Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har vært gravid og hatt herpes?

Jeg har en veninne med herpes som snart skal føde (jeg er så heldig å skal få være med!!!). Hun sa at hvis hun fikk utbrudd nær termin, kunne det være veldig farlig for babyen. Hva kan skje?? Har hørt snakk om at det blir gitt en sprøyte...!!? Kan det stemme? Kan hun overføre denne sykdommen til barnet?

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at dersom man har herpesutbrudd når fødselen kommer i gang, så taes det keisersnitt. Smittefaren mellom mor og barn er stor, og jeg mener det særlig er øynene til babyen man er redd for.

Skrevet

Har lest at det kan forårsake hjerneskade.

Hvis hun har herpes, skal hun gå på en kur en stund før fødselen for å unngå utbrudd.

Legene sjekker under fødselen, er det tegn til utbrudd blir det keisersnitt.

Gjest Lala (ikke innlogget)
Skrevet

Mener å ha lest at barnet kan bli blindt. Dersom moren har utbrudd tiden rett før hun skal føde kan hun måtte ta keisersnitt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann,

Jeg har herpes og er gravid.

Det jeg har fått beskjed om av legen er at så lenge jeg ikke har utbrudd ved fødselen så er det ikke noe å bry seg om.

Jeg må passe på å si i fra ved ankomst fødeavd og det står også på graviditetskortet mitt. Det kan være fare for at sykdommen overføres til barnet dersom det blir født på vanlig måte mens mor har herpesutbrudd.

Hvis jeg har utbrudd ved fødsel, vil det tas keisersnitt.

Mest sannsynlig blir det ikke noe utbrudd og ikke noe problem, det er nærmere 2 år siden mitt siste utbrudd...

Ellers har jeg ikke hørt noe om noen kur eller andre spesielle forberedelser....

Så det er jo egentlig ingen stor sak.

Skrevet

Jeg har herpes og fikk en datter for 5 mnd. siden.

Både legen på Ullevål sykehus og min fastlege sa at jeg skulle gå på en 14. dagers Valtrex-kur (evt. Zovirax) fra 14 dager før termin. Disse tablettene hindrer nytt utbrudd så lenge tablettene tas. Dersom barnet kommer før tiden (som i mitt tilfelle... jeg rakk bare å begynne på den første tabletten) blir det tatt keisersnitt dersom du har utbrudd. Om du ikke har utbrudd føder du på vanlig måte. Det skulle visst mye til før det ble noe alvorlig ut av det selv om du føder på vanlig måte med utbrudd. Ofte er det jo spesielle situasjoner som fremprovoserer et utbrudd, og en fødsel er jo relativ spesiell :ler: så jeg ville anbefalt deg å ta denne tablettkuren.

• 3 uker senere...
Skrevet

Nå spør jeg kanskje dumt, men det er kjønnsherpes dere snakker om da, og ikke munnsår?

Skrevet

Ja, herpes 2 ("kjønnsherpes"). Herpes 1 (munnsår) har ingen betydning i forbindelse med graviditet og fødsel.

Skrevet

Herpes 1 kan forekomme på kjønnsorganene, og man kan ha herpes 2 i munnen.

Disse virusene er ikke lenger så forutsigbare som før i tiden...

Jeg vil tro at problemet oppstår hvis man har utbrudd i underlivet, uavhengig av hvilken sort det er...

Å smitte et spedbarn med herpes er ganske skumle saker og kan få vidtrekkende konsekvenser (får frysninger av å lese info om dette...)fordi immunforsvaret deres ikke kan takle dette viruset.

Bra venninnen din er klar over problemet da, da er det jo ingen fare heldigvis!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...