Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå må dere hjelpe meg!

Jeg har jobbet på en kafe i ett år nå, i kontrakten står det deltidsansatt. Jeg har jobbet tilnærmet 5 dager i uka siden start, da gamle sjefen var veldig fornøyd av jobben jeg gjorde. Gjennom hele året har en "nest-leder" vært veldig negativ til meg. Mye av det jeg gjør er galt og har flere ganger kommet i en konflikt med han, uten at jeg egentlig har gjort noe galt.

Nå har han blitt sjef!

De to første lønningene mine ble feil, over 30 timer feil!!! Håper jeg får disse til neste lønning, men pointet her er at han først mente jeg ikke skulle få lønn fordi jeg hadde gått tidligere noen dager. (Da har jeg skrevet opp antall timer riktig, men han har trukket en halvtime ekstra).

Så var jeg sykmeldt et par dager, da mente han at jeg ikke var til å stole på, ikke ville ha jobben min og at han skulle sette meg ned i vakter. Noe han nå har gjort. Jeg har fått 13 vakter! Jeg spør hvorfor og da mener han at jeg har jobbet så mye at nå er det andre sin tur til å jobbe (alle fikk mer en 20 vakter) og at jeg ikke var god nok i jobben min? Så gikk han og snakka om meg til andre ansatte!!

Nok er nok tenker jeg, ringer EIER av kafe og sier at jeg trenger en prat. Jeg sier jeg mistrives i jobben min, pga en ansatt. Han sier - snakk med "sjefen". Så sier jeg at det er han det gjelder. Da LER han og sier at jeg ikke kommer langt med å klage på medarbeidere!

Jeg forteller situasjonen og han ler igjen, sier at han har full rett og at kanskje jeg skal får forbere meg og spørre om flere vakter da. (Som sagt, null klager i løpet av et år). Så sier han at de måtte sette ned folk i vakter og sette ned stillinger - da sier jeg at ALLE bortsett fra jeg har fått over 20 vakter. Han humrer og sier "skal ringe ...., se hvordan det egentlig er også får vi se om jeg kan komme ned å prate mitt"...

Jeg avsluttet samtalen, skuffet og lei.

Nå ser jeg etter ny jobb, gruer meg til jeg skal på jobb igjen!

Er de tnoe jeg kan gjøre, eller må jeg bare la det gå?

Videoannonse
Annonse
Gjest SnowLeopard
Skrevet

Vel, han er forpliktet til å gi deg riktig lønn selv om han ikke liker deg. Ta kontakt med fagforeningen eller LO f.eks. dersom han ikke vil gi deg pengene du mener du har krav på. Ellers kan du neppe gjøre noe annet enn og lete etter en annen jobb.

• Liker 1
Skrevet

Du har krav på rett lønn. Men du bør bytte jobb, samme hvor mye du har både etikk og lov på din side kan ingen endre en elendig sjef. Bedritne sjefspersonligheter og holdninger kan ikke fikses. Du kommer ikke til å ha det bra i denne jobben når du ikke kan stole på sjefen din.

Hvis du har jobbet så mye som du har burde du fått arbeidskontrakt på et høyere antall timer, forresten.

Skrevet

Vel, han er forpliktet til å gi deg riktig lønn selv om han ikke liker deg. Ta kontakt med fagforeningen eller LO f.eks. dersom han ikke vil gi deg pengene du mener du har krav på. Ellers kan du neppe gjøre noe annet enn og lete etter en annen jobb.

Dette er forutsatt at TS allerede er medlem, selvsagt. Jeg vet også at blant annet Handel og Kontor har tre måneders karantenetid på løsing av saker på vegne av nye medlemmer. Det hjelper altså ikke umiddelbart å melde seg inn kun fordi det har oppstått et problem.

Jeg ville rådet deg til å be om kopi av timelistene før du igjen krever pengene dine på neste lønning. Deretter ville jeg sett meg om etter en ny jobb. Bedritne sjefer er det dessverre vanskelig å leve med i lengden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...