Gå til innhold

Urimelig arbeidsavtale - vikariat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nylig utdannet med en mastergrad i samfunnsfaglig fag, og er på leting etter jobb. Dette tar jo litt tid, og jeg trenger jo selvsagt penger. Jeg går på jobbintervju, og ting er i gang, men jeg synes ikke det går fort nok. Har nå fått tilbud om et års vikariat i en bedrift som ikke er relevant i forhold til min utdannelse. De er desperate, og vil at jeg skal begynne allerede neste uke.

Problemet er at de har tilbudt meg en luselønn på 325 000, som er mindre enn de andre på avdelingen som jobber der fast. Jeg sa jeg syntes lønnen var lav, men han sa at jeg måtte få mindre enn de som var fast ansatt. Jeg fikk arbeidskontrakten med meg hjem, og der stod det at det var 3 månederes oppsigelse. Er ikke det veldig lenge for et vikariat på bare et år?!

Jeg tenker å forhandle om både lønn og oppsigelsestid, synes dere det er rimelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer også på dette rundt vikariat/ fast stilling opp mot lønn (jeg tenker ikke på vikariat gjennom vikarbyrå)...

Skrevet

Det er jo absolutt bare å forhandle - det verste du får er et nei. I forhold til lønnsforventninger så hjelper det ikke så mye med mastergrad så lenge det ikke er en relevant jobb da...

• Liker 2
Gjest Spinell
Skrevet

Det er ingen automatikk eller logikk i at et vikariat skal være dårligere betalt enn en fast jobb. Snarere tvert imot, egentlig, i og med at man ikke har en sikker stilling. Dessuten: det anbefales alltid å forhandle seg fram til en ordentlig begynnerlønn. Ellers står man i fare for å bli hengende etter i lang tid. Det skal som regel mange lønnsoppgjør til før man tar ordentlig innpå de andre.

Man skal ha betalt etter kompetanse (utdanning og erfaring relevant for jobben), og ønsker de å ansette deg, betyr det at de mener du har kompetanse til å fylle stillingen.

Ang oppsigelsestid kan det variere. I det offentlige har det vært vanlig med 14 dagers oppsigelsestid i prøvetiden (som varer i 6 mnd), og deretter tre måneder, også i vikariater.

Ikke takk ja til jobben før du har forhandlet deg fram til bedre vilkår. Det er arbeidsgiver som er i en knipe her. De trenger jo arbeidstakere raskt.

Skrevet

Oppsigelsestiden synes jeg er grei, men at han rett ut uttaler at du skal ha mindre lønn synes jeg ikke er riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...