jerod Skrevet 21. februar 2012 #1 Skrevet 21. februar 2012 Jeg skal bake boller, og har eltet ferdig deigen. Men så kom det noe i veien. Det står på pakken at den skal heve i 30 min. Men jeg får ikke bakt den ut før om 5 timer. Går det bra alikevell?
Gjest navnelapp Skrevet 21. februar 2012 #2 Skrevet 21. februar 2012 Elt den på nytt ein gong i timen, slik at lufta som har danna seg blir elta ut. Eg brukar berre la bolledeigen stå i kjøkkenmaskinen, og så køyrer eg den eit par minutt ein gong i timen. Då kan den vente leeenge. Du kan også sette den kaldt, men det egnar seg best for lengre tid, som over natta.
sofie777 Skrevet 21. februar 2012 #3 Skrevet 21. februar 2012 I prinsippet kan jo alt som skal heves heve lenge. Mange oppskrifter har heving over natten. Du kan risikere større deig og luftigere boller enn normalt, men utenom det er det ingen problemer (om luftige boller kan kalles et problem...).
Gjest navnelapp Skrevet 21. februar 2012 #4 Skrevet 21. februar 2012 I prinsippet kan jo alt som skal heves heve lenge. Mange oppskrifter har heving over natten. Du kan risikere større deig og luftigere boller enn normalt, men utenom det er det ingen problemer (om luftige boller kan kalles et problem...). Ja, men då er det med svært små gjærmengder, eller med kaldhev. Viss deigen til Jerod er satt med normal gjærmengde så bør den ikkje stå meir enn ein time utan at den vert elta på nytt. Då kan den klappe heilt saman, og vere vanskeleg å få liv i. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #5 Skrevet 21. februar 2012 Har du mye gjær i deigen? Skal det stå lengre så må det vaere mindre gjær i.
Frua Skrevet 21. februar 2012 #6 Skrevet 21. februar 2012 (endret) Jeg synes bollene blir bedre av å heve lenge. Jeg elter sammen deigen og lar den ligge i en bakebolle med tett lokk fram til jeg baker ut bollene. Fungerer fint det edit bruker samme mengde gjær Endret 21. februar 2012 av Frua
Gjest fjosa Skrevet 21. februar 2012 #7 Skrevet 21. februar 2012 For sent svar.. men å sette deigen kaldt vil jo forsinke hevingen.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #8 Skrevet 21. februar 2012 Jeg skulle sove middagshvil en dag, og hadde en bolledeig på badet Våkna etter 4 timer og da var den stor. Ble veldig gode boller av det 1
jerod Skrevet 21. februar 2012 Forfatter #9 Skrevet 21. februar 2012 (endret) Jeg brukte den gjærmengden sto på pakken og lot den stå på kjøkkenbenken med håndkle i ca 5 timer. Jeg måtte dra ut. Når jeg kom hjem hadde den hevet kjempe mye! Men elta den igjen og kjevlet den ut(skulle lage kanelboller). Deigen ble litt seig og vanskelig å kjevle ut. Men bollene ble knallgode! Takk for svar alle sammen Endret 21. februar 2012 av jerod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå