Gjest Purple Haze Skrevet 21. februar 2012 #1 Skrevet 21. februar 2012 Min niese skal gifte seg til sommeren, og da er jeg og mine to voksne sønner invitert. Det er kun den yngste som bor sammen med meg, eldstemann har samboer. Selv har jeg vært sammen med samme mann i over tre år, og har bodd sammen med han i to av dem. Nå fikk vi invitasjonen, kun èn invitasjon til meg og sønnene sammen. Jeg er invitert uten følge, det samme er eldste sønnen. Må si jeg er litt lei meg over dette. Er dette vanlig kotyme? Jeg er ingen bryllupsekspert, så jeg spør her inne.
Gjest Mahareth Skrevet 21. februar 2012 #2 Skrevet 21. februar 2012 Nei, det er ikke vanlig å invitere sin tante uten samboeren. Han er jo sånn sett å regne for hennes onkel. Jeg hadde helt seriøst ringt mitt søsken eller min niese og takket ja på vegne av meg og min samboer, og sånn gjort det klart at dette ikke var akseptabelt for meg. Én ting er det å ikke invitere venners partnere, men å ikke invitere mennesker som inngår i familien er faktisk helt uakseptabelt i mine øyne. 2
Gjest Spinell Skrevet 21. februar 2012 #3 Skrevet 21. februar 2012 Nei, det er ikke vanlig kotyme. Etter alle trådene jeg har lest her inne er vanlig høflighet å be par som har vært sammen en stund, og i alle fall par som bor sammen. Ellers er det visst en slags enighet (som jeg ikke støtter) om at det er viktigere å be venner enn slektninger, så kanskje har du havnet ut for en "vår dag - våre bestemmelser - heia brudeparet - drit i etiketten-situasjon" der din og din sønns samboere er blitt "dumpet", f.eks av plasshensyn eller økonomiske hensyn. 2
Gjest Purple Haze Skrevet 21. februar 2012 #4 Skrevet 21. februar 2012 De har gjort det helt klart at vi er invitert uten følge, så jeg kommer ikke til å spørre om de kan få være med. Synes bare det er litt dårlig, og ville høre om jeg er helt på jordet med tankene mine
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #5 Skrevet 21. februar 2012 Nei, det er ikke vanlig kutyme, og jeg hadde takket nei til innbydelsen. 2
Gjest SnowLeopard Skrevet 21. februar 2012 #6 Skrevet 21. februar 2012 Jeg hadde faktisk takket nei. De er sikkert gniene på serveringen
Gjest Mahareth Skrevet 21. februar 2012 #7 Skrevet 21. februar 2012 Da hadde jeg også takket nei, og gjort klart hva som var grunnen. 3
HvittHus Skrevet 21. februar 2012 #8 Skrevet 21. februar 2012 Hadde et av mine tantebarn invitert meg uten min mann, hadde de fått et høflig nei takk. At dine barn er invitert uten følge har jeg ikke problemer med å svelge da det kan være snakk om plass og økonomiske hensyn, men man inviterer ikke en tante uten sin samboer. 2
linnformasjonen Skrevet 21. februar 2012 #9 Skrevet 21. februar 2012 Det er ikke helt uvanlig å be noen uten følge dersom det er venner og man ikke har møtt partneren. Dersom to mennesker lever sammen er det ganske uvanlig ikke å be begge. Når det i tillegg er familie stiller jeg meg skeptisk. Har hun møtt din nye partner i andre familiesammenhenger? Jeg er sikker på at dette er et økonomisk valg fra brudeparets side, så om det å inviteres uten partner gjør at du ikke ønsker å dra er det nok best å bare formidle et nei takk på RSVPen.
Gjest Purple Haze Skrevet 21. februar 2012 #10 Skrevet 21. februar 2012 Jeg hadde faktisk takket nei. De er sikkert gniene på serveringen Akkurat det er de ikke, det vet jeg. Men nå er ikke det det viktigste, maten bryr meg mindre.
Anglofil Skrevet 21. februar 2012 #11 Skrevet 21. februar 2012 Nei, det er ikke vanlig, høres rett og slett veldig merkelig ut. Kunne ikke falle meg inn å invitere uten følge, spesielt hvis man har vært sammen en stund. Jeg synes det er uhørt, rett og slett. Mvh Yvonne 1
LilleBille Skrevet 21. februar 2012 #12 Skrevet 21. februar 2012 Man inviterer ikke tante uten samboer. Det har noe med normal folkeskikk å gjøre. Jeg kan til nød forstå at fettere/kusiner inviteres uten pga plasshensyn - hvis det er veldig mange fettere og kusiner. Jeg tror faktisk jeg hadde takket pent nei og da oppgitt grunnen. Men da må du være villig til å ta den belastningen det blir på forholdet dere imellom senere. Men - det vil vel føles en smule anstrengt uansett, når de velger å gjøre det på denne måten. 3
Gjest Adriane Skrevet 21. februar 2012 #13 Skrevet 21. februar 2012 Skjønner godt du ble lei deg jeg. Virker helt bak mål for min del også. Hvordan har de gjort det helt klart at dere er invitert uten følge? Og vet du noe om hvorfor de gjør det på denne måten? Personlig ville jeg nok takket for, men samtidig avslått invitasjonen. Selv om det hadde vært et av tantebarna mine. Vet du forresten om det samme gjelder for alle tanter, onkler og søskenbarn, at de er invitert uten følge?
signe425 Skrevet 21. februar 2012 #14 Skrevet 21. februar 2012 Jeg synes også det høres veldig rart.. jeg ville ha spurt søskenbarnet ditt om hun/han vet hvorfor... det kan jo hende at de har en god grunn til det.. vet du om noen andre er blitt invitert med partner???
Gjest Purple Haze Skrevet 21. februar 2012 #15 Skrevet 21. februar 2012 Man inviterer ikke tante uten samboer. Det har noe med normal folkeskikk å gjøre. Jeg kan til nød forstå at fettere/kusiner inviteres uten pga plasshensyn - hvis det er veldig mange fettere og kusiner. Jeg tror faktisk jeg hadde takket pent nei og da oppgitt grunnen. Men da må du være villig til å ta den belastningen det blir på forholdet dere imellom senere. Men - det vil vel føles en smule anstrengt uansett, når de velger å gjøre det på denne måten. Det er 4 fettere og kusiner, hvor av tre av dem har partner. Vi er i tillegg en liten familie, så jeg tror neppe det dreier seg om plasshensyn.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #16 Skrevet 21. februar 2012 Hvorfor ble ikke din partner invitert?
Gjest Purple Haze Skrevet 21. februar 2012 #17 Skrevet 21. februar 2012 Skjønner godt du ble lei deg jeg. Virker helt bak mål for min del også. Hvordan har de gjort det helt klart at dere er invitert uten følge? Og vet du noe om hvorfor de gjør det på denne måten? Personlig ville jeg nok takket for, men samtidig avslått invitasjonen. Selv om det hadde vært et av tantebarna mine. Vet du forresten om det samme gjelder for alle tanter, onkler og søskenbarn, at de er invitert uten følge? De begrunnet det med at de ikke har møtt mannen min og samboer til sønnen. Kunne jo vært en fin anledning å møte dem, tenkte jeg da. Andre tanter og onkler...det er kun meg og en onkel, han er gift.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #18 Skrevet 21. februar 2012 Jeg synes det er rart, ihvertfall om de andre tantene/onklene ble bedt med partner! Jeg var ut for det samme sist sommer. Stesøstra mi som jeg har bodd deltid sammen med så lenge jeg kan huske ba oss stesøsken uten partner, imens hennes halvbror og hans storebror (storebroren var ikke i slekt med bruden over hodet) som alltid har bodd på andre siden av landet fikk ha med følge. Men jeg fikk beskjed av stemor at jeg ikke skulle plage bruden med å spørre om hvorfor. Så jeg holdt kjeft og spiste kake og lata som jeg var fornøyd. Og like ille var det for ei venninne som ble bedt uten samboeren i søskenbarnets bryllup noen år tilbake. De hadde møttes og alt, men det var et kjendisbryllup, så Davy Watne var tydeligvis viktigere... Men ikke viktigere enn de andre søskenbarnas kjærester.
Anglofil Skrevet 21. februar 2012 #19 Skrevet 21. februar 2012 De begrunnet det med at de ikke har møtt mannen min og samboer til sønnen. Kunne jo vært en fin anledning å møte dem, tenkte jeg da. Andre tanter og onkler...det er kun meg og en onkel, han er gift. Så... Spesielt..! Det er da vanlig folkeskikk, tenker jeg, å invitere med følge hvis man har vært sammen lenge, spesielt hvis du er tante til den som skal gifte seg. Vi inviterte med følge på de som hadde kjæreste/samboer/ektefelle, selv om vi ikke kjente dem. Det var jo en ypperlig anledning å bli kjent! Mvh Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #20 Skrevet 21. februar 2012 Bryllup er ikke en fin anledning til å møte noen. Jeg skulle møte min samboers tante i hennes bryllup. Og det eneste jeg husker er at hun sa hei. Mer hadde hun ikke tid til. Dessuten er det i noen tilfeller sånn at man ikke kan invitere alle man ønsker. I mitt bryllup vil kjærester vi ikke kjenner ikke bli invitert fordi vi har en maksimumsgrense på antall gjester. Til vanlig er jeg svært høflig, men akkurat i mitt eget bryllup vil jeg heller prioritere venner og familie enn alle andres kjærester. Skulle gjerne invitert de, men plassen hindrer og jeg inviterer ikke en onkels ukjente kjæreste fremfor min gode venn betyr mye for meg. Når det er sagt så stiller saken seg annerledes når det er samboere, da ville jeg nok invitert med. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå