Gå til innhold

Vil gjerne bidra med alle utgifter..

Anbefalte innlegg

Gjest Birdragsfar
Skrevet

Jeg er en far som har barna mine 40% av tiden og alltid stiller opp for de, uansett hva det måtte være!

Min x som jeg vet sitter bra i det, etter at hun satt igjen med huset har alltid dårlig råd, og mine barn har aldri råd til å være med på noe av det vennene er med på.

Jeg har tilbud meg at hun kan motta barnetrygden og skatteklasse 2 for å dekke hennes del av bokostnader og at jeg er med på 50% av alt annet mot at vi har en felles konto med kvitteringer! Nei dette er ikke interessant for henne. Og jeg tror jeg vet hvorfor. Mine barn er nemlig de som går i tynt slitt tøy året rundt, som aldri er med på aktiviteter, fotballskoler, etc etc. Jeg har nemlig mistanker om at hun bruker mye penger på seg selv, røyker mye (tom inne, grøss) og er stadig på fester, utelandshelger uten barn.... etc etc

I tillegg er jeg med å kjøpe sykler, skiutstyr, som bidraget egentlig skal dekke. Jeg betaler mer enn det bidragskalkulatoren sier pr mnd. Og har alltid gjort det.

Hva gjør jeg? Jeg har jo ikke penger til å bidra med flere tusen ekstra jeg heller da jeg også har faste kostnader og det er ungene det går utover!

Er det jeg som er urimelig her? I følge Nav har jeg jo ingenting med hva pengene brukes til, men jeg skulle ærlig ønske at de gikk til barna og ikke til henne.

Far.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde ta over den daglige omsorgen. For slik barna har det nå, så går de for lut og kaldt vann.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har tilbud meg at hun kan motta barnetrygden og skatteklasse 2 for å dekke hennes del av bokostnader og at jeg er med på 50% av alt annet mot at vi har en felles konto med kvitteringer!

Dette var jo et godt forslag!!! Så rart at hun ikke også ønsker det. Slik du framstiller henne, er jeg enig i den personen over som foreslår at du bør ta over den daglige omsorgen, men det er kanskje ikke en mulighet pga barnas alder og ønsker?

Evt om dere kan få en annen bidragsordning, f.eks at du ikke betaler bidrag, men i stedet kjøper det barna trenger (klær, utstyr, kontingenter, mobilregninger)? Da betaler hun kun for mat og bo-utgifter og evt lommepenger når de er hos henne? Det er jo urettferdig, men du tjener antagelig en god del bedre enn henne, og på denne måten slipper du å ergre deg over bidragspenger som svis av til tobakk og annet tull?

Måtte vært best at du hadde ungene på fast basis, og at hun hadde en mindre %-andel samvær..

Skrevet

Jeg tror dere uten erfaring med barnefordelingssaker trenger å ta inn over dere at det ikke er "bare" å overta daglig omsorg. Du kan ikke "bare" ta advokat, valse inn i rettssalen og si at "mor røyker og bruker bidraget på turer til Hemsedal", og så skal retten si at "Ja, da er det nok best at du overtar ungene".

Den grå sannheten er at det skal utrolig mye til for å få i stand en omsorgsovertakelse. Bostedsforelder kan være godt ute og kjøre før man i det hele tatt kan håpe på at rettsvesenet ser hva du ser. I saker der både mor og far har normalt god omsorgsevne så blir barna vanligvis der de er. Du kan finne mengder av saker der bostedsforelder både saboterer samvær, lyver om den andre forelderen, hisser til konflikter, flytter milevis avgårde, nekter å ta telefon, nekter å la ungene snakke med den andre forelderen osv osv osv. Likevel skjer det ingenting, selv om man nok med bare et halvt øye kan se at barna sannsynligvis har det best hos den forelderen som makter å holde konflikten nede.

Det er ingen konkurranse om å være den beste forelderen. Det som gjelder i retten er at du er "god nok". Hva som legges i dette kan man jo lure på.

Det er heller ikke anledning til å betale 0 kr i bidrag; det sier barneloven.

TS: Jeg vet ikke hva du skal gjøre for å være hel ærlig. Du har valget mellom å fortsette som nå, eller å kutte ned på det du betaler for heller å spare de pengene på egen konto og gi de til barna når de blir store nok. F.eks betale sertifikatet, innskudd på bolig e.l

Skrevet

Hæ? Innskudd til bolig og sertifikat?

Hva med vinterklær, vintersko? Sykler og ski? Det er jo i oppveksten, mens de er barn og umyndige at de trenger hjelpen? Når de er ferdig med videregående, kan de jobbe, studere, tjene egne penger, ha studielån etc.

Jeg synes det er utrolig rart at så mange menn godtar at hus og barn blir mors "eiendom", mens de reduserer seg selv til en mer eller mindre perifer betaler, spesielt når man vet at det er omtrent umulig å endre på avtalen etterpå. kjenner selv til en mor som aldri har råd til å betale barnas billetter, kostpenger, ustyr ect, det faste omkvedet er "har ikke råd." Den samme dama er alltid fiks på håret, trener på senter, handler stadig nye klær til seg selv, pusser opp leiligheten og reiser til syden - alene - uten barn. Og hva sier hun selv? jo - "den mannen skiter penger, han skal bare få betale." ha ha ha, det er jo komisk, men samtidig utrolig fortvilende!!

Skrevet

Ja, det er ikke mindre enn tragisk! Jeg kjenner fedre som betaler nesten halve nettolønna i bidrag samt alle samværsreiser og i tillegg må stå for klær og utstyr til ungene for at mor ikke sender med. Men hva i pokker skal de gjøre?? Det er et tak for hvor mange rettskonflikter man makter å ta på seg, og selv om mor oppfører seg som en idiot ovenfor far så kan det hende at ungene opplever at de har det helt fint. Og hva vil de si til sakkyndig under en rettssak? Jo, at de trives hos mamma og er fornøyd med sånn det er nå.

Det er alt for mange menn som ikke kjenner sine rettigheter etter et samlivsbrudd, og som forsøker å være "snille" ved å la mor ha barna i huset mens ting roer seg ned. Det de ikke vet er at barna blir fanget av status quo, og at det deretter i praksis er umulig å få omsorgsovertakelse.

Skrevet

Du sier du betaler mye mer enn du skal til henne, hva med å BARE betale det du MÅ til henne, og bruke mellomlegget direkte på barna dine, kjøpe klær, utstyr og gi penger til aktiviteter.

• Liker 3
Skrevet

Du sier du betaler mye mer enn du skal til henne, hva med å BARE betale det du MÅ til henne, og bruke mellomlegget direkte på barna dine, kjøpe klær, utstyr og gi penger til aktiviteter.

Dette syntes jeg var en god ide!!!

• Liker 1
Skrevet

Enda et eksempel på hvordan menn lar seg styre av eksene..... Hvorfor setter dere ikk foten ned? Slutt å betale bidrag, kjøp klær og utstyr til kidza- ta vare på kvitteringene slik at du kan bevise at ungene har fått det de skal.

Noen menn blir så tafatte mot kjerringer som har styrt dem i ekteskapet i åresvis. Man Up!!

• Liker 1
Skrevet

Enda et eksempel på hvordan menn lar seg styre av eksene..... Hvorfor setter dere ikk foten ned? Slutt å betale bidrag, kjøp klær og utstyr til kidza- ta vare på kvitteringene slik at du kan bevise at ungene har fått det de skal.

Noen menn blir så tafatte mot kjerringer som har styrt dem i ekteskapet i åresvis. Man Up!!

Barn er da mye mer enn klær og utstyr, og bidrag kan fort kreves inn om man slutter å betale.

Men å betale alt annet om man ikke ønsker er en annen sak...

Skrevet

Ikke betal en krone mer enn bidraget, og bruk heller pengene direkte på ungene i form av klær, utstyr, fritidsaktiviteter ol. Det er da ingen som kan nekte deg å melde de på judo-kurs og ta regningen?

Skrevet

Er enig med de andre her, vil du at ungene skal ha mer får du betale disse greiene direkte.

Hadde jeg vært eksen din hadde jeg nektet den ordningen du foreslår også. Hva er liksom halvparten av utgiftene til barna? Hva med strøm, mat, tv, bolig, oppvarming etc etc. Skal disse utgiftene gå fra denne kontoen også? I såfall er det bare en unnskyldning fra din side for å få kontroll og oversikt over eksens privatøkonomi.

• Liker 1
Skrevet

Nå skrev jo faktisk TS at hans x skulle få barnetrygd og skatte klasse to fordel for å dekke faste utgifter som hus, oppvarming etc. Så da har hun allerede i alle fall 3000,- til "hus" mens han skulle være med å dekke faste kostnader.

Og han har 40% av tiden og dermed også endel utgifter på hus, strøm etc.

Problemet hennes er vel at hun bruker pengene på seg selv og ikke på barna som så alt for mange gjør... MEN ikke alle!! og nettopp derfor vil hun ikke at han skal være med å dekke utgifter. Det burde jo være sånn at i alle fall deler av et bidrag blir øremerket barna.

Og ja, jeg er selv alene mor, men får ikke bidrag. Er ikke int å tyne min x for penger, det koster å ha barn! Det virker det som en del alene mødre har glemt. Jeg kjenner en del som faktisk ikke bruker en krone av sine egne penger på barna pr mnd, de trenger det ikke. Når de sitter med opp til 9 000,- i barnetrygd, bidrag, og skatteklasse 2. Da er det noe alvorlig galt med bidragsreglene spør du meg!

Skrevet

Nå skrev jo faktisk TS at hans x skulle få barnetrygd og skatte klasse to fordel for å dekke faste utgifter som hus, oppvarming etc. Så da har hun allerede i alle fall 3000,- til "hus" mens han skulle være med å dekke faste kostnader.

Og han har 40% av tiden og dermed også endel utgifter på hus, strøm etc.

Problemet hennes er vel at hun bruker pengene på seg selv og ikke på barna som så alt for mange gjør... MEN ikke alle!! og nettopp derfor vil hun ikke at han skal være med å dekke utgifter. Det burde jo være sånn at i alle fall deler av et bidrag blir øremerket barna.

Og ja, jeg er selv alene mor, men får ikke bidrag. Er ikke int å tyne min x for penger, det koster å ha barn! Det virker det som en del alene mødre har glemt. Jeg kjenner en del som faktisk ikke bruker en krone av sine egne penger på barna pr mnd, de trenger det ikke. Når de sitter med opp til 9 000,- i barnetrygd, bidrag, og skatteklasse 2. Da er det noe alvorlig galt med bidragsreglene spør du meg!

Så lenge mor har hovedomsorg (60 %) så går både barnetrygd, den ekstra barnetrygden (om hun mottar) og skatteklasse 2 til henne automatisk. Det er ikke noe far kan "gi" mor. I tillegg blir disse lagt til mors inntekt før utregning av bidrag.

Far har et ganske solid samværsfradrag i bidraget, som også skal gå til å dekke opp om hans økte boutgifter når han har ungene. Samt dekke det som trengs når ungene er hos ham.

Skrevet

Jeg er en far som har barna mine 40% av tiden og alltid stiller opp for de, uansett hva det måtte være!

Min x som jeg vet sitter bra i det, etter at hun satt igjen med huset har alltid dårlig råd, og mine barn har aldri råd til å være med på noe av det vennene er med på.

Jeg har tilbud meg at hun kan motta barnetrygden og skatteklasse 2 for å dekke hennes del av bokostnader og at jeg er med på 50% av alt annet mot at vi har en felles konto med kvitteringer! Nei dette er ikke interessant for henne. Og jeg tror jeg vet hvorfor. Mine barn er nemlig de som går i tynt slitt tøy året rundt, som aldri er med på aktiviteter, fotballskoler, etc etc. Jeg har nemlig mistanker om at hun bruker mye penger på seg selv, røyker mye (tom inne, grøss) og er stadig på fester, utelandshelger uten barn.... etc etc

I tillegg er jeg med å kjøpe sykler, skiutstyr, som bidraget egentlig skal dekke. Jeg betaler mer enn det bidragskalkulatoren sier pr mnd. Og har alltid gjort det.

Hva gjør jeg? Jeg har jo ikke penger til å bidra med flere tusen ekstra jeg heller da jeg også har faste kostnader og det er ungene det går utover!

Er det jeg som er urimelig her? I følge Nav har jeg jo ingenting med hva pengene brukes til, men jeg skulle ærlig ønske at de gikk til barna og ikke til henne.

Far.

Du innkaller til mekling om annet samvær,dvs du ovetar bosted barn med minst 50 prosent.

Vil ikke mor dette betaler du bare det bidraget du er lovpålagt. Da får mor smake sin engen medisin.

Det er derfor noen mener at det skulle vært regnskap over hva bidraget går til. Det har helt klart vært en fordel i ditt tilfelle da mor tydligvis ikke bruker bidraget på barna slik hun skal.

Er barna 7 år og mere kan de bestemme noe selv.

Er de 12 år og eldre kan ikke mor nekte om de vil flytte til deg.

Se om du kan lokke barna til å flytte til deg på en pen måte. Det er sikkert noen du kan bruke til din fordel.

Vil ikke mor de skal flytte men en 12 åring vil flytte selv går du til rettsak etter meklingen

Lykke til.

Skrevet

Ja, det er ikke mindre enn tragisk! Jeg kjenner fedre som betaler nesten halve nettolønna i bidrag samt alle samværsreiser og i tillegg må stå for klær og utstyr til ungene for at mor ikke sender med. Men hva i pokker skal de gjøre?? Det er et tak for hvor mange rettskonflikter man makter å ta på seg, og selv om mor oppfører seg som en idiot ovenfor far så kan det hende at ungene opplever at de har det helt fint. Og hva vil de si til sakkyndig under en rettssak? Jo, at de trives hos mamma og er fornøyd med sånn det er nå.

Det er alt for mange menn som ikke kjenner sine rettigheter etter et samlivsbrudd, og som forsøker å være "snille" ved å la mor ha barna i huset mens ting roer seg ned. Det de ikke vet er at barna blir fanget av status quo, og at det deretter i praksis er umulig å få omsorgsovertakelse.

Dette er meget godt konkludert.

Så det en må gjøre er alltid å dele boet slik en skal uten noen form for følelser for barn eller x partner.

Videre bare gjøre sin minimums forpliktelser oven for x partner ang.bidrag.

En kan faktisk betale regninger for aktiviter selv som samværsforelder. En kan dele aktivtet utgifter og selv stå for fellesbetalingen. Vil ikke mor det betaler en ikke noe og barna må slutte på foball og skøyter. Da skjønner barna fort at om de flytter til pappa så kan de fortsette skøyter og fotball.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...