Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle reiseglade mennesker! :goodbye:

Jeg reiser med kjæresten til Goa, i India. Vil gjerne sanke inn tips,anbefalinger og forslag til hvor det er best å bo, spise og leve uten å falle i den typiske "turistfella".

Tenker at dette blir litt det samme som å reise til bali/phuket der vi bestiller flybillett tur/retur for så å finne hotell og bo på egenhåndDerfor trenger jeg noen råd fra dere erfarne(eller dere som har vært der) om hva dere anbefaler å gjøre eller hvor vi burde dra. :jepp:

eks: Når vi lander i Goa, hvor skal vi begynne henn?

Venter i spenning etter gode svar og råd! :popcorn:

Skrevet

Vi bodde på Yab Yum resort på Ashwan beach tror jeg det het, Google Yab Yum resort. Denne stranden ligger ca 1,5 time nord for flyplassen med taxi(100 nok ca)og det er langt færre turister enn de mer kjente strendene. Hvis man bor på stranden som vi gjorde er overnattingsstedene noe enklere enn stedene inn i landet, det er fordi de ikke er permanente og tas ned utenfor sesong. Yab Yum var veldig bra, og fantastisk frokost i din egen, lille hage hver dag. Det er billigere på f.eks Antonio's Paradise, men det er også langt enklere. Maten på Antonio's er imidlertid himmelsk. Det er alikevel endel spisesteder og ganske kort vei til ting, men det er veldig deilig med en stille strand, som også er veldig ren. Vi prøvde en av de mer kjente strendene også(husker ikke navnet nå)som hadde mer vanlig hotell og selv om hotellet var finere var stranden overbefolket, masete og møkkete.

Goa er sinnsykt billig, men det gjelder jo India generelt. Jeg brukte ca 1000,- på en uke i Goa. Det var på 2 måltider om dagen i snitt + endel shopping.

Har inntrykk av at strendene nærmest flyplassen er der det er aller mest folk, Kjøreturen fra flyplassen og nordover var fantastisk...masse og se på.

I <3 India

Skrevet

Vi bodde på Yab Yum resort på Ashwan beach tror jeg det het, Google Yab Yum resort. Denne stranden ligger ca 1,5 time nord for flyplassen med taxi(100 nok ca)og det er langt færre turister enn de mer kjente strendene. Hvis man bor på stranden som vi gjorde er overnattingsstedene noe enklere enn stedene inn i landet, det er fordi de ikke er permanente og tas ned utenfor sesong. Yab Yum var veldig bra, og fantastisk frokost i din egen, lille hage hver dag. Det er billigere på f.eks Antonio's Paradise, men det er også langt enklere. Maten på Antonio's er imidlertid himmelsk. Det er alikevel endel spisesteder og ganske kort vei til ting, men det er veldig deilig med en stille strand, som også er veldig ren. Vi prøvde en av de mer kjente strendene også(husker ikke navnet nå)som hadde mer vanlig hotell og selv om hotellet var finere var stranden overbefolket, masete og møkkete.

Goa er sinnsykt billig, men det gjelder jo India generelt. Jeg brukte ca 1000,- på en uke i Goa. Det var på 2 måltider om dagen i snitt + endel shopping.

Har inntrykk av at strendene nærmest flyplassen er der det er aller mest folk, Kjøreturen fra flyplassen og nordover var fantastisk...masse og se på.

I <3 India

Takk for tips! :jepp: Vi skal være der i 10 dager og gleder meg allerede. Har noen venner som skal på backpacking til bl.a India og de må da søke om visum, men vi som skal på "10 dagers ferie" trenger kanskje ikke dette? Vet også at vi lander i 4-5 tiden på morgningen, tror du det blir problematisk? Skal sjekke ut Yab Yum resort, gjør ingenting at det er enkelt, hvis dette gjør at man kommer unna mye av "turist-massene"

Skrevet

Med mindre dere reiser charter (hvor visum er inkludert), så må dere ha visum. Ta i alle fall kontakt med den indiske ambassaden i Oslo for å være på den sikre siden :)

Skrevet

Visum må dere ha med mindre dere reiser charter for da ordner som regel charterselskapet det for dere. Det tok en uke å få visum for man kan bare hente det på tirsdager eller noe sånt.

Skrevet

TRO meg dere må ha visum! og gjør dette i god gooood tid, vi fikk nesten ikke våre visum i tide, og da hadde vi 6 uker på oss. De har en tendens til å ikke være direkte kjappe.

Ellers vil jeg anbefale sør goa, nord goa er rene skjære turistfellen. India og Goa er fantastisk, selv om Goa er veldig annerledes enn resten av India, nyt det! Det er fantastisk.

Skrevet

Bra jeg spurte! Vet heldighvis hvordan jeg skal ordne det, kan spørre søster og backpackervennene ;) Bra dere sa ifra. Passe dumt å dra uten visum.

Hadde vært "enklere" å velge charter sånn sett, men alilevel. Pris og bo blir så anderledes forhold til hvordan vi vil oppleve det!

Vet man ikke kan ta ut valutaen på Gardermoen, er det uproblematisk å ta ut penger der?

Noe vi MÅ få med oss på turen? Marked, mat, strender, kultur?

Takk :) TS

Skrevet

TRO meg dere må ha visum! og gjør dette i god gooood tid, vi fikk nesten ikke våre visum i tide, og da hadde vi 6 uker på oss. De har en tendens til å ikke være direkte kjappe.

Ellers vil jeg anbefale sør goa, nord goa er rene skjære turistfellen. India og Goa er fantastisk, selv om Goa er veldig annerledes enn resten av India, nyt det! Det er fantastisk.

Ikke hvis du reiser langt nok nord

Skrevet

Fant ut at jeg må på ambassaden for å fikse visum, men det koster bare 400!

Noen som har flere hoteller å anbefale? :jepp:

TS

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Jeg er i alle fall bittelitt kjent, har backpacket rundt i Goa. Det kommer litt an på hva du er ute etter. Du har strender der det er veldig få turister, og bare små hytter. Strender med luksushoteller, og backpackerstrender. Strender der charterturistene drar, og strender med gamle backpackere og hippier.

Goa kan ikke sammenlignes med resten av India, det er mye roligere. Vi leide motorsykler og kjørte rundt til de nærliggende strendene og stedene. Veldig fin måte å få sett litt på. Det er ikke så mye trafikk, men bruk hjelm og følg med i svingene.

Hovedstaden Panjim har ikke all verdens å by på og er veldig nedslitt. Men noen steder kan man finne noen av de gamle bygningene i god stand. Old Goa er det mer å se hvis dere skal på sightseeing.

Heldiggriser, dere kommer nok til å få det kjempefint!:)

Edit: når det gjelder penger, ville jeg hørt litt med banken om hva som lønner seg. Det er enkelte minibanker tilgjengelig, men man kunne ikke ta ut rare summen, så det blir jo ganske dyrt med alle uttakene. Mulig det kan lønne seg å ta ut litt på forhånd.

Endret av Badabing
Skrevet

Tusen takk!:) leter på nettet nå etter hotell. Gjerne rett ved stranden og lite turisme, men såpass at vi kan ler skuter og kjøre til "sentrum".

Det står at flyplassen har valutaveksling, vi kan vel ta ut der? Det går ikke å ta ut rupi i Norge osv.

Leste også at regntiden er fra april-mai(?), vi drar i slutten av mars, 10 dager, men regner med at det er god nok tid?

Igjen: hvis noen har noen gode linker til hotell de har vært på/er fornøyd med, gi meg link. Gjerne med hvilket "område" det ligger i også :) Mye halvgode sider der ute, med bl.a musikk for hver sidevisning! Haha

Ts

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Hvis du vil ha lite turisme, ville jeg ikke valgt strendene med hotell. Se heller etter noen koselige bungalower rett ved stranden :)

Jeg har vært der i midten av mars, og da begynte sesongen å være over, for det begynte å bli så varmt.

Edit:

Jeg liker meg i sør.. Patnem, Palolem og Agonda beach. Sistnevnte var det lite folk på, total avslapning, men så lite folk at vi måtte ta noen turer til Palolem. Der var vi på silent disco og moon party. Møtte en del backpackere, men ikke noe charterfolk. Ikke noen høye, stygge hoteller langs stranden.

I nord er det mer turister, men det er jo fint der også.

http://goindia.about.com/od/whattosee/tp/goa-beaches.htm

Fin oversikt over de ulike strendene.

Endret av Badabing
Skrevet

Om du ikke flyr direkte men via Delhi så er det masse minibanker på flyplassen der.

Skrevet (endret)

Hvis du vil ha det fritt og ikke for folksomt kan jeg anbefale Little Vagator Beach litt nord for det gamle hippiemekkaet Anjuna. Det tar fem minutter med motorsykkel eller bil til Anjuna, som er langt mer nedslitt og med en del mer kummerlige overnattingstilbud, men som fortsatt kan friste med sitt berømmelige loppemarked en gang i uken.

Endret av Cuckold
Gjest Badabing
Skrevet

Nå kom jeg på hvor vi bodde i hovedstaden (Panjim/Panaji). Hadde en natt på Panjim Inn slik at vi fikk sett hovedstaden og Old Goa. Veldig koselig gjestehus, og passe sentralt om dere ønsker å bese dere.

Skrevet

Hvis du vil ha lite turisme, ville jeg ikke valgt strendene med hotell. Se heller etter noen koselige bungalower rett ved stranden :)

Jeg har vært der i midten av mars, og da begynte sesongen å være over, for det begynte å bli så varmt.

Edit:

Jeg liker meg i sør.. Patnem, Palolem og Agonda beach. Sistnevnte var det lite folk på, total avslapning, men så lite folk at vi måtte ta noen turer til Palolem. Der var vi på silent disco og moon party. Møtte en del backpackere, men ikke noe charterfolk. Ikke noen høye, stygge hoteller langs stranden.

I nord er det mer turister, men det er jo fint der også.

http://goindia.about.com/od/whattosee/tp/goa-beaches.htm

Fin oversikt over de ulike strendene.

Takk! Det var kjempenyttig :jepp: Foresten, vet vel egentlig at at må ta vaksiner, men hvilke tok du og pris? Var det noen som var "unødvendige"?

Skrevet

Reiseklinikken har god oversikt over vaksine, jeg ville tatt dukoral som er mot kolera og diaré for India er et av tre land det er mest vanlig å bli syk i.

Gjest Badabing
Skrevet

Takk! Det var kjempenyttig :jepp: Foresten, vet vel egentlig at at må ta vaksiner, men hvilke tok du og pris? Var det noen som var "unødvendige"?

Jeg tar alltid de som FHI anbefaler, pluss Dukoral.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,5214:1:0:0:::0:0

India:

"*) Alle bør være vaksinert mot difteri, stivkrampe, kikhoste og poliomyelitt. Voksne som er grunnvaksinert bør ta én dose oppfriskningsvaksine mot disse sykdommene ca. hvert 10. år." 

Pluss Polio og Hep A til India.

Reiser så ofte, så jeg pleier bare å trenge boostervaksiner. Vet dessverre ikke pris, for jeg trengte vel bare å friske opp et par stykker sist jeg reiste.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også oppvaksinert, men tror min samboer betalte i overkant av 1000,- for alle han trengte til Afrika.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...