Gå til innhold

Eggekrem / "skolebollekrem"

Diva

Anbefalte innlegg

Er det eggekrem eller romkrem eller vaniljekrem som brukes i skoleboller ?

Noen som har oppskriften på en slik krem ?

Forrige gang brukte vi vaniljekrem ( fra pakke :oops: ) og den var ikke helt sånn den "skulle være" / dvs. samme smak som kremen i skoleboller fra baker`n.

Any suggestions ?

D :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker meierienes ferdige vaniljekrem i skoleboller. Den smaker kjempegodt, og blir ikke seig og "hinnete" når du steker bollene. Du kan sikkert også lage en eggekrem selv, det husker jeg vi lærte på skolekjøkkenet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kajsa-krabat

Jeg har og brukt vaniljekrem fra pakke....ble nå helt greit, men ikke som de vi kjøper på bakeriet nei, men kanskje om du prøver å lage hjemmelaget vaniljekrem. Bakeriet har sikkert sine hemmeligheter. Men oppskrift må du spørre noen andre om...jeg foretrekker ferdig fra pakke! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde - på jobb

Jeg bruker hjemmelaget eggekrem, men oppskriften finner jeg ikke nå. Søk på nettet - så finner du garantert noe du kan bruke! Jeg syns hjemmelaget eggekrem er desidert best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 eggeplommer - 1 stor ss sukker - 2,5dl H-melk - 1,5dl kremfløte - 1 ss potetmel - 1 vaniljestang.

Ha alle ingrediensene i en kjele. Splitt vaniljestangen, skrap ut frøene, ha frø+stang oppi kjelen. Kok langsomt opp under konstant omrøring (VIKTIG!). Når du ser den første (koke)boblen, tar du kjelen av platen, og setter i kaldt vannbad. IKKE rør i kremen før den er helt avkjølt.

Dette er en helt suveren oppskrift, som gir et veldig godt resultat. Hvis man synes det ser ekkelt ut (!) med små, svarte vaniljekorn i kremen, kan man bytte ut det med en litt drøy ts vaniljesukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Diva i.i.

Takk skal dere ha, alle sammen :D

Og tusen takk, Pusekatt for oppskrift. Tror vi skal lage skoleboller i helgen :D Morro å prøve litt nytt :)

Forøvrig er jeg ganske fornøyd med vaniljekremen på pakke og,- har alltid dugd greit ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha, alle sammen :D

Og tusen takk, Pusekatt for oppskrift. Tror vi skal lage skoleboller i helgen :D Morro å prøve litt nytt :)

Any time!

Husk toppet ss potetmel, glemte å skrive det i oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååhhh... Jeg vil også ha!

Da det var snakk om kanelboller her for noen måneder siden tok det meg omlag sju uker før jeg fikk laget det... Så det tar nok tid før det blir skoleboller her også, men før eller senere...!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 eggeplommer - 1 stor ss sukker - 2,5dl H-melk - 1,5dl kremfløte - 1 ss potetmel - 1 vaniljestang.

Ha alle ingrediensene i en kjele. Splitt vaniljestangen, skrap ut frøene, ha frø+stang oppi kjelen. Kok langsomt opp under konstant omrøring (VIKTIG!). Når du ser den første (koke)boblen, tar du kjelen av platen, og setter i kaldt vannbad. IKKE rør i kremen før den er helt avkjølt.

Dette er en helt suveren oppskrift, som gir et veldig godt resultat. Hvis man synes det ser ekkelt ut (!) med små, svarte vaniljekorn i kremen, kan man bytte ut det med en litt drøy ts vaniljesukker.

Fikk lyst på en nybakt deilig skolebolle nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Dette høres såå godt ut! Hm, hvis jeg setter en bolledeig nå så rekker jeg jo å bake den ut i kveld? :kgsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...