AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #1 Skrevet 21. februar 2012 Ja, som overskriften sier Hva kan jeg egentlig utdanne meg til når den sosiale intelligensen ikke er på topp? Jeg jobber idag i hjemmesykepleien som assistent, noe som fungerer veldig godt. Men jeg er assistent, og det eneste jeg kommer på å utdanne meg til er hjelpepleier (men kjedelig å ta vgs-nivå igjen) og sykepleier. Men egentlig er det ikke dette jeg vil jobbe med. Hva med feks norsklærer på vgs. Kan jeg bli det tro? Det er kanskje veldig vanskelig å få jobb.. Jeg tenker at barne- og ungdomsskolen krever for mye av meg sosialt. At jeg må kunne håndtere mange intriger, være megler etc. Det ligger nok ikke helt for meg. Finnes det muligheter jeg ikke ser? Hvor mye skal jeg bry meg om at jeg er "treg" sosialt? Jeg har tidligere begynt på førskolelærerutdanning, men fant raskt ut at det ikke var helt for meg. Jeg er litt for lukket for å være det. Realfag er heller ikke min sterkeste side.
Gjest Offensive Pie Skrevet 21. februar 2012 #2 Skrevet 21. februar 2012 Det å være lærer, uavhengig av nivå, er krevende sosialt. Om du, som du selv sier, ikke er særlig flink med dette, tror jeg det er best for alle parter om du utdanner deg til å bli noe annet. Hva er du interessert i? Det er stor forskjell på norsklektor og hjelpepleier
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #3 Skrevet 21. februar 2012 Jeg er som sagt ikke interessert i å være hjelpepleier (helsefagarbeider) egentlig. Det er mer tilfeldig at jeg har havnet her. Jeg har ingen utpregede interesser foruten norsk språk. Det er også en del av problemet. Jeg har ingenting som jeg virkelig føler at er riktig for meg. Eller de få tingene jeg kunne tenkt meg ut fra interessefelt passer ikke med min introverte personlighet.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #4 Skrevet 21. februar 2012 Jeg er som sagt ikke interessert i å være hjelpepleier (helsefagarbeider) egentlig. Det er mer tilfeldig at jeg har havnet her. Jeg har ingen utpregede interesser foruten norsk språk. Det er også en del av problemet. Jeg har ingenting som jeg virkelig føler at er riktig for meg. Eller de få tingene jeg kunne tenkt meg ut fra interessefelt passer ikke med min introverte personlighet. Er du interessert i litteratur? Hva med bibliotek- og informasjonsvitenskap isåfall? 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #5 Skrevet 21. februar 2012 Jeg tror at å være lærer er veldig krevende om man er introvert og lite sosialt intelligent (din definisjon på deg selv trenger forøvrig ikke stemme). Har ei venninne som er introvert og sjenert, som jobbet som lærer noen år - det slet henne helt ut. Selve det å undervise, stå foran klassen og lære bort fungerte helt supert, såvidt jeg forsto, men "alt det andre" sosiale man har med elever, foresatte og kollegaer ble for mye. Personlig er jeg også introvert (og kan være sjenert), men ser for meg å undervise en del på universitet eller høyskole - der trenger man ikke fylle en så stor rolle i studentenes liv, og man har arbeidstid til forskning, administrasjon o.l også. Å bli lærer på heltid er noe av det som er lengst ned på lista mi over aktuelle yrker, selv om jeg elsker fagene mine og liker å formidle. Vet ikke om det var så veldig konstruktivt, mer en advarsel, kanskje...
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #6 Skrevet 21. februar 2012 Du kan vel ta en høyere utdanning inne nordisk uten å bli lærer vel? Dette er ikke mitt område så akkurat hvilke jobbmuligheter du har kan jeg ikke si så mye om. Men sjekk nettsidene til de forskjellige lærestedene?
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #7 Skrevet 21. februar 2012 Er du interessert i litteratur? Hva med bibliotek- og informasjonsvitenskap isåfall? Ja, noe sånt hadde vært midt i blinken tror jeg Takk for svar alle sammen.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #8 Skrevet 21. februar 2012 Hm, nå fantes i og for seg ikke det studiet så mange steder. Så.. Andre forslag også kanskje?
Brooke Penelope Skrevet 21. februar 2012 #9 Skrevet 21. februar 2012 Hva med allmenn litteraturvitenskap? Ellers kan du jo ta en master i nordisk uten å bli lektor i tillegg
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #10 Skrevet 21. februar 2012 Vil bare si at du kan bli akkurat det du har lyst til å bli, bare du virkelig går inn for det og ønsker det. Sosial intelligens kan trenes opp, og når du går lærerutdanningen, så vil du få opplæring i hvordan du skal opptre i ulike situasjoner. Ikke la dine dårlige tanker om deg selv stoppe deg fra å gå etter den jobben du har lyst på 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå