Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Regjeringen har nå lagt frem et nytt forslag på deling av foreldrepermisjonen. Det skal nå innføres en "mødrekvote" på 12 uker, slik at mor og far har lovfestet rett på like mange uker. De resterende ukene kan deles etter eget ønske.

Jeg ser jo at dette ofte er et argument som dras frem i debatter om fedrekvoten, og at det ikke er rettferdig at fedrene har krav på mer permisjon, men i praksis vil vel dette ha svært lite å si. Tviler vel på at det er mange tilfeller hvor mor ikke får lov til å ta mer permisjon enn de lovfestede slik det er i dag også..

Kilde: regjeringen.no

Videoannonse
Annonse
Gjest Alabama
Skrevet

Hvorfor ikke lovfeste retten til 12 uker permisjon for mor når det er lovfestet for far? Egentlig burde det vært lovfestet mer til mor siden det er hun som skal føde.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke lovfeste retten til 12 uker permisjon for mor når det er lovfestet for far?

Er det ikkje det MelonCollie skriv då, at det er foreslått å lovfeste 12 veker til mor, like mange veker som far har?

Personlig syns eg ikkje det er et 'problem' at far har rett på 12 veker, og mor har rett på 9 veker. Me har jo 26 (36) veker til fordeling. Men eg har ingen argumenter for å ikkje lovfeste like mange veker til mor som til far, så forslaget er godt.

Skrevet

Jeg syns det ville være naturlig at mor og far har lovfesta rett til like mange uker, men at mor i tillegg til disse (gjerne 12!) har lovfesta rett til 3 uker før termin (med forkortelse hvis fødsel før termin, som det praktiseres i dag) og 6 uker etter av medisinske grunner. Uansett om svangerskapet er lett eller tungt, så _er_ det en stor påkjenning for kroppen. Både svangerskapet, fødselen, amming og hormoner. Med andre ord: far 12, mor 12 + 6 + inntil 3. Resten til fri fordeling.

Jeg syns det er strålende at fars lovfestede kvote øker.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ingenting i mot om det lovefestes 12 uker til mor. Grunnlaget for dagens regler er jo bygget på ulike vurderinger, og dermed synes reglene for en del veldig urettferdige. Mors 3+6 uker, har jo kommet til av medisinske hensyn, mens fars 12 uker har kommet som et resultat av at man ønsker større fedredeltakelse i permisjonstiden. Således er jo begge riktige på sitt vis, men kan oppfattes som urettferdig da det er mor som har jobben med å gå gravid og føde og ikke minst med baseltiden som ofte er alt annet enn en dans på roser!

De resterende ukene står jo til fri fordeling, og man ser jo at det i de fleste tilfeller betyr at mor får flesteparten, om ikke alle uken. Av ulike årsaker. Uten at det nødvendigvis er noe galt i det.

Men sånn i bunn og grunn ser jeg ingenting i mot å lovfeste like mange uker til mor, som til far. Så får hver og en familie fordele de resterende ukene etter sin vurdering.

Og, ja, det er alltid noen familier hvor det ikke passer eller er mulig at far tar ut noe permisjon, og at det da kan oppfattes som blodig urettferdig at disse 12 ukene ikke kan overføres til mor sånn uten videre. Samtidig kan man ikke blidgjøre alle, og egentlig er vi veldig heldige som ikke må plassere babyene våre i daycare etter knappe 6 uker, som mange må f.eks. i USA.

Så fra et likestillingssynspunkt er det jo mest riktig at far og mor har like mange lovfestede uker. I praksis tror jeg det ikke vil utgjøre en betydelig forskjell, men noen rettigheter kan være riktige å ha på papiret, selv om det i praksis ikke vil bety så mye i forhold til hvordan permisjonsfordelingen generelt sett utøves i dag.

• Liker 1
Gjest Alabama
Skrevet

Er det ikkje det MelonCollie skriv då, at det er foreslått å lovfeste 12 veker til mor, like mange veker som far har?

Jeg forsto det som at MellonCollie ikke helt så poenget med å lovfeste retten til 12 ukers perm for mor siden mor som oftest har mesteparten av permisjonen som kan deles.

Jeg mener at det absolutt bør lovfestes og det er supert om det nå er oppe til høring.

Skrevet

Det jeg synes de burde innvilge eller lovfeste er at far bør kunne ta 2 uker av sin kvote eller fra felleskvoten til å være hjemme med mor og barn etter de kommer hjem fra sykehuset.

Vet at far har krav på 2 uker perm fra jobb, men at det er opp til arb.giver om det er betalt eller ei. For de fleste er det nok ikke betalt.

Så syns at to uker av foreldrepermisjonen bør kunne tas sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...