Gå til innhold

Tøymykner vs Skyllemiddel

Anbefalte innlegg

Skrevet

*Fortsette avsporing*

Dere som bruker eddik istedet for tøymykner - hvor mye eddik bruker dere pr vask?

Skrevet

*Fortsette avsporing*

Dere som bruker eddik istedet for tøymykner - hvor mye eddik bruker dere pr vask?

jeg bruker ca en slik scoop man måler opp kaffe med, tror det er omtrent 2-3spiseskjeer.. :sjenert:

Gjest "gjest"
Skrevet

Makter ikke tøymykner, synes klærne virker skitne av det.

Skrevet

Tøymykner er vel også for at enkelte stofftyper ikke skal krølle seg, knitre og bli "elektriske" etter vask...mener jeg å huske. Syns det lukter godt jeg, men ingenting slår lukten fra en dag i soltørket svev på snora mi. :rodmer:

Skrevet

Orker normalt ikke tøymykner pga. lukta. De vanlige merkene er så sterkt parfymert at den ene gangen jeg prøvde så måtte jeg vaske klærne 3 ganger før jeg fikk vekk lukta igjen. Aldri mer. Enda brukte jeg mye mindre enn det doseringsforslaget tilsa.

Det jeg imidlertid kan bruke er tøymykneren fra Durance, for den har såpass mild duft at klærne ikke stinker. Den bruker jeg på sengetøy og håndklær nettopp for å få litt duft i dem. Det slår ikke lukta av klær som tørkes ute, men siden jeg nå ikke har utendørs tørkeplass så blir det det nest beste. (Også her doserer jeg langt mindre enn det som er foreslått.)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

klær jeg tørker ute bruker jeg aldri tøymykner på, da lukter de alleraller best. Gleder meg til sommer! :rodmer:

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

*Fortsette avsporing*

Prøver å holde meg til en spiseskje. Har lest at man skal bruke en -> to, men samboen syns det lukter surt om jeg bruker mer enn en skje.

Skrevet

Det finnes da tøymyknere/skyllemidler (ja har vi kommet frem til at det er det samme damer? jeg trodde det var skyllemiddel først, så vaskepulver, så tøymykner...) som ikke lukter så sterkt som aloe vera eller de uparfymerte variantene :gjeiper:

Skrevet

Skyllemiddel skal vel ikke brukes på klær med stretch ol? Har hørt at det er fyfy, og får beskjed i butikken hver gang jeg kjøper jeans at man ikke skal bruke skyllemiddel..

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen forskjell. Rett og slett to ulike ord for samme (unødvendige) vare.

Unødvendig? Jeg setter stor pris på at klærne er myke og gode, lukter godt og er mindre statisk :)

• Liker 1
  • 8 måneder senere...
Skrevet

Skyllemiddel skal vel ikke brukes på klær med stretch ol? Har hørt at det er fyfy, og får beskjed i butikken hver gang jeg kjøper jeans at man ikke skal bruke skyllemiddel..

Jepp! Jeg viste ikke om det før og brukte skyllemiddel på alle plagg og dongeribuksene utvidet seg alltid så mye, altså mistet stretch'en. Så fikk jeg høre at man ikke skal bruke skyllemiddel på dongeri og annet med stretch som treningstøy, så jeg sluttet med det og de dongeribuksene jeg har brukt etter det har ikke mistet stretch'en!

Jeg merker stor forskjell på plagg som har blitt vasket med skyllemiddel og plagg som ikke har det, og har ikke tørketrommel. Jeg har kjøpt noen "baller" på Europris som bidrar med å gjøre plaggene enda mer myke og tørrere. De kan man bruke massevis av ganger, har brukt de samme i ca 2 år nå. De anbefales uansett om man bruker skyllemiddel eller ikke! Jeg liker ikke luktene til Comfort tøymykner, jeg kjøper heller noen av de billigere.

(ja jeg ser at dette er en gammel tråd)

Anonym poster: 779c5ac3399016f9d83cf05a1c85764d

Skrevet

Ja, det stemmer. Stoffer som inneholder elastan bør ikke ha tøymykner (eller skyllemiddel, som er det samme).

Dessuten mener jeg at om tøyet er sertrifugert på lav hastighet og dermed er ganske vått ved oppheng, blir det stivt etter tørk uansett med eller uten tøymykner.

Og for den som ikke ville ha tøymykner i hånklærne for å skåne huffsa, hva med trusene? Hvis en ikke liker "kjemikaler" på ømfintlige områder bør en vel bruke tøyvaskemidler for sensitiv hud, og disse er parfymefrie. :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har ikke tørketrommel, og jeg liker ikke når klærne er stive og ekle, dessuten så synes jeg det blir litt sånn rar sur lukt om man ikke bruker skyllemiddel. Dessuten så er vel skyllemiddel litt som balsam for klærne har jeg hørt? At de holder seg fine lengre osv. Bruker Rema 1000 sin på klærne mine. Billig, og lukter diskret renhet bare :). Noe av det verste jeg vet er når man går forbi folk på gata og det oser skikkelig skyllemiddel på lang avstand. Har opplevd med noen personer at det virkelig stinker når man går inn i huset deres for eksempel. Da blir jeg litt småkvalm. Synes ikke skyllemiddelet til Rema 1000 fungerer så bra på de store "plaggene" da,(håndklær og sengetøy), så her bruker jeg Comfort sin, som er litt mer parfymert. Det synes jeg er greit da, noe av det beste jeg vet, er å legge meg i rent og velduftende sengetøy :hjerte:

Skrevet

Bruker tøymykner jeg og første gangen at jeg leste at noen ikke bruker det...rart, snodig..

Den gule Softlan den nye, mmmm lukter aller best:)

Anonym poster: 8b068918896bda78d1d7382ef2307091

Skrevet

Bruker tøymykner jeg og første gangen at jeg leste at noen ikke bruker det...rart, snodig..

Den gule Softlan den nye, mmmm lukter aller best:)

Anonym poster: 8b068918896bda78d1d7382ef2307091

Hva er det som er rart eller snodig med at noen dropper et helt unødvendig produkt? Det eneste det fører til er høyere pris pr vask og større belastning på miljøet.

Håndklær som er vasket med skyllemiddel er helt umulige å tørke seg med, og vaskemiddelet jeg bruker lukter så godt i seg selv at det er helt bortkastet å tilsette andre dufter!

:heks:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...