AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #21 Skrevet 22. februar 2012 Min bestevenninne som jeg er forlover til gifter seg nå. Utdrikningslaget kommer på 700. Hennes manns utdrikningslag kommer på 2300 ( min mann skal dit). Så kommer gave, alkohol på festen, klær, taxi hjem. Bryllupet deres koster oss nærmere 8000. Det var den sommerferien i år 700 + 2300 = 3000 Hvor kommer de siste 5000,- inn? Eller rettere sagt, hvor går de ut?
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #22 Skrevet 22. februar 2012 700 + 2300 = 3000 Hvor kommer de siste 5000,- inn? Eller rettere sagt, hvor går de ut? Hun skrev gave+taxi+alkohol
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #23 Skrevet 22. februar 2012 Hun skrev gave+taxi+alkohol Gave + taxi + alkohol = 5000,-??? Det var mye... 2
Portvinpiken Skrevet 22. februar 2012 #24 Skrevet 22. februar 2012 TS skriver overhode ingenting om hva disse 1800 inkluderer, om det er noen få venninner som tar en tur til London som de lenge uansett har snakket om, eller om det inkluderer et opphold på spa eller hva det nå skal være. Er de 19 eller 39 år og hva slags relasjon har hun til bruden? Jeg synes alle disse faktorene er medvirkende til om jeg hadde synes det var for dyrt eller ikke. 1
Portvinpiken Skrevet 22. februar 2012 #25 Skrevet 22. februar 2012 Alt for dyrt. Jeg fatter og begriper ikke de som planlegger noe sånt. Hvis dette hadde vært noen venninner som hadde planlagt å dra på spa og kombinere dette med utdrikkningslag så kunne jeg kanskje forstått det - men da regner jeg med at alle har vært med å bestemme. Etter å ha lest en del på KG etc. lurer jeg på hva slags megasyke er det som har stukket forlovere og bruder. Men vi vet jo ikke hva slags opplegg det er i det hele tatt? Og skal brudene få skylden for dette også nå da ;-). Jeg synes det er forferdelig mye motvilje mot bruder og brudepar her generelt - hehe satt litt på spissen naturlig nok. Men helt ærlig - dere som sier at det koster så mye å gå i bryllup, er det ikke dere selv som styrer dette da? Man MÅ ikke ha nye klær og dyre gaver! Reisevei er evt noe annet, men er det for dyrt så dropp å dra da. Det er helt frivillig altså :-) 2
LilleBille Skrevet 22. februar 2012 #26 Skrevet 22. februar 2012 Men vi vet jo ikke hva slags opplegg det er i det hele tatt? Og skal brudene få skylden for dette også nå da ;-). Jeg synes det er forferdelig mye motvilje mot bruder og brudepar her generelt - hehe satt litt på spissen naturlig nok. Men helt ærlig - dere som sier at det koster så mye å gå i bryllup, er det ikke dere selv som styrer dette da? Man MÅ ikke ha nye klær og dyre gaver! Reisevei er evt noe annet, men er det for dyrt så dropp å dra da. Det er helt frivillig altså :-) Hadde dette vært noe noen få venninner hadde planlagt sammen ville det vel ikke vært "svar på FB-event". Det er jo tydelig TS er invitert - uten å ha vært med på planleggingen .. og at det er flere - hvorav ingen hadde svart ennå. Og at jeg blandet inn bruder i denne sammenhengen er at i veldig mange av tidligere tråder ønsker (krever?) bruden en viss type utdrikkningslag 2
Grønt blad Skrevet 22. februar 2012 #27 Skrevet 22. februar 2012 TS skriver overhode ingenting om hva disse 1800 inkluderer, om det er noen få venninner som tar en tur til London som de lenge uansett har snakket om, eller om det inkluderer et opphold på spa eller hva det nå skal være. Er de 19 eller 39 år og hva slags relasjon har hun til bruden? Jeg synes alle disse faktorene er medvirkende til om jeg hadde synes det var for dyrt eller ikke. Men har man ikke 1800 kr å bruke på utdrikningslag, så har man ikke 1800, uavhengig av om det inkluderer weekendopphold på luksushotell med spa og treretters eller om det er en hyttetur til lånt hytte i nærheten. TS skriver at hun er student, og det er de færreste studenter som har masse penger å rutte med. Jeg hadde i alle fall ikke hatt råd til et så dyrt utdrikningslag som student. 5
Portvinpiken Skrevet 22. februar 2012 #28 Skrevet 22. februar 2012 Men har man ikke 1800 kr å bruke på utdrikningslag, så har man ikke 1800, uavhengig av om det inkluderer weekendopphold på luksushotell med spa og treretters eller om det er en hyttetur til lånt hytte i nærheten. TS skriver at hun er student, og det er de færreste studenter som har masse penger å rutte med. Jeg hadde i alle fall ikke hatt råd til et så dyrt utdrikningslag som student. Ja det er klart. Har man ikke penger så har man ikke penger. Jeg siktet til det direkte spørsmål hvor TS innledningsvis spør om en synes 1800 kr er mye for et utdrikningslag. Derav mitt svar :-) 1
Grønt blad Skrevet 22. februar 2012 #29 Skrevet 22. februar 2012 Ja det er klart. Har man ikke penger så har man ikke penger. Jeg siktet til det direkte spørsmål hvor TS innledningsvis spør om en synes 1800 kr er mye for et utdrikningslag. Derav mitt svar :-) Da er jeg med 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #30 Skrevet 23. februar 2012 Gave + taxi + alkohol = 5000,-??? Det var mye... Anonym kverulant - pussig Men nå skal jeg komme med detaljene hvis du trenger de? De har brylluppet langt fra allfarvei. Hvis vi ikke ordner annen transport som sikkert blir vanskelig kommer taxi på ca 1000. Så er det klær til meg og mannen. Iallefall 1500" siden jeg er forlover kunne jeg jo tenkt meg å ordne håret til den dagen, da løper pengene,, ca 1000 kr. Gave til paret 1500. Da har Vi brukt 5000. Og så kommer alkoholen på festen i tillegg. Og på to personer blir det sikkert 500- 1000 kr. Fornøyd?
Rakkerunge Skrevet 25. februar 2012 #31 Skrevet 25. februar 2012 Anonym kverulant - pussig Men nå skal jeg komme med detaljene hvis du trenger de? De har brylluppet langt fra allfarvei. Hvis vi ikke ordner annen transport som sikkert blir vanskelig kommer taxi på ca 1000. Så er det klær til meg og mannen. Iallefall 1500" siden jeg er forlover kunne jeg jo tenkt meg å ordne håret til den dagen, da løper pengene,, ca 1000 kr. Gave til paret 1500. Da har Vi brukt 5000. Og så kommer alkoholen på festen i tillegg. Og på to personer blir det sikkert 500- 1000 kr. Fornøyd? Siden du sier at sommerferien ryker - forslag til å spare penger: Transport: det er plass til fler enn 2 i en taxi Muligheter for å gå sammen med andre gjester og ta maxitaxi? Evt dele en "vanlig" taxi? Penger spart Klær: mannen har sikkert dress fra før (de fleste menn har iallfall en dress). Kjole til deg: har du en søster, svigerinne, god venninne, kusine som bruker samme str som deg (eller nært), og som kanskje har en kjole du kan låne? Penger spart Hår/sminke: igjen - kjenner du noen son kan hjelpe deg med dette, som ikke tar betalt? Penger spart Gave: Hvis den ikke allerede er kjøpt, prøv å finne noe flott på salg? Penger spart Alkohol: Denne sier seg egentlig selv, men begrens alkoholforbruket i bryllupet: penger spart *Vips* så har dere råd til sommerferie allikevel PS: Jeg mener ikke å være nedlatende og vanskelig, selv om det sikkert virker sånn for deg. Det er godt ment! 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #32 Skrevet 25. februar 2012 Siden du sier at sommerferien ryker - forslag til å spare penger: Transport: det er plass til fler enn 2 i en taxi Muligheter for å gå sammen med andre gjester og ta maxitaxi? Evt dele en "vanlig" taxi? Penger spart Klær: mannen har sikkert dress fra før (de fleste menn har iallfall en dress). Kjole til deg: har du en søster, svigerinne, god venninne, kusine som bruker samme str som deg (eller nært), og som kanskje har en kjole du kan låne? Penger spart Hår/sminke: igjen - kjenner du noen son kan hjelpe deg med dette, som ikke tar betalt? Penger spart Gave: Hvis den ikke allerede er kjøpt, prøv å finne noe flott på salg? Penger spart Alkohol: Denne sier seg egentlig selv, men begrens alkoholforbruket i bryllupet: penger spart *Vips* så har dere råd til sommerferie allikevel PS: Jeg mener ikke å være nedlatende og vanskelig, selv om det sikkert virker sånn for deg. Det er godt ment! Transport: det er ikke sikkert det er noen andre som skal dra dit samtidig som TS da hun er forlover. Klær: Det er ikke alle menn som har haugevis med forskjellige dresser liggende rundt. Og det kan være andre grunner som feks for liten/for stor, trenger nye sko, etc. Angående TS sin kjole blir det litt for dumt: Ts er FORLOVER, og mest sannsynlig kan hun ikke velge fritt mellom diverse kjoler, men må forholde seg til brudeparets ønsker. Hår/sminke: TS skriver at bryllupet er langt unna, så mest sannsynlig kjenne rhun ingen som kan det. I tillegg så skriver jo TS at dette er noe hun vil gjøre. (Si meg, har du egentlig lest det hun skriver). Gave: Noen kjøper faktisk det som står på gavelisten, og spesielt når TS er FORLOVER så er det vanlig å gi en fin gave. Alkohol: Med budsjett mellom 500 og 1000 så er ikke det akkurat mye med tanke på at prisene mest sannsynlig ligger på vanlige priser, halvliter 70-80, vin 60-70. Det er lov å sette seg litt inn i det TS faktisk skriver og forstå at når man er forlover og bryllupet er langt unna så er det en del ting som automatisk blir dyrere. 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #33 Skrevet 25. februar 2012 Siden du sier at sommerferien ryker - forslag til å spare penger: Transport: det er plass til fler enn 2 i en taxi Muligheter for å gå sammen med andre gjester og ta maxitaxi? Evt dele en "vanlig" taxi? Penger spart Klær: mannen har sikkert dress fra før (de fleste menn har iallfall en dress). Kjole til deg: har du en søster, svigerinne, god venninne, kusine som bruker samme str som deg (eller nært), og som kanskje har en kjole du kan låne? Penger spart Hår/sminke: igjen - kjenner du noen son kan hjelpe deg med dette, som ikke tar betalt? Penger spart Gave: Hvis den ikke allerede er kjøpt, prøv å finne noe flott på salg? Penger spart Alkohol: Denne sier seg egentlig selv, men begrens alkoholforbruket i bryllupet: penger spart *Vips* så har dere råd til sommerferie allikevel PS: Jeg mener ikke å være nedlatende og vanskelig, selv om det sikkert virker sånn for deg. Det er godt ment! Transport: det er ikke sikkert det er noen andre som skal dra dit samtidig som TS da hun er forlover. Klær: Det er ikke alle menn som har haugevis med forskjellige dresser liggende rundt. Og det kan være andre grunner som feks for liten/for stor, trenger nye sko, etc. Angående TS sin kjole blir det litt for dumt: Ts er FORLOVER, og mest sannsynlig kan hun ikke velge fritt mellom diverse kjoler, men må forholde seg til brudeparets ønsker. Hår/sminke: TS skriver at bryllupet er langt unna, så mest sannsynlig kjenne rhun ingen som kan det. I tillegg så skriver jo TS at dette er noe hun vil gjøre. (Si meg, har du egentlig lest det hun skriver). Gave: Noen kjøper faktisk det som står på gavelisten, og spesielt når TS er FORLOVER så er det vanlig å gi en fin gave. Alkohol: Med budsjett mellom 500 og 1000 så er ikke det akkurat mye med tanke på at prisene mest sannsynlig ligger på vanlige priser, halvliter 70-80, vin 60-70. Det er lov å sette seg litt inn i det TS faktisk skriver og forstå at når man er forlover og bryllupet er langt unna så er det en del ting som automatisk blir dyrere. Uten å blande meg inn i innholdet forøvrig: se det jeg har uthevet, sånn apropos å lese det som blir skrevet? TS skrev at det ikke blir noen sommerferie på de i år pga dette bryllupet, og Rakkerungen kommer med forslag til hvordan de kan få råd til begge deler. Mulig jeg misforstår, men jeg tror hun faktisk mener å hjelpe? 4
Rakkerunge Skrevet 26. februar 2012 #34 Skrevet 26. februar 2012 Uten å blande meg inn i innholdet forøvrig: se det jeg har uthevet, sånn apropos å lese det som blir skrevet? TS skrev at det ikke blir noen sommerferie på de i år pga dette bryllupet, og Rakkerungen kommer med forslag til hvordan de kan få råd til begge deler. Mulig jeg misforstår, men jeg tror hun faktisk mener å hjelpe? Takk... Jeg mente å hjelpe ja, og det skrev jeg da også... Jaja.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #35 Skrevet 29. februar 2012 Transport: det er ikke sikkert det er noen andre som skal dra dit samtidig som TS da hun er forlover. Klær: Det er ikke alle menn som har haugevis med forskjellige dresser liggende rundt. Og det kan være andre grunner som feks for liten/for stor, trenger nye sko, etc. Angående TS sin kjole blir det litt for dumt: Ts er FORLOVER, og mest sannsynlig kan hun ikke velge fritt mellom diverse kjoler, men må forholde seg til brudeparets ønsker. Hår/sminke: TS skriver at bryllupet er langt unna, så mest sannsynlig kjenne rhun ingen som kan det. I tillegg så skriver jo TS at dette er noe hun vil gjøre. (Si meg, har du egentlig lest det hun skriver). Gave: Noen kjøper faktisk det som står på gavelisten, og spesielt når TS er FORLOVER så er det vanlig å gi en fin gave. Alkohol: Med budsjett mellom 500 og 1000 så er ikke det akkurat mye med tanke på at prisene mest sannsynlig ligger på vanlige priser, halvliter 70-80, vin 60-70. Det er lov å sette seg litt inn i det TS faktisk skriver og forstå at når man er forlover og bryllupet er langt unna så er det en del ting som automatisk blir dyrere. Hei! Takk for at du tok derfor meg. Jeg gav meg litt siden jeg følte jeg måtte "forsvare meg" og det liker jeg ikke. Men argumentene dine stemmer veldig. Uansett så sier det seg selv at når allerede 3000 ryker på utdrikningslag så går pengene fort (de pengene inkluderer ikke alkohol). Og jeg kan nok spare litt her og litt der. Men bryllup er veldig dyrt for flere enn brudeparet. Det synes jeg forlovere skal ta hensyn til når de arrangerer utdrikningslag. Alle er ikke like god venn med vedkommende, eller er i samme økonomiske situasjon. 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #36 Skrevet 29. februar 2012 Gave + taxi + alkohol = 5000,-??? Det var mye... Kan du lære deg å lesedet opprinnelige innlegget, is tedet for å sitte der som et spørsmålstegn når noen andre skal prøve og forklare og ikke klarer det helt. Hun skrev klær også
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #37 Skrevet 29. februar 2012 Jeg hadde blitt flau som brud, om jeg fikk vite hva det ville kostet mine venner å være medpå utdrikningslaget. 1800 kr ermye penger for mange, og de færreste ønsker å bruke så mye. Jeg ville spurt forloveren om bruden visste om dette opplegget, og ville samtidig forklart at dette blir i dyreste laget for deg. 4
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #38 Skrevet 29. februar 2012 Jeg hadde blitt flau som brud, om jeg fikk vite hva det ville kostet mine venner å være medpå utdrikningslaget. 1800 kr ermye penger for mange, og de færreste ønsker å bruke så mye. Jeg ville spurt forloveren om bruden visste om dette opplegget, og ville samtidig forklart at dette blir i dyreste laget for deg. Ja, jeg har takket pent nei:) Med transport frem og tilbake blir det minimum 2500 kr på meg, så for meg er det ikke verdt det. Som student kan jeg ikke ta med råd til det. Vil heller spare pengene til å dra på en ukes ferie på sommeren enn, 1 døgn i Norge. TS
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #39 Skrevet 29. februar 2012 Er invitert i utdrikningslag som varer også går over to dager. Dvs, man kan velge hva man blir med på. Totalsummen blir 1300 kroner, pluss egne utgifter til felles middag fredag kveld. Altså fort den prisen du snakker om. Helt uaktuelt. Jeg kjenner kun brudgommen og har ikke det store behovet for å feste i ett døgn med villt fremmede, men samtidig hadde det jo vært litt hyggelig å bli kjent med folk før bryllupet. Så jeg har vært i kontakt med "arrangøren" og spurt etter pris på kun mat lørdag kveld. Da kunne jeg slippe unna med 300 kroner, samt å ta med drikkevarer selv. Jeg slo til på det. Egentlig helt greit å ikke være med på all "moroa". Det er begrenset hvor moro jeg synes hoppeslott, bryting i "tykk-mann-drakt", laserskyting i mørkerom og gladiatorfight er... Brudeparet er skikkelige friskuser, og dag to av bryllupet skal alle gjestene på skitur...
bobbi Skrevet 29. februar 2012 #40 Skrevet 29. februar 2012 Hva syntes dere om en pris på 1800 kr på et utdrikningslag per pers? Må innrømme at jeg syntes det er litt dyrt. Eller er det bare meg som er gjerrig? Gaven kommer også i tillegg.. Synes det hørtes dyrt ut...hadde blitt flau hvis mine venninner hadde brukt så mye hver på meg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå