Gå til innhold

kan jeg si noe til/om mannen min sin datter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør, da jeg lurer på noe..

Jeg vil veldig gjerne bare ha svar fra noen som kan gi meg enkle oppriktige svar uten skit kasting! Tusen takk!

Oki, min mann sin datter som er 13 år har tilbrakt liten tid hos oss det siste halve året, selv om hun var mye hos oss tidligere. Nå skal hun være her fast 2 helger i mnd bestemt av foreldrene.

Uansett, det jeg lurer litt på er om jeg kan si noe til henne?

Jeg mener da i forhold til måten hun går kledd, drikking og røyking?

Ja, var det jeg mente.. Dette er veldig vanskelig for meg.

Jeg er glad i denne jenta og kan ikke fatte og begripe at hun går kledd som hun tydeligvis gjør, uten at faren sier noe. I tillegg så røyker hun "fast" og drikker seg full i helgene. Det siste er at skolen har sendt inn beskymringsmld til bup på grunn av drikking på skolen i skoletiden.

Han har fortalt meg at han har hatt en lengre samtale med datteren og sagt at hun gått kan røyke når hun kommer til oss, men ikke inne da ingen av oss røyker, Hun kan sminke seg som hun vil(hun bruker mye svart svart sminke), at hun kan gå kledd som hun vil så lenge ikke trusa synes og "puppene" faller ut, i tillegg kunne hun drikke om det var med måte????? Hallo, jeg ble lei meg og sjokkert da han fortalte meg dette!!!

Mannen min og jeg har 2 barn sammen, en i barnehagen og en på tidlig barneskolen. Hva skal jeg si til de om hun går kledd på en måte som gir så dårlig signaler, i tillegg til og røyke og drikke?

Jeg har aldri drukket hjemme før jeg var 19 år og fikk mitt første glass med vin til en middag, heller ikke gått kledd på en slik måte. Jeg smugrøykte i en alder av 17 år, men aldri foran de og i tillegg så stoppet jeg fort. Så jeg klarer ikke se noe bra med dette. Når jenta er så ung, så mener jeg hun fortsatt er et barn i mine øyne. Min mann har tidligere snakket nedsettende om andre som har kledd seg som henne, gitt uttrykk for at en slik usunn livsstil ikke er bra, så jeg er forvirret og lei meg over situasjonen.

Jeg prøvde å si at dette ville gi negative signaler til våre barn, og at hun ikke vil forstå hvor dumt dette er. Hvis man godtar dette, vil hun jo bare tøye det mer er jeg redd for..

Jeg sa det kanskje ville være lurt og sette litt bedre og tryggere grenser for henne. Som å ikke tillate at hun drikker, men skulle hun havne i en situasjon hvor hun allikevel velger å smake så stopp med det vær så snill. At vi må hjelpe henne med trygge rammer, ikke la hun gjøre dette....

Ja jeg vet dette ble veldig langt, vet ikke hvordan jeg skulle kortet det ned dessverre.

Men kan jeg si noe på dette hjemme hos oss? Si noe til henne, eller mannen min? Evnt hva og hvordan.

Takk!!

Jeg ønsker tross alt alle det godt!!

Videoannonse
Annonse
Gjest grapefrukt
Skrevet (endret)

Du kan jo begynne med å fortelle mannen din at 13 åringer faktisk ikke har lov til å drikke og at du ikke tillater slikt i ditt eget hjem. (Jeg regner med at du og mannen din er likestilt når det gjelder regler i deres hjem, slik at du fint kan nekte alkohol servering til barn, og at dere selvsagt ikke lar henne røyke verken inne eller ute.)

Du kan og gjøre henne en tjeneste ved å skaffe henne profesjonell hjelp, for en 13åring som drikker på skolen er definitivt ute og kjører.

Hun er 13 år, og det høres ut som om både mor og far svikter totalt når det gjelder oppfølging av problemer som er ekstreme (alkohol og røyk) for en 13-åring.

Endret av grapefrukt
  • Liker 10
Skrevet

Hei.

Jeg skjønner at du reagerer på dette! Jeg synes absolutt du skal ta deg en skikkelig prat med mannen din, og fortelle han om bekymringene dine. Fortell at du bryr deg om jenta så mye at du ikke bare kan sitte på sidelinjen å se på dette. Vet moren til denne jenta hva som foregår eller kan det være en vei å gå å fortelle henne om dette? Ville hun tatt tak i dette?

Vil gi deg en :klemmer: , så håper jeg virkelig dette løser seg!

Uff, dette fikk jeg skikkelig vondt av å lese!

• Liker 1
Skrevet

Når det kommer til kles stilen hennes så synes jeg at hun bør få gå kledd som hun ønsker selv så lenge "ikke trusa synes og "puppene" faller ut" som din mann sier. Jeg hadde også en slik fase i denne alderen men den gikk over rundt 18-19 års alderen. Det eneste mine foreldre forlangte var at jeg "så ut som folk" når det var familie sammenkommster og liknende.

Røyking og spesielt alkohol synes jeg i grunn hun er alt for ung til. Men men jeg tror det er bedre om du får far på din side og at han prater med henne. Jeg vet at jeg reagerte alergisk hver gang min stemor korrigerte meg når jeg var yngre, men om pappa sa det samme så var det ikke kult men greit.

• Liker 3
Skrevet

Hei.

Jeg skjønner at du reagerer på dette! Jeg synes absolutt du skal ta deg en skikkelig prat med mannen din, og fortelle han om bekymringene dine. Fortell at du bryr deg om jenta så mye at du ikke bare kan sitte på sidelinjen å se på dette. Vet moren til denne jenta hva som foregår eller kan det være en vei å gå å fortelle henne om dette? Ville hun tatt tak i dette?

Vil gi deg en :klemmer: , så håper jeg virkelig dette løser seg!

Uff, dette fikk jeg skikkelig vondt av å lese!

Takk, skal prøve å få til en fornuftig samtale med mannen min, men han låser seg litt.

Jeg skulle ønske jeg kunne snakke med moren,men det er jo der hun er mest og oppfører seg som nevnt.

Først nå når skolen har reagert på oppførselen, så vil hun tvinge datteren til mer fast samvær.

Jeg ønsker jo alle det bra. Jeg er glad i jenta.

Skrevet

Takk, skal prøve å få til en fornuftig samtale med mannen min, men han låser seg litt.

Jeg skulle ønske jeg kunne snakke med moren,men det er jo der hun er mest og oppfører seg som nevnt.

Først nå når skolen har reagert på oppførselen, så vil hun tvinge datteren til mer fast samvær.

Jeg ønsker jo alle det bra. Jeg er glad i jenta.

Foreldrene hennes må jo være utfattelig dumme? Det er jo ren omsorgssvikt at de ikke griper inn når en 13 ÅR GAMMEL jente drikker alkohol og røyker.

Og det å bli tatt drikkende alkohol på skolen?? Er mor og far virkelig så inn i granskauen tilbakestående at de ikke gjør noe før dette skjer?

Hadde jeg ant hvem mor og far er i virkeligheten så kan jeg love at jeg hadde meldt fra til barnevernet.

Kjempe bra at du som stemor griper inn, for her er det noe som er svært galt.

• Liker 5
Skrevet

Ts du har min fulle støtte her. Foreldrene stiller tydeligvis ikke opp slik foreldre skal. At du er stemoren er et minus men noen må jo gjøre noe. At hun ikke vil høre på deg i dag, godt mulig. Kommer hun til å være glad for at du tok tak når hun blir eldre og klokere, sannsynligvis.

Skrevet

Min mann har en sønn som er/var på vei utfor kanten (vi mener det er bedring å spore), og som stemor har det vært vanskelig å oppleve at jeg ikke har hatt mulighet til å gjøre noe. Men du kan gjøre veldig mye indirekte, og da via mannen din.

Du kan skaffe deg kunnskap om barn med adferdsvansker, du kan kontakte familievernkontoret og snakke med de om det du opplever som en vanskelig familiesituasjon. Du kan bruke kunnskapen din til å snakke med mannen din og kanskje pushe på han for å få han til å åpne øynene og SE. Du kan ha dine personlige grenser overnfor datteren, og deri kommer det at det er nulltoleranse for røyk og alkohol så lenge hun er mindreårig. Det skulle ikke være en diskusjon engang, så her fatter jeg ikke hva mannen din tenker på...

Jeg har en mann som heldigvis så at sønnen sleit, og jeg "dyttet" han forsiktig i riktige retninger. F.eks ved å oppfordre til mer kontakt med skolen, med hjelpeinstanser, med helsesøster, med fastlege etc. Det er vondt å innse at barnet man har satt til verden har blitt en guffen tenåring med kjipe meninger og ekkel oppførsel, men bak der ligger den ungen som du holdt i armene den gangen for lenge siden.

Skrevet

Ja, du har absolutt rett til å si noe når det påvirker deg og dine andre barn i så stor grad.

Jeg syns det er rart at mannen din vil at de andre barna skal se sin storesøster kledd som hun gjør, røykende og full. Er det noe å vokse opp med? Litt av en storesøster å ha som forbilde.

Han mannen din virker ikke veldig smart......

Skrevet

Det er vel mer her enn det som blir sagt?

Uansett: klær: ikke bry deg om det.

Røyk: du kan vanskelig nekte henne å røyke ute, en 13 åring kan man ikke kontrollere 24 timer i døgnet. Men selvsagt skal det ikke være røyk i huset!

Drikking: du kan egentlig ikke gjøre annet enn å si din mening. Det er opp til foreldrene om de skal nekte henne å gå ut/låse henne inne på rommet hvis de frykter at hun skal drikke. Dere bør ikke ha alkohol hjemme i det hele tatt!!

Søsken og familieliv: du får forklare for de yngre barna at puberteten for noen kan være vanskelig, men de fleste blir normale voksne. Hvis din mann ikke klarer å forhindre at hun opptrer dritings hjemme, så ville jeg tatt med de to yngre barna på hytteturer etc de helgene hun var der.

• Liker 2
Skrevet

Må si jeg er sjokkert..at et 13åring røyker og drikker... :tristbla:

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 2 år eldre enn hva denne jenta er, og jeg har aldri røyket og ikke drikker jeg fast i helgene heller. Jeg har drukket noen få ganger på fest, men drikker meg ikke full, og rørte aldri alkohol da jeg var 13.

Når du er 13 år er du i en veldig forrvirrende fase, det vet jeg alt om. Jeg smelte med dører og kjeftet i øst og vest på mamma da jeg var 13, og hadde jeg hatt venner som hadde drevet med røyk og alkohol kan det godt tenkes jeg hadde prøvd det.

Jeg tror hun har kommet inn i en feil gjeng. Men det at foreldrene sier dette er greit bekymrer meg. Jeg vet at når foreldrene behandler ungdommene sine med å si at dette er greit blir det til at de drikker/røyker MYE mer enn hva de hadde gjort hvis de hadde måttet skjule det for foreldrene. Du vet sikkert at hvis du snakker til henne om dette vil du bli den upopulære, strenge og "stemora som hater henne" i hennes øyne. Men snakk med mannen din, fortell han at du synes dette er et problem, for dette er faktisk ett STORT problem.

Fortell han at dette ikke er bra for datteren hans, for det er det ikke. Fortsetter hun som dette til hun er på min alder vil hun bli sett ned på, og dette går jo veldig ut over skole, og utdanning. Noen må sette grenser for henne, og noen må passe på at hvis dette skjer flere ganger må hun få en slags straff. Du bør kanskje ikke gjøre det fordi du ikke er hennes biologiske mor, men du kan snakke med mannen din. Fortell han hva du synes om dette, og gjerne fortell hva jeg har sagt. Hvis han fnyser dette bort bør du kanskje snakke med noen på familievernkontoret, en helsesøster, eller noen andre som kan snakke med han og fortelle han alvoret. Så må han snakke med datteren sin og få henne vekk fra dette. Det kommer til å bli vanskelig for han og deg, og hun kommer til å hate dere for en stund, men når hun blir eldre kommer hun til å takke dere og være veldig glad for at dere fikk henne vekk fra dette.

Fylla har skylla for mye, og jeg regner med at han ikke ønsker å bli bestefar med det første? Narkotika kan også dukke opp på fester, og er hun 13 år og holder på som hun gjør, hva gjør hun da når hun bli 16?

• Liker 1
Skrevet

Synes det er flott at du bryr deg, og håper ikke du vil ta et steg tilbake og la foreldrene ordne opp selv siden du "bare" er stemor. Det virker jo ikke som de bryr seg så veldig... Og jeg mener at noen må gjøre noe NÅ! Beklager at jeg ikke har noen konkrete råd...

Skrevet

Jeg orker ikke skriver hvilke synspunkter jeg har på røkyningen og alkoholen, for det har de aller fleste over meg, skrevet nok om. (som jeg er enig i)

Men, når det kommer til hvordan hun kler seg så er det overhodet ikke hovedproblemet, sånn jeg ser det. I mine øyne er det en selvfølge at du skal få lov til å komme med konstruktive tilbakemeldinger ang. din manns datter, men hvordan hun går kledd synes jeg ikke du trenger å lage et stort problem ut av. Ungdom i den alderen er i den fasen av livet hvor de starter å skape sin egen identitet, eksprimenterer med både klær og sminke. Både klær og sminke er ofte viktig for selvfølelsen og selvtilitten i den alderen, å ta dette bort synes jeg er feil. Å legge store restriksjoner på det fører sjeldent noe godt med seg. Det er selvfølgelig lov til å kommenterer antrekk en gang i blandt, det er ikke det jeg mener, men å sette et stort fokus på det synes jeg ikke noe om.

Hvis foreldrene (og deg selv) virkelig skal ta tak i dette med drikking og røyking (håper virkelig det!!!), kan du jo bare tenke deg selv hvordan hun vil ta det om det plutselig skal legges inn rettningslinjer og restriksjoner på hvilke klær og hva slags sminke hun får lov til å bruke. Hun kommer mest sannsynelig til å få følelsen av at alt tatt vekk fra henne, at alt hun har av frihet berøves.

• Liker 1
Skrevet

jenten skal være hos dere 2 helger i mnd, det er ikke mye tid, og bør ikke prege de små sånn veldig.

Du kan jo prøve på denne tiden å få ett godt forhold til henne prøv å få hennes tillit. IKKE nekt henne noe, i den alderen så er alt som er "forbudt spennende og må prøves".

Men du skal selvsagt fortelle henne at det er dumt, og at du ikke synes noe om drikking, røyking osv.. at dette er valg hun selv må ta.. ungdomstiden er til for å teste og prøve ut ting.

Noen ganger kan det være ok for tenåringene og ha noen utenom sine foreldre og stole på, foreldre er noe herk i denne perioden..

Prøv å bli denne personen som hun kan ha full tillit til uansett... om du vil..

men du må la mor og far selv bestemme hva de mener er tillat eller ei..

Skrevet

Det er vel mer her enn det som blir sagt?

Uansett: klær: ikke bry deg om det.

Røyk: du kan vanskelig nekte henne å røyke ute, en 13 åring kan man ikke kontrollere 24 timer i døgnet. Men selvsagt skal det ikke være røyk i huset!

Drikking: du kan egentlig ikke gjøre annet enn å si din mening. Det er opp til foreldrene om de skal nekte henne å gå ut/låse henne inne på rommet hvis de frykter at hun skal drikke. Dere bør ikke ha alkohol hjemme i det hele tatt!!

Søsken og familieliv: du får forklare for de yngre barna at puberteten for noen kan være vanskelig, men de fleste blir normale voksne. Hvis din mann ikke klarer å forhindre at hun opptrer dritings hjemme, så ville jeg tatt med de to yngre barna på hytteturer etc de helgene hun var der.

For et idotisk råd! Skal de to minste bli sendt på hyttetur i helgene fordi storesøster ikke kan holde seg edru?

TS, har i sin fullt rett til å nekte henne i være full i sitt eget hjem for å skåne de to minste. De skal da ikke måtte forlate hjemmet sitt fordi faren lar en 13-åring være full.

• Liker 1
Skrevet

jenten skal være hos dere 2 helger i mnd, det er ikke mye tid, og bør ikke prege de små sånn veldig.

Du kan jo prøve på denne tiden å få ett godt forhold til henne prøv å få hennes tillit. IKKE nekt henne noe, i den alderen så er alt som er "forbudt spennende og må prøves".

Men du skal selvsagt fortelle henne at det er dumt, og at du ikke synes noe om drikking, røyking osv.. at dette er valg hun selv må ta.. ungdomstiden er til for å teste og prøve ut ting.

Noen ganger kan det være ok for tenåringene og ha noen utenom sine foreldre og stole på, foreldre er noe herk i denne perioden..

Prøv å bli denne personen som hun kan ha full tillit til uansett... om du vil..

men du må la mor og far selv bestemme hva de mener er tillat eller ei..

Jeg er enig om å bygge opp tillit til barnet ( for dette er et barn) men veien ifølge meg er ikke ved å være mild. Barnet trenger og skriker etter grenser. Så nå som enda en voksenperson i livet er det enda viktigere å sette klare grenser, slikt kan bygge tillit.

Heldigvis er hun hos dere annenhver helg i ditt hjem. Da har du absolutt lov å bestemme reglene. Jeg ville satt meg ned og fortalthvilke forventninger du har til henne når hun er hos dere. Disse forventningene må også etterfølges. Bryt av regler må følges opp, ellers skuffer dere henne. Jeg hadde også søkt hjelp hos bup eller familievern osv.

Det er ikke tillat å røyke, drikke når man er 13 år. Hun forstår heller ikke Konsekvensen av slik hun kler seg.

Skrevet

Uansett, det jeg lurer litt på er om jeg kan si noe til henne?

Jeg mener da i forhold til måten hun går kledd, drikking og røyking?

Ja, var det jeg mente.. Dette er veldig vanskelig for meg.

Jeg er glad i denne jenta og kan ikke fatte og begripe at hun går kledd som hun tydeligvis gjør, uten at faren sier noe. I tillegg så røyker hun "fast" og drikker seg full i helgene. Det siste er at skolen har sendt inn beskymringsmld til bup på grunn av drikking på skolen i skoletiden.

Han har fortalt meg at han har hatt en lengre samtale med datteren og sagt at hun gått kan røyke når hun kommer til oss, men ikke inne da ingen av oss røyker, Hun kan sminke seg som hun vil(hun bruker mye svart svart sminke), at hun kan gå kledd som hun vil så lenge ikke trusa synes og "puppene" faller ut, i tillegg kunne hun drikke om det var med måte????? Hallo, jeg ble lei meg og sjokkert da han fortalte meg dette!!!

Virkelig? Jeg..mener..VIRKELIG??!!

Hva i alle dager er det foreldrene tenker med? Ikke hodet, iallefall.

Du bør legge fra deg "stemor-rollen" og ta ansvar for det som skjer rett foran øynene dine.

Spør deg selv hva du ville gjort om det var et av dine barn det gjaldt.

Foreldrene løfter tydeligvis ikke en finger for å få jenta på rett kjøl og i mine øyne er dette grov omsorgssvikt.

Snakk med mannen din. Ikke prat utfra en stemors vinkel, husk at du er også partner og mor.

Hvis det ikke hjelper har du andre alternativer..

Hvorfor ikke ta en anonym tlf til B.v der du legger fram saken slik som du har gjort her og spør om råd?

• Liker 3
Skrevet

Vær så snill, ta tak i dette!

Skrevet

Jeg er enig om å bygge opp tillit til barnet ( for dette er et barn) men veien ifølge meg er ikke ved å være mild. Barnet trenger og skriker etter grenser. Så nå som enda en voksenperson i livet er det enda viktigere å sette klare grenser, slikt kan bygge tillit.

Heldigvis er hun hos dere annenhver helg i ditt hjem. Da har du absolutt lov å bestemme reglene. Jeg ville satt meg ned og fortalthvilke forventninger du har til henne når hun er hos dere. Disse forventningene må også etterfølges. Bryt av regler må følges opp, ellers skuffer dere henne. Jeg hadde også søkt hjelp hos bup eller familievern osv.

Det er ikke tillat å røyke, drikke når man er 13 år. Hun forstår heller ikke Konsekvensen av slik hun kler seg.

Ja det er ett barn, men det barnet har en mor og en far, om de tillater at barnet gjør dette, blir det ikke bygget noe tillit om "stemor" skal gå inn å bestemme 2 helger i mnd.

Dette er ogå hjemme til far og bør da også være hjemme til "barnet".

"barnet" viser jo "respekt" overfor TS ved at hun ikke røyker inne. Begynner TS å nekte og sette grenser, på tross av mor og far, vil det jo bare ende med at barnet ikke kommer til samvær.. er det ønskelig?

Men selvagt skal TS tydelig og på en voksen måte gi "barnet" klar beskjed om hva hun mener om tingene.. TS kan også spille på at barnet er ett forbilde for sine yngre søsken, og siden hun er voksen bla bla.. bør være en god rollefigur - la "barnet" ta del og være stolt av at de ser opp til henne..

Når det gjelder klær og sminke.. vel der har vi vel alle prøvd oss frem.. og at hun bruker mye sminke, lite klær.. heheh vel det er vel typisk tenåringer?

TS kan ved å være litt smart, bli den personen som "barnet" går til når mor og far er "noe herk".

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...