Gå til innhold

Støtte til kjøp av mat ved utredning av allergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at dersom man feks har cøliaki kan man få støtte av NAV siden man må kjøpe produkter som er mye dyrere enn de vanlige produktene i butikken. Jeg vet at jeg reagere på noe type mat, men vet ikke hva. Skal derfor prøve 3 melkefrie uker og deretter 3 glutenfrie uker for å se om jeg merker forskjell. Vet noen om det er mulig å få støtte av NAV til disse seks ukene? For har regnet litt på det, og det vil bli en ganske stor sum jeg må bruke på dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke noe støtte før du har fått utreding og kan slå i bordet med bevis på at du er allergiker :sukk:

• Liker 1
Skrevet

Hvis du skal utredes for cøliaki må du først ta en blodprøve som påviser antistoffer, deretter må du ta gastroskopi med biopsi av tarmen for på påvise cøliaki. For at disse prøvene skal gi reelle svar, er det utrolig viktig at du spiser normalt, og ikke utelater gluten fra kosten. Dersom du lar være å spise gluten i tre uker for så å begynne på gultenholdig kost igjen, må du spise dette i flere måneder for å kunne ta reel biopsi. Dessuten vil du da få mer vondt enn det du hadde før du kuttet gluten. Derfor, ta det opp med legen din og begynn med blodprøven.

Ellers har pialill helt rett, først når cøliaki er påvist ved biopsi har du rett på støtte til mat.

• Liker 2
Skrevet

Hmmm, har til tider spist både glutenfritt og melkefritt.

Nå lever jeg glutenfritt hele tiden.

Ikke hatt noe ekstra kostnader. Man trenger ikke de dyrenerstatningsproduktene!

Skrevet

Hmmm, har til tider spist både glutenfritt og melkefritt.

Nå lever jeg glutenfritt hele tiden.

Ikke hatt noe ekstra kostnader. Man trenger ikke de dyrenerstatningsproduktene!

Man må vel lage alt fra bunnen av dersom man ikke skal "tape" på det? Og er ikke særlig flink til å lage mat fra bunnen av, og har ikke så alt for mye tid til det heller. Men drsom det viser seg at jeg er allergisk mot en eller flere matvarer må jeg vel bare vende meg til nye vaner ;)

Men tusen takk for alle svar :) TS

Skrevet

Man trenger slett ikke ha større matkostnader. Det man må gjøre er å tenke helt nytt, og ikke bruke melk- og melerstatninger. For det er det som er dyrt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...