Gå til innhold

"Standard" brudekjole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil si for tusende gang at fasong er viktigere enn vekt, det er ikke alle tynne jenter som kler tubetopp heller.

Jepp, jeg kler for eksempel ikke tubetopp særlig, selv om jeg er slank. Jeg ser ut som en dårlig fotomanipulasjon hvor noen har klippet bort en del av overkroppen min. Det er litt urettferdig at det har blitt fokus på de store brudene i denne tråden, for det er jo nesten like viktig for tynne damer å finne en kjole som passer kroppsfiguren deres også. (Jeg sier nesten fordi man tross alt har litt mer å gå på som tynn.) Det kan bli temmelig feil i alle retninger.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle brudekjoler er like. Tubetopp på absolutt alt. Jeg jobber som modell, og kunne fint hatt en sånn kjole, men synes ikke de er fine i dey hele tatt. Jeg skal gifte meg i en kjole fra 60 tallet med lange blondeermer:)

• Liker 2
Skrevet

Tubekjolerer grusomme. Jeg jobber som modell og kunne sikkert hatt en sånn kjole, men jeg synesde serskikkelig teite ut. Var i brudesalong på grunerløkka og prøvde. Fant ingenting jeg likte, og prøvde kjole etter kjole fordi jeg syntes synd på selgeren. Nå er jeg godt over gjennomsnittet opptatt av mote, så er sikkert litt sær. Strass for eksempel får jeg helt grøss av.

Jeg skal gifte meg i en kjole fra 60-tallet med lange blondeermer:)

Skrevet

Det er fullt mulig dere er en samling med unike personligheter, men på bilder ser dere jo klin like ut! :ler:

Hva skal man svare på en sånn flåsete bemerkning da :klo:

Skrevet

Ble du målbundet nå, prinsesssebrud? :erter:

Gjest Cosette
Skrevet

Men det er jo sant. Faktum er at for svært mange utenforstående så ser brorparten av dagens bruder temmelig like ut. Hvis det ikke plager bruden nevneverdig, hvis hun ikke er så opptatt av antrekk og er fornøyd så lenge brudebildet viser en hvit kjole og et lykkelig smil, så er det jo helt iorden. Men om man synes det er litt småkjipt at halvparten av gjestene kommer til å glemme hvordan bruden så ut omtrent innen en uke etter bryllupet, og avisleserne knapt registrerer bildet av deg i vrimmelen av like bruder, så bør man jo ta innover seg det faktum at det er svært vanskelig å få noe originalt og minneverdig utav en stroppeløs ivoryfarget kjole med snøring og a-skjørt, for ikke å snakke om en frisyre hvor halvparten av håret er oppsatt med et diadem mens resten henger løst i krølltangkrøller.

• Liker 9
Skrevet

Men det er jo sant. Faktum er at for svært mange utenforstående så ser brorparten av dagens bruder temmelig like ut. Hvis det ikke plager bruden nevneverdig, hvis hun ikke er så opptatt av antrekk og er fornøyd så lenge brudebildet viser en hvit kjole og et lykkelig smil, så er det jo helt iorden. Men om man synes det er litt småkjipt at halvparten av gjestene kommer til å glemme hvordan bruden så ut omtrent innen en uke etter bryllupet, og avisleserne knapt registrerer bildet av deg i vrimmelen av like bruder, så bør man jo ta innover seg det faktum at det er svært vanskelig å få noe originalt og minneverdig utav en stroppeløs ivoryfarget kjole med snøring og a-skjørt, for ikke å snakke om en frisyre hvor halvparten av håret er oppsatt med et diadem mens resten henger løst i krølltangkrøller.

Brudeuniform! Kanskje den kan bli statssudsidiert?

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Brudene så da ikke mindre like ut før?

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jepp, jeg kler for eksempel ikke tubetopp særlig, selv om jeg er slank. Jeg ser ut som en dårlig fotomanipulasjon hvor noen har klippet bort en del av overkroppen min. Det er litt urettferdig at det har blitt fokus på de store brudene i denne tråden, for det er jo nesten like viktig for tynne damer å finne en kjole som passer kroppsfiguren deres også. (Jeg sier nesten fordi man tross alt har litt mer å gå på som tynn.) Det kan bli temmelig feil i alle retninger.

Det er jo seff viktig for alle

Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Man trenger jo slettes ikke bruke det!

Mente hvis man refererer til eventyr og prinsesser refererer man også til en tider hvor skikk og bruk-reglene for klær var annerledes enn nå. Eventyr er jo selvsagt oppdiktet og foregår ikke i noen bestemt tid, men de har oppstått mange generasjoner før oss.

Tilbake til temaet:

Igjen mener jeg at man bør ta hensyn til figuren når man skal velge kjole. Jeg er selv i størrelse 44 og vet hvor viktig det er med riktige klær som passer kroppen. Klær som sitter bra kan få meg til å se ti kg lettere, mens klær som passer dårlig tilsvarende kan få meg til å se minst 10 kg tynge. Det er slettes ikke alle klær jeg kan gå med, det må jeg innse. Slik er det forøvrig for de aller fleste, også dem som er slankere enn meg.

Det er knapt noen andre dager hvor det betyr like mye å se bra ut som på bryllupsdagen. Hvorfor må mange da presse seg inn i kjoler de ikke kler? Hva er vitsen med å velge stroppeløse kjoler for dem i størrelse 48+ når de hadde sett så utrolig mye flottere ut i andre typer? Dere som er bruder stråler av glede og det gjør dere vakre uansett. Med en mer kledelig kjole blir dere enda flottere noe som blir særlig synlig på bilder.

Jo men de kongelige følger jo slike kleskoder når de gifter seg. Vanlige folk behøver jo ikke det. Syns fortsatt bruder ser ut som prinsesser.

Brudekjoler har aldri vært vakrere enn nå. Har sett gamle brudekjoler og det har vært så mange stygge kjoler oppigjennom tidene. Nå er de iallefall enkle og man ser ikke ut som en bløtkake

Endret av BettyBoop
Gjest Cosette
Skrevet

Brudene så da ikke mindre like ut før?

Det har jeg da heller ikke sagt. Jeg husker ikke helt hvor variert det var for et tiår og to siden, var for ung til å ta særlig notis av slikt, så jeg kan kun svare for det inntrykket jeg har av dagens bruder.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil si for tusende gang at fasong er viktigere enn vekt, det er ikke alle tynne jenter som kler tubetopp heller.

Men 99.9% av feite folk kler ikke tubetopp, så de kan med trygghet gå bort fra denne "moten", det er jo lov å ha selvinnsikt nok at man er for feit til å være med på både vanlig mote og brudemote, og derfor heller velge noe annet som kler kroppen bedre.

• Liker 4
Skrevet

Ble du målbundet nå, prinsesssebrud? :erter:

Tja... det er vel heller noe med hva som en mener er verdt å svare på ;-). Og tusen takk for komplimentet forresten :-)

• Liker 1
Skrevet

Fordi det var det jeg selv syntes som var viktig? For første gang følte jeg meg ufattelig vakker, og det var faktisk det aller viktigste for meg.

Jeg hadde riktignok både stroppeløs kjole og knyting bak, men ikke fullstendig brukekakekjole, dvs jeg hadde ikke noe gedigent skjørt. Den var en blanding mellom det enkle, romantiske og "vanlige". Det var rett og slett meg. Fikk mye skryt for kjolen og jeg personlig synes min kjole var unik. Så får andre mene at den ikke var det. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ærlig talt de fleste som gifter seg kler seg for seg selv og brudgommen den dagen. At de selv føler seg vel og er fine. Enten har jeg vært i veldig unormale bryllup - og har unormale venner, eller så blir en utrolig stigmatisert i denne tråden, og altfor mange har sett altfor dårlige amerikanske B-filmer med hysteriske bruder :-)

Skrevet

Men 99.9% av feite folk kler ikke tubetopp, så de kan med trygghet gå bort fra denne "moten", det er jo lov å ha selvinnsikt nok at man er for feit til å være med på både vanlig mote og brudemote, og derfor heller velge noe annet som kler kroppen bedre.

For en vanvittig krenkende tone du bruker, vitner om menneskeforakt ovenfor folk du oppfatter som feil.

• Liker 4
Gjest Cosette
Skrevet

Jeg tror ærlig talt de fleste som gifter seg kler seg for seg selv og brudgommen den dagen. At de selv føler seg vel og er fine. Enten har jeg vært i veldig unormale bryllup - og har unormale venner, eller så blir en utrolig stigmatisert i denne tråden, og altfor mange har sett altfor dårlige amerikanske B-filmer med hysteriske bruder :-)

Men det er da helt OK, jeg sier simpelthen at om man ønsker at bryllupsantrekket skal gå inn i minnet til andre enn brudens mor, brudgommen og muligens forloveren, så bør man naturlig nok velge en kjole og en styling som skiller seg ut fra den store massen. De aller fleste opplever å være bryllupsgjest i ganske mange brylluper gjennom årenes løp, og selv om det kanskje bryter med mange brudepars romantiske forestilling om at akkurat deres bryllupsdag for evig vil bestå i minnet til samtlige gjester, så er faktum at de ulike bryllupene man har deltatt i flyter over i hverandre etterhvert og få antrekk skiller seg ut når man tenker tilbake. Om man er en person som ikke har en drøm om å bli husket som en minneverdig antrukket brud, om man ikke er så opptatt av å skille seg ut eller markere sin identitet gjennom bryllupsantrekket - hvilket er fullstendig legitimt, mennesker er forskjellige og legger ulik vekt på klær - så må man jo kose seg så mye man bare orker med å velge ut stroppeløse prinsessekjoler og krøllefrisyrer. Null problem.

• Liker 1
Skrevet

Men det er da helt OK, jeg sier simpelthen at om man ønsker at bryllupsantrekket skal gå inn i minnet til andre enn brudens mor, brudgommen og muligens forloveren, så bør man naturlig nok velge en kjole og en styling som skiller seg ut fra den store massen. De aller fleste opplever å være bryllupsgjest i ganske mange brylluper gjennom årenes løp, og selv om det kanskje bryter med mange brudepars romantiske forestilling om at akkurat deres bryllupsdag for evig vil bestå i minnet til samtlige gjester, så er faktum at de ulike bryllupene man har deltatt i flyter over i hverandre etterhvert og få antrekk skiller seg ut når man tenker tilbake. Om man er en person som ikke har en drøm om å bli husket som en minneverdig antrukket brud, om man ikke er så opptatt av å skille seg ut eller markere sin identitet gjennom bryllupsantrekket - hvilket er fullstendig legitimt, mennesker er forskjellige og legger ulik vekt på klær - så må man jo kose seg så mye man bare orker med å velge ut stroppeløse prinsessekjoler og krøllefrisyrer. Null problem.

Vet du, det er en tanke som aldri har slått meg egentlig. At min kjole skal huskes av alle i bryllupet. Jeg vil at bryllupet skal huskes for en hyggelig sosial sammenkomst og at man har hatt det gøy og en flott dag eller kveld sammen med venner og familie, og kanskje til og med stiftet nye bekjentskaper.

Jeg er ikke uenig med deg, men jeg tror ihvertfall at i min egen aldersgruppe (35 - 45), så er en ikke så veldig opptatt med å bli husket for sin kjole. Godt mulig det er annerledes hvis man er yngre, men her er jeg ute på meget tynn is - for det vet jeg ingenting om, eller har noe som helst belegg for å uttale meg om :-).

Det mitt inntrykk er av denne og liknende tråder, er at endel som ikke er i "bryllupsmodus" har forskrekkelig mye i mot disse såkalte brudene på en egotripp. For ordens skyld; jeg sikter her ikke til ditt innlegg, men generelt.

Denne tråden begynte med å diskutere selve kjolene, men har utviklet seg til endel (i mine øyne) stygge innlegg om fete bruder osv. Det er litt synd, og det er muligens slike kommentarer som farger noe av mitt inntrykk.

Ellers, så er vi nok ikke så veldig uenige; men det gjelder i det hele tatt alt. Ønsker man å skille seg ut så bør man gjøre litt for det. Nå tror jeg personlig at de som har et ønske om å skille seg ut også helt fint klarer det. Tross alt så vil jeg påstå at de aller fleste av oss har veldig lik måte å gå kledd på til daglig også. Spesielt siden landet fylles opp nesten av kun kjedebutikker. Men det er en helt annen diskusjon :-)

Skrevet

Enig med deg Portvinpiken, å bli husket for brudekjolen har aldri engang slått meg. Jeg ville ha en enkel, romantisk og litt prinsesseaktig kjole. Det var for min egen del og det var også derfor jeg valgte den kjolen jeg valgte.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...