Gå til innhold

SMS fra ukjent nr - svindel? Eller narko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min tante har de siste ukene mottatt flere meldinger pr dag hvor det står: behold denne meldingen IMEI: også imei nr. Nr. meldingene blir sendt fra finnes ikke i databasene så vi vet ikke hvem som sender dem og hvorfor? Min onkel ringte nr fra sin mobil og spurte hvorfor disse meldingene ble sendt: da svarer damen som min onkel oppfatter som ruset, fordi jeg liker å sende meldinger.

Men meldingene fortsetter å komme likevel...

Nevøen min tilhører et belastet miljø og vi lurer nå på om det kan være noe i forbindelse med dette. Han har lånt tantes tlf for å ringe noen ganger.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk skal du ha! Nå kom vi ett skritt videre - vi vet hvilken mobiloperatør vedkommende bruker. Vet ikke om det hjelper oss så mye men :) Vet også hvilken tlf det er :)

Men skjønte ikke helt det med IMEI nr - det er altså et slags kjennemerke for den spesifikke tlf? Men hvorfor sende dette nr til min tante? Hva skulle det bli brukt til i såfall?

Skrevet

Imei-nummer er på en måte id'en til en mobil. F.eks hvis mobilen er operatørlåst får man en operatørlåsekode gjennom å oppgi imei. Mister du mobilen din og du ikke ønsker at noen skal bruke selve apparatet kan du oppgi imei-nummeret til politiet og de kan da legge inn en sperre i EIR (Equipment Identity Register).

Hvis man blir plaget av meldinger kan man få stoppet disse gjennom et mobbefilter, ihvertfall hos Telenor. Dette gjelder dog ikke samtaler. Blir det for plagsomt må man nesten anmelde forholdet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...