AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #1 Skrevet 20. februar 2012 Hei! Har tenkt til å søke universiteter i England og skal nå få ordnet nytt vitnemål (har forbedret karakterer) på vgs jeg gikk. Men må vitnemålet da oversettes til Engelsk? Og noen som vet om referansen fra lærer må være skrevet på skolens papir med stempel?
Bernardette Skrevet 20. februar 2012 #2 Skrevet 20. februar 2012 Vitnemål på engelsk ja, og oversatt av offentlig godkjent tolk med stempel.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #3 Skrevet 21. februar 2012 Vitnemål på engelsk ja, og oversatt av offentlig godkjent tolk med stempel. Ok, holder det med at skolens kontordame oversetter eller må jeg hyre inn en offentlig godkjent tolk?
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #4 Skrevet 21. februar 2012 utlandsstudier eller Uten land studier? Drar du til utlandet eller til utenlandet? Du må også skaffe apostillestempel.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #5 Skrevet 21. februar 2012 Ok, holder det med at skolens kontordame oversetter eller må jeg hyre inn en offentlig godkjent tolk? Jeg fikk bare min videregående skole til å printe vitnemålet på engelsk. Det var ingen problem. Har søkt skole i to andre land med det, men ikke i England. 1
Miah Skrevet 21. februar 2012 #6 Skrevet 21. februar 2012 Det er mer enn nok at den videregående skolen printer det ut på engelsk for deg. Noen skoler er det gratis, hos andre koster det litt. Er uansett mye billigere enn det jeg måtte betale for mine diverese oversettelser.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #7 Skrevet 25. februar 2012 Men jeg forstår det som at man på UCAS-søknaden skriver inn alle fag og karakterer på PC, sender man da vitnemålet til UCAS og så videreformidler de? Eller sender man det til hver enkelt skole man søker?
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #8 Skrevet 26. februar 2012 Skolen skal ha mulighet til å skrive det ut på engelsk, noen steder koster det kanskje en 20 kroner eller noe. Søker du til UCAS selv? Vil anbefale deg å bruke Across The Pond, de hjelper deg helt gratis og da slipper du alt det styret. Jeg brukte de og det var utrolig greit, sendte alt til de og så fikset de det. Det fins sikkert flere sånne selskap da, for Across The Pond har ikke samarbeid med alle skolene i England, men veldig mange bra Haha, den reklamen for det byrået nå, ikke meningen, bare ett tips siden UCAS var MEGA confusing for meg også så jeg brukte ATP
Mermaid Blues Skrevet 26. februar 2012 #9 Skrevet 26. februar 2012 Vitnemål på engelsk ja, og oversatt av offentlig godkjent tolk med stempel. Ikke nødvendigvis, da jeg søkte i fjor var det nok at jeg sendte en kopi av mitt norske vitnemål med en oversettelse jeg hadde gjort selv. Send mail til skolen og spør. Men jeg forstår det som at man på UCAS-søknaden skriver inn alle fag og karakterer på PC, sender man da vitnemålet til UCAS og så videreformidler de? Eller sender man det til hver enkelt skole man søker? Jeg søkte i fjor, så det kan hende det er gjort endringer, men fremgangsmåten var da som følger: Karakterene på vitnemålet skrives inn i UCAS-søknaden, sammen med personlig brev, referanse (kontaktinfo, e-post sendes til vedkommende og de sender referansen tilbake uten at du får se den) og personlig info. Dersom man får tilbud, vil skolen (via UCAS) gi beskjed om hvilken dokumentasjon de ønsker. Tilbud godtas via UCAS, og vitnemål sendes direkte til skolen man har fått tilbud fra.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #10 Skrevet 26. februar 2012 Ikke nødvendigvis, da jeg søkte i fjor var det nok at jeg sendte en kopi av mitt norske vitnemål med en oversettelse jeg hadde gjort selv. Send mail til skolen og spør. Jeg søkte i fjor, så det kan hende det er gjort endringer, men fremgangsmåten var da som følger: Karakterene på vitnemålet skrives inn i UCAS-søknaden, sammen med personlig brev, referanse (kontaktinfo, e-post sendes til vedkommende og de sender referansen tilbake uten at du får se den) og personlig info. Dersom man får tilbud, vil skolen (via UCAS) gi beskjed om hvilken dokumentasjon de ønsker. Tilbud godtas via UCAS, og vitnemål sendes direkte til skolen man har fått tilbud fra. Takk for svar, det er sikkert samme opplegget i år. Så man sender ikke inn vitnemål eller referanse før skolen svarer deg gjennom UCAS? Det er bare søknaden med personlig info og karakterene man selv skriver inn som man i første omgang søker med? Referanse og vitnemålet er bare i tilfelle skolen er intressert?
Tiarra Skrevet 26. februar 2012 #11 Skrevet 26. februar 2012 Hehe, jeg skulle også skrive at Across The Pond er veldig griet å bruke. Brukte de selv og de hjalp til med nesten alt. Jeg trnegte ikke oversette vitnemålet. Ikke heller da jeg søkte direkte til universitetet. Og jeg kom inn på egelsk litteratur på Middlesex i London Referansen skrev lærerne på et helt A4-ark, med navn, tlf og adresse på. Det holdte fint
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #12 Skrevet 26. februar 2012 Er desverre ikke intressert i Across The Pond, de har ikke de skolene jeg er intressert i. Er det noen som vet om det er slik at referansen og vitnemålet kun sendes hvis universitetet er intressert?
Tiarra Skrevet 26. februar 2012 #13 Skrevet 26. februar 2012 Er desverre ikke intressert i Across The Pond, de har ikke de skolene jeg er intressert i. Er det noen som vet om det er slik at referansen og vitnemålet kun sendes hvis universitetet er intressert? Hvordan ellers kan universitetet vite at du har nok kompetanse for å komme inn på det aktuelle studiet?
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #14 Skrevet 26. februar 2012 Hvordan ellers kan universitetet vite at du har nok kompetanse for å komme inn på det aktuelle studiet? Altså jeg aner ikke. Det er derfor jeg spør her. Man skriver jo inn karakterene i UCAS-søknaden, for alt jeg vet studerer de mest dem og hvis de er gode ber de om vitnemål for å dobbeltsjekke at det stemmer og referanse for å ta en endelig vurdering. Men jeg aner ikke. Noen som vet? Kanskje vitnemål og referanse sendes per post til UCAS?
Mermaid Blues Skrevet 26. februar 2012 #15 Skrevet 26. februar 2012 Altså jeg aner ikke. Det er derfor jeg spør her. Man skriver jo inn karakterene i UCAS-søknaden, for alt jeg vet studerer de mest dem og hvis de er gode ber de om vitnemål for å dobbeltsjekke at det stemmer og referanse for å ta en endelig vurdering. Men jeg aner ikke. Noen som vet? Kanskje vitnemål og referanse sendes per post til UCAS? Ser det forrige innlegget mitt var temmelig rotete, vi tar det igjen litt mer oversiktlig Slik gjorde jeg i fjor vår: 1. Bestemte meg for studieretning og skoler jeg ville søke 2. Lagde profil på UCAS. 3. La inn søknad hos UCAS; personlig informasjon, hvilke skoler/studier jeg ville søke, personlig brev, karakterer fra vitnemål, arbeidserfaring, samt kontaktinfo (navn, tlf og e-post) til referansen. Lagret søknaden. 4. E-post ble da sendt automatisk fra UCAS til min referanse. Jeg tok kontakt med vedkommende og sjekket at denne var mottatt. Hun sendte inn referansen. 5. Jeg logget inn på nytt, så at referansen var registrert (mottatt hos UCAS), dobbelsjekket at alt annet stemte, betalte gebyret og sendte inn søknaden. 6. Noen uker senere fikk jeg mail fra UCAS om at søknaden hadde fått ny status. Jeg logget inn, og fant et betinget tilbud (conditional offer) fra studiestedet jeg hadde søkt. Der lå også et brev fra skolen med instrukser om hva de trengte for å tilby meg studieplass. Det de ville ha var dokumentasjon på karakterene jeg hadde fylt inn i søknaden, ergo vitnemål, og hvor/når dette skulle sendes inn. 7. Jeg takket ja til tilbudet på min profil hos UCAS. 8. Jeg oversatte vitnemålet mitt selv (etter å ha sjekket med skolen at det var ok) og sendte inn kopi av norsk vitnemål sammen med oversettelse etter instruksene jeg fikk i pkt 6. 9. Skolen mottok papirene og statusen i UCAS ble endret fra conditional til uncondtional offer. 10. Jeg mottok velkomstbrev fra skolen i posten. Jeg skal ikke påstå at det er akkurat likt i alle tilfeller, men hvis det er noe du er usikker på er veilederne hos UCAS veldig greie å spørre altså De har også instruksjonsvideoer og andre veiledninger på sidene sine, så det skal være veldig greit å få til dette uten across the pond.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #16 Skrevet 26. februar 2012 Ser det forrige innlegget mitt var temmelig rotete, vi tar det igjen litt mer oversiktlig Slik gjorde jeg i fjor vår: 1. Bestemte meg for studieretning og skoler jeg ville søke 2. Lagde profil på UCAS. 3. La inn søknad hos UCAS; personlig informasjon, hvilke skoler/studier jeg ville søke, personlig brev, karakterer fra vitnemål, arbeidserfaring, samt kontaktinfo (navn, tlf og e-post) til referansen. Lagret søknaden. 4. E-post ble da sendt automatisk fra UCAS til min referanse. Jeg tok kontakt med vedkommende og sjekket at denne var mottatt. Hun sendte inn referansen. 5. Jeg logget inn på nytt, så at referansen var registrert (mottatt hos UCAS), dobbelsjekket at alt annet stemte, betalte gebyret og sendte inn søknaden. 6. Noen uker senere fikk jeg mail fra UCAS om at søknaden hadde fått ny status. Jeg logget inn, og fant et betinget tilbud (conditional offer) fra studiestedet jeg hadde søkt. Der lå også et brev fra skolen med instrukser om hva de trengte for å tilby meg studieplass. Det de ville ha var dokumentasjon på karakterene jeg hadde fylt inn i søknaden, ergo vitnemål, og hvor/når dette skulle sendes inn. 7. Jeg takket ja til tilbudet på min profil hos UCAS. 8. Jeg oversatte vitnemålet mitt selv (etter å ha sjekket med skolen at det var ok) og sendte inn kopi av norsk vitnemål sammen med oversettelse etter instruksene jeg fikk i pkt 6. 9. Skolen mottok papirene og statusen i UCAS ble endret fra conditional til uncondtional offer. 10. Jeg mottok velkomstbrev fra skolen i posten. Jeg skal ikke påstå at det er akkurat likt i alle tilfeller, men hvis det er noe du er usikker på er veilederne hos UCAS veldig greie å spørre altså De har også instruksjonsvideoer og andre veiledninger på sidene sine, så det skal være veldig greit å få til dette uten across the pond. Ok, tusen takk. Da skjønner jeg! Referansen sendes inn per mail av han som har skrevet den etter at jeg har sendt UCAS-søknaden! Da trenger jeg jo ikke få den på papir, holder med at han sender den per mail. Men vitnemålet trengte du da ikke sende inn før du fikk tilbud fra skolen?
Mermaid Blues Skrevet 26. februar 2012 #17 Skrevet 26. februar 2012 Ok, tusen takk. Da skjønner jeg! Referansen sendes inn per mail av han som har skrevet den etter at jeg har sendt UCAS-søknaden! Da trenger jeg jo ikke få den på papir, holder med at han sender den per mail. Men vitnemålet trengte du da ikke sende inn før du fikk tilbud fra skolen? Stemmer, er ikke meninga at du skal se referansen (tipper det er en måte å sikre at referansen er reell og ikke noe søkeren skriver selv) Var først etter jeg fikk tilbud at de etterspurte vitnemålet ja - slik at de fikk bekreftet at jeg faktisk hadde de karakterene jeg oppga i søknaden
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #18 Skrevet 28. februar 2012 Stemmer, er ikke meninga at du skal se referansen (tipper det er en måte å sikre at referansen er reell og ikke noe søkeren skriver selv) Var først etter jeg fikk tilbud at de etterspurte vitnemålet ja - slik at de fikk bekreftet at jeg faktisk hadde de karakterene jeg oppga i søknaden Ok, skjønner! Takk for all infoen din, skal søke i morgen, håper det bare ikke er for seint (altså fristen har jo ikke gått ut, men at skoleplassene er fylt opp). Hvor lang tid tok det før du fikk tilbud fra skole? Og du får ikke brev i posten, bare på UCAS-kontoen?
Kyle Skrevet 1. mars 2012 #19 Skrevet 1. mars 2012 Ok, skjønner! Takk for all infoen din, skal søke i morgen, håper det bare ikke er for seint (altså fristen har jo ikke gått ut, men at skoleplassene er fylt opp). Hvor lang tid tok det før du fikk tilbud fra skole? Og du får ikke brev i posten, bare på UCAS-kontoen? Nei, tror ikke man får noe i posten, tror tilbudene kun kommer gjennom UCAS på nett.
Mermaid Blues Skrevet 2. mars 2012 #20 Skrevet 2. mars 2012 Ok, skjønner! Takk for all infoen din, skal søke i morgen, håper det bare ikke er for seint (altså fristen har jo ikke gått ut, men at skoleplassene er fylt opp). Hvor lang tid tok det før du fikk tilbud fra skole? Og du får ikke brev i posten, bare på UCAS-kontoen? Jeg sjekka mailene mine fra i fjor nå, og det tok 13 dager fra søknaden ble sendt til jeg fikk svar - og svaret kom elektronisk ja Husker at det var mulig å sjekke om studiet hadde ledige plasser på UCAS, men husker ikke akkurat hvor jeg fant det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå