AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #1 Skrevet 20. februar 2012 Jeg betaler det jeg skal i bidrag, hver eneste mnd. Beløpet har NAV regnet ut, og er i underkant av 700 pr mnd. Jeg overfører nøyaktig 700, dvs noe mer enn jeg egentlig skal. Fikk nylig brev fra NAV, der mor søker om: - Fastsettelse av bidragsforskudd - Fastsettelse av underholdsbidrag - Innkreving av løpende underholdsbidrag Jeg har noe lavere årsinntekt enn mor, og barnet er hos meg 12 netter pr mnd. Bidraget NAV har regnet ut, er det faktiske beløpet mor har krav på, ikke kun det jeg evner å betale. Det som nå skjer er at jeg må fylle ut en haug med papirer, betale bidraget via NAV, og betale et gebyr på 860 kroner. det samme må barnets mor. Resultat: - Vi må som nevnt ut med 860kr hver - Hun ender opp med å få mindre utbetalt hver mnd Fantastisk system!
andy capp Skrevet 20. februar 2012 #2 Skrevet 20. februar 2012 Her er vel greia at mor ikke stoler på deg. Dersom hun ikke hadde bedt NAV om å beregne bidraget på nytt hadde ikke du vært nødt til å levere inntektsopplysninger eller betale gebyret for at NAV beregner bidraget. Hvordan er forholdet ti lmor? Samarbeider dere bra? I så fall burde det være mulig å få til dette uten å blande inn NAV. Så for min del ser det ut til at hun ikke stoler på at du er ærlig om din inntekt... 2
andy capp Skrevet 20. februar 2012 #4 Skrevet 20. februar 2012 Javel... Er du TS? I så fall vil jeg bare gjøre oppmerksom på at NAV ikke går inn og gjør en slik beregning uten at en av partene ber om det. De legger seg heller ikke opp i betalingsmåte. Så når de sier bidraget skal betales gjennom NAV er det fordi hun har bedt om det. Jeg sier ikke dette fordi jeg tror du ikke er ærlig om din inntekt, eller ikke betaler når du skal, men fordi det er slik saksbehandling av bidrag hos NAV er... Så når NAV nå tar den jobben det er å fastsette bidraget og bestemme at det skal betales gjennom NAV, så er det fordi hun har søkt om det.
Gjest damen Skrevet 21. februar 2012 #5 Skrevet 21. februar 2012 Ja, du må for all del ikke ta dette personlig Her har mor sendt inn et krav om ny bidragsberegning til NAV av en eller annen grunn, og så lengde du er bidragsdyktig må du betale din del av gebyrene. De er latterlig høye, men det er av preventiv grunn. NAV ønsker at bidrag skal være en privatsak. Hun kan i praksis sende inn krav om ny beregning når som helst, og det samme kan du. 1
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2012 #6 Skrevet 21. februar 2012 Tenkt tanken på at du også har fått skjema om forskuddsbidrag? Tjener mor lite nok vil hun få mellomsteget mellom det du betaler og det hun skal ha fra NAV. Men da må hun faktisk søke på denne måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå