom mage når du står opp om morgenen?

For noen kan kaffe virke ganske bra ;)

Skrevet

Jordmor tipset meg om tilskudd av biomagnesium, skal visst få musklene til å jobbe bedre (og kan også hjelpe mot kramper i bena senere i svangerskapet). Funket fin-fint for meg, og skal være helt ufarlig i følge min jordmor. Jeg spiste det regelmessig i hele svangerskapet, ble litt ekstra tørst av det faktisk så det gikk litt ekstra vann.

Gjest Alabama
Skrevet (endret)

Det er farligere å være forstoppet enn å bruke avføringsmidler en gang i blant. Spør på apoteket, de vet best hva som funker og kan brukes av gravide. :Nikke:

Husk forebygging når du har fått tømt deg!

Edit: God bedring! :klemmer:

Endret av Alabama
Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg har ingenting å komme med når det gjelder bruk av avføringsmidler, men jeg vil bare si at det å drikke masse vann og spise nok fiber og sunt fett er en god og langsiktig løsning. Det funker ikke over natta, men med gode vaner her vil du kunne forebygge en del fremover.

Skrevet

Jeg har ingenting å komme med når det gjelder bruk av avføringsmidler, men jeg vil bare si at det å drikke masse vann og spise nok fiber og sunt fett er en god og langsiktig løsning. Det funker ikke over natta, men med gode vaner her vil du kunne forebygge en del fremover.

Nå er ikke jeg TS, men svarer fordi. Masse vann og fiber hjalp ikke for meg når jeg var gravid, ikke i det hele tatt.

Skrevet

Jeg har vært ekstremt forstoppet i fra uke 5 av. Jeg forsøkte først vann og fiber men dette var i seg selv ikke nok. For meg måtte jeg ta ALLE triksene i boken samtidig for å få gang på systemet. Dette starta jeg med etter at jeg hadde hatt en avføringskur, med en type stikkpiller som apoteket sa jeg kunne bruke under graviditet. Jeg var da så forstoppet at det var ikke sjangs å behandle dette innvendig fra. Men etter det, som var for ca 4 uker siden har magen fungert bedre. Jeg har kunnet kutte ned på alle triksene også for øyeblikket, er enda har i magen men får det i alle fall litt ut.

Triksene for meg var altså

- 20-30 ml laktoulose

- kiwi

- linfrø

- svisker (ca 10 sytkker hver dag)

- masse vann

- masse fiber

- bevegelse

Alle triksene måtte altså bruke samtidig, det holder ikke med litt av noe inn i mellom. Det eneste jeg vedlikeholder nå er vann, fiber og linfrø og det ser altså ut til å holde litt for øyeblikket men jeg vet jeg burde bruke laktoulose også. For meg virket det å blande inn i fun saft, det er det eneste jeg fant som gjorde det drikkbart.

Skrevet

Tror du kan ta Lactulose, synes den har fungert utmerket på meg ved bruk av medisiner som gjorde magen håpløs.

Skrevet

Duphalac funker iaff..

Skrevet

Duphalac funker iaff..

Bare duphalac/lactoulose fungerer ikke for meg. Svisker og linfrø måtte til i tilleg for å få bevegelse. Selv ved max dose på 30 ml var det ikke nok til å få systemet i gang.

Skrevet

TS her,

Tusen takk for så mange svar!

Jordmor tipset meg om tilskudd av biomagnesium, skal visst få musklene til å jobbe bedre (og kan også hjelpe mot kramper i bena senere i svangerskapet). Funket fin-fint for meg, og skal være helt ufarlig i følge min jordmor. Jeg spiste det regelmessig i hele svangerskapet, ble litt ekstra tørst av det faktisk så det gikk litt ekstra vann.

Hvor mye biomagnesium tok du om dagen? Det høres ut som noe som kanskje kan virke for meg, da jeg føler det som om musklene jobber ekstreeemt dårlig.

Jeg har vært ekstremt forstoppet i fra uke 5 av. Jeg forsøkte først vann og fiber men dette var i seg selv ikke nok. For meg måtte jeg ta ALLE triksene i boken samtidig for å få gang på systemet. Dette starta jeg med etter at jeg hadde hatt en avføringskur, med en type stikkpiller som apoteket sa jeg kunne bruke under graviditet. Jeg var da så forstoppet at det var ikke sjangs å behandle dette innvendig fra. Men etter det, som var for ca 4 uker siden har magen fungert bedre. Jeg har kunnet kutte ned på alle triksene også for øyeblikket, er enda har i magen men får det i alle fall litt ut.

Triksene for meg var altså

- 20-30 ml laktoulose

- kiwi

- linfrø

- svisker (ca 10 sytkker hver dag)

- masse vann

- masse fiber

- bevegelse

Alle triksene måtte altså bruke samtidig, det holder ikke med litt av noe inn i mellom. Det eneste jeg vedlikeholder nå er vann, fiber og linfrø og det ser altså ut til å holde litt for øyeblikket men jeg vet jeg burde bruke laktoulose også. For meg virket det å blande inn i fun saft, det er det eneste jeg fant som gjorde det drikkbart.

Jeg synes også lactulose smaker for j***, og brakk meg i dag tidlig da jeg prøvde å ta det. Men stort sett har jeg fått det ned på tross av kvalmen. Siterte innlegget ditt, for jeg kjenner meg igjen i det, magen min er i så dårlig forfatning for tiden at jeg tror det er nødvendig med "alle" triksene i boka, ikke bare et eller to. Så takk for kjempefint og utfyllende svar!

Ellers skal jeg stikke en tur på apoteket i morgen og høre med dem hvilke midler som er trygt å bruke som "nødhjelp", og så må jeg bare være utrolig flink til å forebygge.

Igjen takk for så mange gode svar :)

Skrevet

Min livredning under svangerskapet var laktulose/duphalac. Hadde seriøst ikke klart meg uten. Drakk 2 ganger 20 hver dag. Og j var veldig plaget

Skrevet
Hvor mye biomagnesium tok du om dagen? Det høres ut som noe som kanskje kan virke for meg, da jeg føler det som om musklene jobber ekstreeemt dårlig.

Mener jeg normalt tok to om dagen, en på morgenen og en på kvelden. Men opp til fire om dagen ved behov. Det satte hvertfall fart på sakene hos meg... Det står også dosering på pakken mener jeg å huske.

Lykke til!

Skrevet

Har du prøvd og hive innpå en eske sukkeefrie pastiller som f.eks Lakerol? Det har veldig lakserende effekt på meg i hvert fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...