AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #1 Skrevet 21. februar 2012 Vi har en 21 år gammel sportsponni hjemme på stallen, dette har vært min datters konkurranseponni da hun var yngre. Ponnien har stått ute på helfor i noen år men er nå tilbake tilbake hos oss og min datter ønsker å ri på henne. Men er hun for tung? Min datter veier rundt 70 kg, hun er nok rundt 170 høy, hun har god balanse og en lett og fin sitts, da hun startet aktivt på denne ponnien veide hun rundt 55-60 kg som 15 åring. Ponnien er i god fysisk form men av edel type. Jeg har ikke så god innsikt i dette med vekt på rytter iforhold til ponni, jeg vet at hennes venninner på rundt 60 kg rir både kat II og kat I ponnier. Så har noen noe innspill? er hun for tung?
Gjest Wolfmoon Skrevet 21. februar 2012 #3 Skrevet 21. februar 2012 Du sier ikke noe om hva slags ponni det er, størrelsen på den, eller hva din datter eventuelt skal gjøre med den. Er det bare snakk om kortere skritteturer er det neppe noe stort problem, med mindre den er veldig liten (noe den vel neppe er siden din datter startet med den som 15-åring). Noe særlig mer krevende enn det ville jeg nok ikke utsatt en 21 år gammel ponni for med 70 kg på ryggen.
Gjest SnowLeopard Skrevet 21. februar 2012 #4 Skrevet 21. februar 2012 En sportsponni kan variere utrolig i høyde og kroppsbygning, så det er vanskelig å svare på. Jeg red en 117 cm welsh sec A på skrittetur flere ganger i fjor, og da veide jeg 76 kg. på det meste (minus 15 kg nå ), og jeg er ca 165 cm. Jeg merket at hun ikke hadde noe problem med å bære meg, men hun fikk ikke brukt seg skikkelig med meg på ryggen i trav og galopp, så jeg tok det rolig
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #5 Skrevet 21. februar 2012 Jeg ser ingenting i veien med at en normalvektig voksen kan ri en enerponni. Man føler det nok selv når man er for stor. Jeg kjenner mange som konkurrerer aktivt med ponnier, selv om de er voksne. Jeg har ponni selv, og er ca 70 kg, føler meg slettes ikke for stor!
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #6 Skrevet 21. februar 2012 Dette er snakk om en kat I ponny, 148 cm men ikke en stor ponny som en welsh c, men en edel sportsponny. Hun ønsker å ri dressur på den noen dager i uken.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #7 Skrevet 21. februar 2012 Så lenge hesten er frisk så ser jeg absolutt ingen problemer med det
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #8 Skrevet 21. februar 2012 Det må dere eventuelt bare se ann. Ponnier er jo generelt sterke dyr, og kan klare en del. Tror nok det vil gå bra. Men dere kan jo bare passe litt ekstra på ryggen hennes, kjenne over den og eventuelt massere den til tider.
Dragonfly84 Skrevet 21. februar 2012 #9 Skrevet 21. februar 2012 Når ponnien er såpass stor vil jeg tro det går bra, men dere må jo se hvor sliten han/hun blir, om han blir veldig svett og anpusten av lite og om han beveger seg lett. Jeg skulle tro tur og dressur går bra, men ikke sprang. Fint at dere fortsetter å bruke ponnien selv om han/hun er eldre! Mange hester blir så fort gamle av å ikke bli brukt.
Gjest SnowLeopard Skrevet 21. februar 2012 #10 Skrevet 21. februar 2012 Er den 148 cm vil jeg tro det ikke blir noe problem, men følg med på hestens humør og helsetilstand. Signerer at det er flott at dere holder en eldre ponni i bruk, håper dere får mange gode år sammen med den
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå