Gå til innhold

Var dette idiotisk? Proteinshake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg veier sånn 103-105 kg, og er bare 163 cm høy. Prøver å gå ned i vekt!

I dag trente jeg sammenlagt ca 15 minutter på ellipsemaskin (med noen pauser innimellom :sjenert:)

Etterpå kjøpte jeg meg proteinshake. Leste på at det var hele 53 gram protein i hele shaken! Og nesten 450 kalorier...

Var dette tullete? Eller er det lurt med mye proteiner? Er redd dette skal ødelegge for dagen i dag.

Til frokost spiste jeg 4 fiberrik (en med servelat, en med ost, en med peanøttsmør :sjenert: og en med makrell i tomat). + et stoooort glass skummet melk.

Rett før trening spiste jeg 1 banan.

Til middag spiste jeg en sånn laksemiddag fra fjorland.

Er dette ille?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel.. tja.. hmm.. Proteiner er gull, men høres ut som du trenger å bytte fokus inntil videre. Du bør ned i fettprosent, og da er det egentlig tull å dytte på med dyre proteinshaker. Trente du styrke eller kardio forresten? Om du trener kardio er vitsen egentlig enda mindre. Proteiner tar man jo gjerne for å bygge muskler, det har ingenting med ned i fettprosent å gjøre.

Såvidt meg bekjent.

Fokuser på et balansert kosthold, tell kalorier, tren kardio :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Envy, spiser man mye proteiner så metter de mye, og hjelper til med å beholde muskelmassen om man trener for å gå ned i vekt. Det er ikke sånn at man "tar proteiner", proteiner finner man i veldig mye av vanlig mat, men noen liker f. eks å ta en proteinshake som erstatning for et lite mellommåltid eller lunsj.

Om det var 53 gram proteiner i trådstarter sin shake så må det ha vært noe annet oppi der også og ikke kun melk eller vann, da 53 gram proteiner bare tilsvarer rett over 200 kcal.

Trådstarter, vil foreslå at du også ser på resten av næringsinnholdet når du kjøper ting som ferdigblandede proteinshaker eller barer, ofte er det også fett og sukker i dem som drar opp kalorinivået unødvendig mye.

Edit: Men ja, selvfølgelig, om man har spist alle måltidene sine gjennom hele dagen så er det poengløst å ta en proteinshake "bare for å ta den" for å få ekstra proteiner. Det kan virke baklengs fordi istedet for å ligge i underskudd så er det enkelt å gå i overskudd plutselig med 200 ekstra kalorier.

Endret av Spøkelse
Skrevet

Envy, spiser man mye proteiner så metter de mye, og hjelper til med å beholde muskelmassen om man trener for å gå ned i vekt. Det er ikke sånn at man "tar proteiner", proteiner finner man i veldig mye av vanlig mat, men noen liker f. eks å ta en proteinshake som erstatning for et lite mellommåltid eller lunsj.

Om det var 53 gram proteiner i trådstarter sin shake så må det ha vært noe annet oppi der også og ikke kun melk eller vann, da 53 gram proteiner bare tilsvarer rett over 200 kcal.

Trådstarter, vil foreslå at du også ser på resten av næringsinnholdet når du kjøper ting som ferdigblandede proteinshaker eller barer, ofte er det også fett og sukker i dem som drar opp kalorinivået unødvendig mye.

Edit: Men ja, selvfølgelig, om man har spist alle måltidene sine gjennom hele dagen så er det poengløst å ta en proteinshake "bare for å ta den" for å få ekstra proteiner. Det kan virke baklengs fordi istedet for å ligge i underskudd så er det enkelt å gå i overskudd plutselig med 200 ekstra kalorier.

Poenget mitt var at det ikke er noe poeng med å tylle i seg heavy proteinshaker til dyre dommer om man ikke har et klart mål og mening med det. Nettopp fordi, som du sier, med et normalt balansert kosthold får man det man trenger. Om man da ikke bygger.

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er jeg enig i :) Det hørtes bare ut i det første innlegget ditt som om proteiner var noe man skulle holde seg unna med mindre man drev med på med kroppsbygging, hehe :)

Skrevet

Ja, det er jeg enig i :) Det hørtes bare ut i det første innlegget ditt som om proteiner var noe man skulle holde seg unna med mindre man drev med på med kroppsbygging, hehe :)

Hehe nei, mulig jeg ordla meg litt dumt :gjeiper:

Gjest Solsmil
Skrevet

du trente 15 min med noen pauser innimellom, vet du hvor mye du forbrenner på så lang tid? mye mindre enn det var i den proteinshaken ihvertfall. nå er det jo sånn at noe trening er selvsagt bedre enn ingenting, men jeg vil anbefale deg å prøve å trene litt mer enn 15 minutter. det er sikkert veldig tungt i starten, men hvis du venner deg til å ikke gi alt med en gang, og heller komme ordentlig i gang, og så heller trene i et tempo som du kan holde en stund, så vil det være bedre, og da kan du skru opp intensiteteten og trene hardere etterhvert.

du burde vel heller ha en klar måltidsplan, og prøve å telle hvor mye kalorier du får i deg. og hvis en slik proteinshake inkluderes i en dagsplan, så er det jo greit men 400 kcal er veldig mye. det er lurt å spise eller drikke noe rett etter trening, særlig styrketrening, men til sammenligning så inneholder en yt restitusjonsdrikk fra tine, som er utviklet i samarbeid med toppidrettssenteret, 253 kcal. det er 150 kcal mindre.

Gjest Maruwan
Skrevet

Hvis du skal ned i vekt så er det èn ting som gjelder:

Du må bruke flere kalorier enn det du putter i deg. Akkurat hvilken mat du putter i deg kommer i andre rekke og hjelper deg bare dersom denne maten gjør at du blir mettere på færre kalorier.

Det er fullt mulig å slanke seg på en diett bestående av kun kebabtallerken dersom du spiser lite nok eller evt. forbrenner nok igjennom trening.

Uansett, slanking er noe herk. Føler med deg.

• Liker 2
Skrevet

Ser ut som om det blir litt for mye ja.

Gjest Maruwan
Skrevet

Forresten så begynner du ikke å forbrenne fett før etter en stund heller. Noen steder har jeg lest 20 minutter, andre steder har jeg lest 40.

Hva som er rett vet jeg ikke, men du bør ihvertfall ta deg ut lengre enn 15 minutter. Hvis du googler litt rundt så kan du sikkert finne et bra treningsprogram og litt info om hvor mye du bør spise.

Skrevet

Om målet er gå ned, kan du droppe proteinshaken inntil videre. Men ikke hat deg selv for en liten feil, proteiner er i all hovedsak bra for kroppen. Ikke bra å få for lite av dem heller. Det du burde tenke på er å få et treningsprogram du klarer, men som presser deg nok til at du forbrenner en del kalorier. Varm f.eks opp med 10-15 min jogging, skimaskin, ellipsemaskin, roing etc. Så ville jeg brukt hoveddelen av treningstiden på å trene styrke, f.eks mage og rygg en gang i uka, og armer og bein en annen gang i uka. Når du føler at dette er overkommelig kan du legge til en kondisjonsøkt etter styrketreningen og:) Også anbefaler jeg å gå på saltimer. Rett og slett fordi de som leder timen har peiling, og man presser seg gjerne litt ekstra i en sal med mange andre mennesker.

Sørg for å bruke riktig teknikk når du trener styrke, det er superviktig!

Høres ut som du spiser veldig sunt (mye sunnere enn meg i alle fall). Du burde kanskje spise litt oftere, og pass på å få i deg nok vann. 2 liter om dagen!

Skrevet

Dropp proteinshaken, det blir en stund til du eventuelt trenger den! Enig med Ribbonwood, ikke få dårlig samvittighet over den nå, det er ikke det verste du kunne ha putta i deg.

Har du mulighet til å få deg personlig trener i en liten periode? Da lærer du å trene styrke med riktig teknikk, og klarer kanskje å ta deg ut litt mer. 15 minutter er ikke mye trening, klarer du kanskje å presse deg selv litt lenger? Husker da jeg startet å trene, da klarte jeg så vidt 15 minutter selv på ellipsemaskinen! Var helt grusomt, men det var da jeg pressa meg selv lenger at jeg ble i bedre form og at kiloene begynte å forsvinne. Jeg satt meg mål om 30 minutter, så 40, så 50, osv. Nå tar jeg ihvertfall 60 minutter hvis jeg trener på ellipsemaskinen, men det er 60 harde minutter, der jeg har høy puls store deler av timen. Jeg vil anbefale deg spinning, det er skånsomt for ledd og du blir motivert av en instruktør. Du er ganske tung, så jeg vil anbefale deg å vente med trening som jogging. Det er meget belastende trening for ledd, knær, osv.

Skrevet

Det er ikke hva man putter i seg på en dag som er idiotisk, men hva man spiser mer enn hva man forbrenner på lang sikt.

Forstår jeg deg rett når du tenkte at siden du har trent, må du spise "restitusjonsmat" etterpå? Det å helle nedpå proteinshaker og sportsdrikker er helt unødvendig med mindre man trener profesjonelt. Selv spiser jeg en banan eller ett eple etter trening, med mindre jeg skal rett hjem og lage et av dagens faste måltider.

Du har nettopp begynt å trene (?), med det formål å gå ned i vekt. 15 minutter på elipsemaskin, med noen pauser, er ikke mange kalorier brent. Kanskje tilsvarende et knekkebrød med magert pålegg? En slik proteinshake har like mange kalorier som du vil forbrenne i løpet av en time med høy intensitet.

Skrevet

Vet at 15 min ikke er mye å skryte av, men jeg klarer rett og slett ikke mer. Det er ufattelig tungt og slitsomt når jeg veier så mye.

Lett for folk på 50 kilo å tråkke i vei i 45 minutter, men ikke for meg på over 100 kg :sjenert:

Skrevet

Vet at 15 min ikke er mye å skryte av, men jeg klarer rett og slett ikke mer. Det er ufattelig tungt og slitsomt når jeg veier så mye.

Lett for folk på 50 kilo å tråkke i vei i 45 minutter, men ikke for meg på over 100 kg :sjenert:

Det gjelder å moderere tempo. Om jeg setter mølle på 12 og hiver beina på nakken er jeg halvdød etter 15 min også, med mine 60 kg.

Det er bedre at du går fort, og virkelig kjenner at du bruker kroppen over en lengre tidsperiode, så får du brent mer fett. Du er nå i en helt tidlig oppstartsfase, og da ER detr tungt. Det skal være tungt, men du må bare bite smerten i deg og gå på, eneste måten å få opp kondisen på.

Anbefaler som andre har nevnt at du tar en prat med en personlig trener som kan hjelpe deg i gang og motivere deg :)

• Liker 2
Skrevet

Det handler, som Envy sier, om intensitet. Jeg er godt trent, men om jeg skal følge det tempoet mannen setter for en times økt på mølla (16 kmt) holder jeg ut i 2-3 minutter.

Hvis det er for tungt på elipsemaskin, selv med lav intesitet, hadde jeg forflyttet meg til sykkel eller tredemølle. Du får mye mer igjen for treningsøkten om du holder ut i 30-60 minutter, enn om du kjører høyintesitet i 15 minutter. Du kan også kjøre intervalløkter, men disse må også tilpasses slik at du holder ut litt lengre.

• Liker 1
Skrevet

Når det gjelder metthet og proteiner, så er det vel på sin plass å nevne at slike proteinshaker i de fleste tilfeller inneholder myseprotein som har høy biologisk verdi. Dvs at de er lettopptagelige og inneholder mye av de viktigste aminosyrene.

Det at det er lettopptagelige gjør at de ikke gir en veldig lang metthetsfølelse. Det er greit å være oppmerksom på ifm slanking. Med mindre du har et veldig stort treningsvolum så trenger du ikke proteintilskudd. Vanlig mat holder i lange baner.

Gråt ikke over spilt melk. Neste gang lar du være. Prøv også å la økten vare noe lenger enn 15 min. Om du må ta pauser så gjør ikke det noe i begynnelsen bare du får totalarbeidet gjort. Du bør ihvertfall ha en 30-45 aktive minutter i løpet av en økt dersom du trener kondisjon.

• Liker 1
Skrevet

Forresten så begynner du ikke å forbrenne fett før etter en stund heller. Noen steder har jeg lest 20 minutter, andre steder har jeg lest 40.

Bare riktig for de som ikke spiser lCHF-varianter av lavkarbo. Spiser man lite karbohydrater og mye fett, så forbrenner kroppen fett hele døgnet. Spiser man for mye fett vil aldri fettlagrene på kroppen røres, men man skal spise en god del fett for å tenne fettbålet. Man trenger fett for å forbrenne fett. Men kosthold tar kiloene, trening tar grammene. Treningen er mest for helsens skyld, ikke for vektnedgangen.

Og jeg synes det er tåpelig av folk å påstå at det er det sammme hva du spiser bare du ser på mengden. Skal det ikke være sunt også? "Spis 1500 kcal seigmenn om dagen, så blir det så bra så."

Les gjerne om LCHF hvis du er interessert i det. http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf Grunnen til at du har blitt overvektig er sannsynligvis at du er insulinresistent. De aller fleste overvektige er insulinresistente som betyr at man ikke tåler karbohydrater så godt og er på vei til diabetes type 2. Og å spise mye karbohydrater og prøve å gå ned i vekt da er som å kjøre bil med håndbrekket på. Man setter nemlig kroppen i fettlagringsmodus ved å spise mye karbohydrater. Lite karbohydrater og mye fett setter kroppen i fettforbrenningsmodus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...