AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #1 Skrevet 21. februar 2012 Dere som tok studiespesialisering, hva gjorde dere etter det?? Hva har du tenkt til å jobbe som, eller hva jobber du som? Angrer du på at du valgte studiespesialisering? Hva hadde du gjort eller valgt annerledes om du kunne?
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #2 Skrevet 21. februar 2012 Jeg tok studiespesialisering (het allmennfag den gang) og begynte rett på språkstudier etterpå. Tok master, PPU og arbeider nå som lærer. Jeg angrer ikke på yrket eller utdannelsen, for jeg trives veldig, veldig godt, men jeg angrer på at jeg begynte rett på studier. Jeg ble fryktelig "skolelei", selv om jeg klarte å fullføre. Skulle ønske jeg hadde tatt et friår på folkehøyskole eller jobbing og reising. Jeg tror det er sundt med et avbrekk der man gjør noe annet, opplever litt og finner ut hva man vil. Skulle jeg valgt igjen hadde jeg kanskje valgt noe annet, selv om jeg trives kjempegodt i jobben min
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #3 Skrevet 21. februar 2012 Jeg tok ikke studiespesialisering som i allmennfag, men jeg gikk på musikklinja, og fikk derfor generell studiekompetanse. Jeg begynte rett på samfunnsvitenskapelige studier på et universitet, tok et avbrekk og jobba, og har nå snart fullført en mastergrad i et samfunnsvitenskapelig fag. Jeg angrer ikke på studieretning. Hadde jeg skulle valgt på nytt, så hadde jeg tatt et friår etter videregående. Da ville jeg gått på folkehøgskole eller lignende, eller rett og slett samla erfaringer som man ikke får ved å delta på høyere utdanning. Det tror jeg er verdifullt i den alderen, og at det også kan gjøre det lettere å velge riktig studium etterpå, for de som er usikre.
Ethereal Skrevet 21. februar 2012 #4 Skrevet 21. februar 2012 Jeg gikk allmenn, og begynte rett på videre studier etter fullførte vgs. Først ved universitet, nå ved høyskole. Studerer psykologi. Er glad jeg begynte rett etter vgs, for studietiden er fantastisk. Kunne IKKE tatt et år fri bare for å jobbe, men kunne gjerne tatt et år og reist litt, eller studert et semester i utlandet.
sjøhest Skrevet 21. februar 2012 #5 Skrevet 21. februar 2012 Jeg gikk rett på allmennlærer. Angrer ikke på at jeg tok allmenn, men angrer på lærervalget. Vet ikke hva jeg ville tatt isteden egentlig.. bare ikke lærer
Sumaya Skrevet 21. februar 2012 #6 Skrevet 21. februar 2012 Jeg begynte på velferdsfag på høgskolen i Oslo. Kom ikke inn på det jeg egentlig ville, men fullførte bachelorgraden og kom meg ut i jobb (var skolelei!) Etter ca. 5 år i arbeidslivet startet jeg på sykepleierutdanning (deltid) samtidlig som jeg jobber 50%. Var lei av å bare sitte på kontor. Passer meg bra med både studier og jobb, men skulle gjerne ha begynt noen år tidligere da jeg vil komme til å være over 30 før jeg er ferdig utdannet, men pytt pytt!
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #7 Skrevet 21. februar 2012 Allmennfag, folkehøyskole, master i rettsvitenskap. Ikke angret en dag.
ViC* Skrevet 21. februar 2012 #8 Skrevet 21. februar 2012 Allmennfag på VGS, deretter et friår hvor jeg jobbet og tok opp matte. Så tok jeg et år på folkehøgskole, og året etter der igjen tok jeg to semester gjennom Høgskolen i Oslo, i fagene Fred og konflikt og miljøstudier henholdvis i India og Ghana. Nå tar jeg bachelor i interkulturell kommunikasjon og medier. Angrer ikke
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #9 Skrevet 21. februar 2012 Jeg gikk allmenn og jobbet (og tok opp fag :-P) i 1,5 år før jeg begynte å studere et samfunnsvitenskapelig fag. Holder på meg masteren nå :-) Var egentlig helt tilfedlig at jeg havnet her. 1. året av bachelorgraden min fungerte også som er årsstudium og jeg hadde egentlig bare tenkt å ta det (for jeg kom ikke inn på det jeg egentlig ville), men så var det så interessant at jeg bare forsatte! :-) Kan vel ikke si at jeg direkte angerer på allmennfag på vgs, men siden jeg ikke skulle ha noen realfag og sånn så kunne jeg likegodt gått helse og sosial, form og farge elns. de 2 første årene (og så påbygg). Jeg hadde sikkert syntes at det var mer interessant og litt kjekkere.
teatimee Skrevet 21. februar 2012 #10 Skrevet 21. februar 2012 Jeg gikk allmennfag på Vgs, og begynnte på Folkehøgskole etter det. Var ganske skolelei, og hadde lyst å gjøre noe nytt, på et nytt sted, med nye folk rundt meg, så da var fhs et fint valg for meg. Etter Fhs, begynnte jeg på Media på høgskole, og er på vei til å bli ferdig med bacheloren min i Media, Ikt og design til våren. Har lyst å rette meg mer inn mot (grafisk)design og foto. Angrer litt på at jeg gikk allmenn, for det kunne ha fristet med media på vgs. Men slik er det, når ikke valgene er så mange pga div grunner.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #11 Skrevet 22. februar 2012 Jeg gikk allmenn, deretter jobbet jeg et halvt år før jeg begynte på tannlegestudiet i oslo(5år). Er glad jeg fikk en liten pause etter vgs hvor jeg også fikk tjent litt penger (bodde hjemme til studiene startet). Er VELDIG glad jeg ikke ventet lenger med å begynne på studiet, var godt inni lesing fra vgs, og kjempedigg å begynne å tjene godt såpass tidlig(24år). Jeg trivdes med studentlivet, men begynte å bli veldig klar for barn mot slutten av studiet. Da var det fint å kunne fullføre studiet og jobbe et års tid før vi begynte prøvingen. (ville ikke få barn på studiet)
Gjest Solsmil Skrevet 22. februar 2012 #12 Skrevet 22. februar 2012 jeg gikk på studiespesialisering, og er nå student. jeg angrer definnitivt ikke på at jeg tok studiespesialisering (kunne evt tatt studiespesialisering med formgivning, men det blir jo det samme). For meg var ikke yrkesfag noe alternativ, da jeg hele veien har hatt lyst på høyere utdanning. nå studerer jeg kunsthistorie, mye fordi jeg er oppriktig interessert i det. og jeg har lyst til å fortsette innenfor det, eller studere videre innenfor kunst, men samtidig så angrer jeg på at jeg ikke jobbet mer på videregående, slik at jeg kunne kommet meg inn på noe annet. jeg angrer ikke på at jeg studerer det jeg gjør, og liker det absolutt, men jeg har ingen mulighet what so ever til å studere jus feks, uten å ta opp nesten alle fagene fra vgs...
Porcelain Skrevet 22. februar 2012 #13 Skrevet 22. februar 2012 Jeg tok idrettslinja, og fikk derfor generell studiekompetanse. Deretter gikk jeg et år på FHS, med fordypning i yndlingsidretten min. Har studert i fem år etter det - en bachelor + 2 årstudium + Praktisk-pedagogisk utdanning, og jobber nå som lærer. Er veldig fornøyd med å være lærer, og angrer ikke på noen av valgene jeg har tatt. Også veldig glad jeg gikk et år på FHS før jeg begynte å studere, jeg har aldri vært noe talent innenfor min idrett, og det var kjekt å ha et år der jeg bare holdt på med det , uten å ha noen "forventninger" om profflivet etc.
Pingvinsukker Skrevet 23. februar 2012 #14 Skrevet 23. februar 2012 1 år formgivning (videregående),jobba i butikk 1 år, folkehøgskole, jobba i butikk i 3 år i ny by, jobba deretter 2 år i min hjemby igjen mens jeg tok fagbrev som butikkslakter og studiekompetanse som privatist. Nå er jeg student med samboer og 2 små barn:) Jeg angrer ikke ett sekund på at jeg valgte å jobbe noen år først. Livet som student og småbarnsmor er supert, og veldig fleksibelt! Det kommer selvsagt ann på hva man studerer da;)
Fandenivoldsk Skrevet 23. februar 2012 #15 Skrevet 23. februar 2012 Jeg tok et friår og flyttet til Canada. Nå studerer jeg, men kommer til å slutte etter dette året og ta et nytt friår med jobb og reising, må finne ut hva jeg egentlig vil.. det skal jaggu ikke være lett!
Gjest SnowLeopard Skrevet 23. februar 2012 #16 Skrevet 23. februar 2012 Studiespesialisering, og deretter rett på master i rettsvitenskap. Aldri angret, selv om jeg noen ganger skulle ønske jeg fikk pustet ut et år på folkehøyskole
Gjest PinkLeaf Skrevet 23. februar 2012 #17 Skrevet 23. februar 2012 Allmenn på vgs, ett år jobbing, og så rett på bachelor i språk. Ferdig til sommeren, og gleder meg. Kjenner det var nok skole i denne omgang, men kommer nok til å ta master om noen år. Men vil prøve meg i arbeidslivet innen bransjen jeg har valgt noen år, så jeg får erfaring og tilfredsstillende økonomi til et huslån. :-)
oslo-jenta Skrevet 23. februar 2012 #18 Skrevet 23. februar 2012 Jeg gikk studiespesialisering med formgiving og angrer ikke i det hele tatt. Etter vgs gikk jeg 1 år på folkehøyskole og det er det beste valget jeg tatt når det gjelder skolegang. Trengte et pauseår fra karakterer og til å prøve å finne ut hva jeg hadde lyst til å studere videre
Anglofil Skrevet 23. februar 2012 #19 Skrevet 23. februar 2012 Tok allmenn på vgs og begynte deretter rett på allmennlærerutdanningen etter det. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #20 Skrevet 23. februar 2012 Allmennfag, folkehøgskole, førstegangstjeneste, sykepleierutdanning, div emner og så master.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå