Gå til innhold

Kvinner som ikke trenger menn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakket med en dame her om dagen som sa noe sånn som at kvinner ikke lenger trenger menn fordi kvinner i dag kan forsørge seg selv. Og det er jo helt riktig i svært mange tilfeller. Men, for at denne spesifikke dama skulle få økonomien til å gå rundt uten en mann og være i stand til å ta vare på barna sine så trengte hun både barnebidrag fra faren og økonomisk støtte fra staten. Så i hennes eget tilfelle så er det jo faktisk ikke sant at HUN klarer seg selv. Det er andre som via staten (oss all) eller barnebidrag (mannen hun ikke "trenger") som gjør at hun klarer seg. Uten hadde det ikke gått. For en stund siden leste jeg også en artikkel om enslige mødre i engalnd som handlet nettopp om hvor mange som i praksis bare jobbet bitte litt i minstelønnsjobber, fikk bligstøtte og diverse annen støtte og fradragsberettigelse fra staten og barnebidrag fra staten. Med andre ord de klarer seg ikke selv i det hele tatt. Det bli jo selvføllgelig et spørsmål om hvor mye en enslig mor jobber og tjener når man skal avgjøre om hun faktisk klarer seg selv og mange kan jo sies å gjøre nettopp det, men svært mange gjør jo ikke det heller. Så forestillingen om kvinnen som ikke trenger en man for å ha barn fordi hun klarer seg selv er jo for en stor gruppe av enslige mødre ikke sann. Realiteten er i stedet at hun ikke trenger en mann til å frivillig forsørge henne fordi han er tvunget til det gjennom barnebidrag og fordi staten via skatt pålegger andre å betale resten av regningen. Så selvbildet om den sterke uavhengige "jeg trenger ingen mann" alenemoren slår meg som til dels falsk og latterlig. I hvert fall er det et stort sprik mellom den selvforståelsen som presenteres til andre og realiteten.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når arbeidsgivere med staten i front ikke gidder å betale alenemødre med høyere utdanning tilstrekkeligg god lønn til å forsørge seg selv og sine barn, men heller velger høy lønn til middeladrende slarvende kvinner ferdig med barneproduksjon eller uten barn og uten utdanning (kun noe kunst og tull) så får mannfolka ta på seg byrden!

• Liker 3
Skrevet

Disse alenemødrene er jo istand til å ta vare på seg selv, men trenger kanskje bistand( bokstavelig talt) til å ta vare på felles avkom, og at barn ikke kan forsørge seg selv burde ikke komme som noen overraskelse.

• Liker 4
Skrevet

Disse alenemødrene er jo istand til å ta vare på seg selv, men trenger kanskje bistand( bokstavelig talt) til å ta vare på felles avkom, og at barn ikke kan forsørge seg selv burde ikke komme som noen overraskelse.

Der er i stand til å ta vare på seg selv, men ikke til å ta vare på seg selv og barn og poenget er jo nettopp at DET er noe av stoltheten og selvbildet det at de ikke trenger en man for å klare seg også når de har barn. Men, det gjør de jo hvis de ikke klarer seg uten barnebidrag og støtte fra staten. Overaskelsen er ikke at barna ikke klarer seg selv, stpr det ikke et ord om i innlegget. Overaskelsen er at KVINNENE ikke selv klarer å ta vare på sine barn uten hjelp. En stor gruppe av dem er alikevel avhengig av den økonomiske støtten en mann til dels gjennom barnebidra til dels gjennom støtte fra staten.

Gjest UngKalven
Skrevet

Alle kan da ta vare på seg selv bare de får penger nok..

• Liker 1
Gjest Hard Ride
Skrevet

Hun kunne sikkert klart seg, men da måtte hun vel redusert pengebruken mer enn hun har lyst til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke helt problemet? Tilskuddet er for å sikre barnet en god økonomisk oppvekst. Er det det at hun ikke er avhengig av en mann som irriterer deg, TS? Kvinner er faktisk ikke avhengige av menn lenger. Vi kan jobbe selv, få barn gjennom storken, og kan ordne alt vi trenger på egen hånd. En mann og en kvinne skal ikke bli sammen fordi noen av de er avhengige av den andre, de skal bli sammen fordi de elsker hverandre.

Kvinnen er ikke til for mannen lenger. Kvinnefrigjøring er en bra ting. :)

• Liker 5
Skrevet

Kvinner trenger kanskje ikke menn men barn trenger en far!

• Liker 1
Skrevet

Jeg snakket med en dame her om dagen som sa noe sånn som at kvinner ikke lenger trenger menn fordi kvinner i dag kan forsørge seg selv.

Trenger ikke god mat og myk seng heller, med gud så deilig det er :)

Ikke hør på mannshaterne! De er noen få tapere, eller lesbiske som gjør seg mye større enn det de er. Kjenner typen utrolig godt. De har et mindreverdighetskompleks som gir utslag som overlegenhetskompleks.

Men, for at denne spesifikke dama skulle få økonomien til å gå rundt uten en mann og være i stand til å ta vare på barna sine så trengte hun både barnebidrag fra faren og økonomisk støtte fra staten.

Dette er faktisk feministiske ideal. Det visste du ikke :tongue:

youtube: Origins of Feminism

Så selvbildet om den sterke uavhengige "jeg trenger ingen mann" alenemoren slår meg som til dels falsk og latterlig.

Du er ikke alene. Synes også det bør være mer åpenhet rundt barna sin skjebne.

Skrevet

Jeg er en kvinne med høyere utdanning ( masternivå ), har en helt grei lønn da jeg jobber i staten, ikke noe å rope hurra for. Men jeg trenger ingen mann til å forsørge meg. Klarer fint hus, hjem, bil,etc alene. MEN det betyr ikke at jeg ikke ØNSKER meg en mann. Jeg trenger en mann i livet mitt som elsker, samtalepartner, sparringspartner, kjæreste og sjelevenn. Siden jeg er økonomisk uavhengig og en selvstendig kvinne kan jeg bruke all den tid jeg trenger på å møte den rette, og ikke ta til takke med godt nok. :)

• Liker 4
Skrevet

Jeg er kvinne og til for menn! Mannefrigjøring er også bra ;)

Skrevet

Når ble kvinnefrigjøring en kamp for å leve alene?

Skrevet (endret)

Ikke hør på mannshaterne! De er noen få tapere, eller lesbiske som gjør seg mye større enn det de er. Kjenner typen utrolig godt. De har et mindreverdighetskompleks som gir utslag som overlegenhetskompleks.

Ehhh?! Så bare fordi jeg er innstilt på å klare meg uten en mann, kun på grunn av det faktum at det ikke er gitt at alle får servert en mann å dele resten av livet med, så er jeg enten lesbisk, eller en mannshater?

Klarer meg i aller høyeste grad selv, og jeg er stolt av det. Men det er ikke dermed sagt at jeg ikke ønsker å ha en mann i livet mitt?

Mulig jeg missforsto nå,men...

Endret av Alva_E
  • Liker 3
Skrevet

Det å begrense menn til penger og makt forfekter forresten et helt absurd, urealistisk, lite nyansert og forkastelig mannssyn.

Ehhh?! Så bare fordi jeg er innstilt på å klare meg uten en mann, kun på grunn av det faktum at det ikke er gitt at alle får servert en mann å dele resten av livet med, så er jeg enten lesbisk, eller en mannshater?

Klarer meg i aller høyeste grad selv, og jeg er stolt av det. Men det er ikke dermed sagt at jeg ikke ønsker å ha en mann i livet mitt?

Mulig jeg missforsto nå,men...

Ok, jeg postet en generaliserende påstand.

Skrevet

Jeg forstår ikke helt problemet? Tilskuddet er for å sikre barnet en god økonomisk oppvekst. Er det det at hun ikke er avhengig av en mann som irriterer deg, TS? Kvinner er faktisk ikke avhengige av menn lenger. Vi kan jobbe selv, få barn gjennom storken, og kan ordne alt vi trenger på egen hånd. En mann og en kvinne skal ikke bli sammen fordi noen av de er avhengige av den andre, de skal bli sammen fordi de elsker hverandre.

Nei, jeg har ingen problemer med at hun ikke er avhengig av en mann. Jeg har bare problemer med den idiotiske selvforståelsen om kvinnen som klarer seg selv når hun visselig ikke gjør det. Trenger hun barnebidrag og støtte fra staten for å klare seg når hun har barn så klarer hun seg IKKE selv. Jeg har ingen problemer med at barnebidraget eller statsstøtten er der. Når barnedbidraget kommer fra en mann og over halvpartene av skattepengene som finansierer de andre støtteordningene hun er AVHENGIG av så betyr det at hun fortsatt er avhengig av menn, inkludert barnefaren. Eneste forskjellen er at hun har fått en rettslig garanti om økonomisk støtte fra disse. Men, det er fortsatt da andre enn henne selv som gjør det arbeidet som skaffer pengene som hun lever for IKKE henne selv. Jeg er en sterk uavhengig kvinne som klarer meg helt selv på barnebidrag og trygd høres liksom ikke så sterkt og uavhengig ut lenger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...