Ciara Skrevet 20. februar 2012 #1 Skrevet 20. februar 2012 Min lille sønn på drøye halvannet år er i en slitsom fase matmessig. Han elsker mat, men spiser det han liker best og forsøker å få mer av det framfor å spise opp resten. For eksempel elsker han ost og spør om det med en gang han står opp ("ott, ott!"). Så får han brødskive med ost, piller av osteskivene, spiser dem opp og ber om mer. Det får han ikke, Da blir han sint, og måltidet er over. Det samme gjør han når han får annet pålegg. Selv klissete pålegg klarer han å få av uten å spise noe særlig av brødskiva. Hvor lang tid tar det før de lærer? Jeg liker jo ikke at ungen har begynt å spørre om mat igjen før vi skal gå i barnehagen, han er sikkert sulten, men ser ikke helt hva jeg kan gjøre annerledes...
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #2 Skrevet 20. februar 2012 MÅ han virkelig spise brød? Kan han ikke få biter av ost, skinke og grønnsaker? Jeg synes folk er så fantasiløse når det gjelder mat, men er da faktisk ikke nødt til å spise brødskiver for å overleve, det er kun i Norge man er så opptatt av disse brødskivene. Jeg har en sønn som nå er i tenåra og han har aldri vært noe glad i brød, men han har vokst seg stor og sterk allikevel. 4
Silfen Skrevet 20. februar 2012 #3 Skrevet 20. februar 2012 Ja, sier jeg også, hvorfor brød? Skjær nå opp ost i strimler/terninger og gi han, sammen med f.eks.skinkebiter, oppskåret frukt/grønnsaker, youghurt m.m. Mye bedre.
Athene Skrevet 20. februar 2012 #4 Skrevet 20. februar 2012 Jeg kan ingenting om barneoppdragelse, så nå beveger jeg meg ut på dypt vann. Men ett av mine største barndomsminner er denne evinnelige brødskiva, i terninger, med klissete pålegg, uten skorpe. Hva som helst for å få meg til å spise brød... Jeg har aldri likt brød, hverken da eller nå. Og i voksen alder har jeg på toppen av alt lært at butikkbrød er ganske usunnt, med hvitt mel, sukker, store mengder salt og konserveringsmiddler. Det er så mye annet spennende (og godt) å gi barn. Min favoritt lunsj nå er en avocado, en tomat, noen skinkebiter og cottage cheese, alt dette bør jo være barnevennlig? Hva med å tenke litt alternativt når gutten skal ha mat? Jeg trur jeg hadde elsket cottage cheese og avocado som liten.
Ciara Skrevet 20. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 20. februar 2012 Takk for innspill Egentlig handler ikke dette om brødskiva i seg selv (jeg vet forresten at han ikke misliker brød, mem han liker pålegget bedre), for jeg er helt enig i at man godt kan være mer kreativ og at det ikke er krise om han ikke spiser brød hver dag. Det handler om prinsippet - er det greit at de plukker ut favorittingrediensen, bare spiser den, og så får mer? Sett han hadde fått ost og skinke, ville dere virkelig syntes det var greit at skinka og alt det andre gikk i søpla, mens barnet bare spiste ost? For meg skurrer det litt. Selvsagt skal mat være godt, men jeg synes også at man må lære at man ikke alltid kan spise bare det man liker aller best. 7
Tolly Skrevet 20. februar 2012 #6 Skrevet 20. februar 2012 Du har fått et lavkarbobarn;) dette burde dagbladet få tips om det. Nei, enig med de over. Skipp brødskiva. Jeg var heller ikke så glad i brød. Eller melk. Og i min barndom var det dårlige foreldre som ikke oppdro barna til å drikke melk. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #7 Skrevet 20. februar 2012 Takk for innspill Egentlig handler ikke dette om brødskiva i seg selv (jeg vet forresten at han ikke misliker brød, mem han liker pålegget bedre), for jeg er helt enig i at man godt kan være mer kreativ og at det ikke er krise om han ikke spiser brød hver dag. Det handler om prinsippet - er det greit at de plukker ut favorittingrediensen, bare spiser den, og så får mer? Sett han hadde fått ost og skinke, ville dere virkelig syntes det var greit at skinka og alt det andre gikk i søpla, mens barnet bare spiste ost? For meg skurrer det litt. Selvsagt skal mat være godt, men jeg synes også at man må lære at man ikke alltid kan spise bare det man liker aller best. Nei. Her får han spise det han blir servert. Vi hadde en periode hvor han pellet av brunosten, spiste den, og skulle ha mer. Nei, det fikk han ikke. Etter noen dager, så begynte han å spise brunosten, så brødskiven for da skjønte han at han fikk mer brunost.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #8 Skrevet 20. februar 2012 Jeg er ikke enig i at det er greit å droppe brødet. Hvis guttungen ikke hadde likt brød, hadde saken stilt seg annerledes, men TS sier at gutten liker brød, men heller bare vil ha osten. Jeg tror alle barn vil gå gjennom mange faser der de tester grenser, og mat er en stor del av det. De vil alltid prøve å spise kun det beste, og heller få mer av det. De vil bare ha pålegget, de vil bare ha kjøttet, ikke grønnsakene, det vil ha dessert til middag osv. Så lenge gutten faktisk liker brød, men bare har lyst til å momse i seg ost, er man nødt til å sette grenser og lære ham at dette ikke er greit. Det er ikke sunt for verken gutten eller lommeboken til mor om han skal spise seg mett på ost hver morgen. 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #9 Skrevet 20. februar 2012 Det er helt normalt for alderen, og jeg synes ikke han skal slippe å spise brødet bare fordi han liker osten best. (da kan jo jeg bare spise sjokolade for det er jo bedre en brokkoli) Det jeg gjør er å prøve å "mose" pålegget mest mulig nedi skiven, men det er utrolig hvor flinke de er til å få det av alikevel Dersom pålegget har forsvunnet fort og han nekter å spise mer så hender det at jeg prøver med litt mer pålegg på en liten bit, spiser han bare av pålegget da også så får han ikke noe mer.
Ciara Skrevet 21. februar 2012 Forfatter #10 Skrevet 21. februar 2012 Flinke til å få av pålegget, ja! Han spiser omtrent brødskiva på tvers for å få det til
caaraa Skrevet 21. februar 2012 #12 Skrevet 21. februar 2012 MÅ han virkelig spise brød? Kan han ikke få biter av ost, skinke og grønnsaker?
MellonCollie Skrevet 21. februar 2012 #13 Skrevet 21. februar 2012 Vi lagde små biter av brødet når det skjedde - og dermed også kun små biter pålegg, og han fikk bare en bit av gangen. Da skjønte han poenget ganske kjapt, og etter en liten stund var den fasen også over Husker ikke hvor lang tid vi holdt på, men det var ikke så lang tid. Og jeg er enig med deg at det er ikke brødet som er poenget her, men prinsippet med at man må faktisk spise mer enn en ting. Alle barn er gjennom denne fasen, og det å kutte ut brød vil ikke hjelpe når de to uker etterpå nekter å spise noe annet enn potetene til middag Da er det greit å ha en grunnleggende læring inne på at dersom man vil ha mer av det man synes er aller best, så må man først spise litt av det andre man får servert også. 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #14 Skrevet 21. februar 2012 Du sier jo at han er en matglad gutt ellers, så om han selv velger å bare spise to skiver brunost til frokost så får han nesten bare gjøre det da. Ikke alle har råd eller samvittighet til å tylle i barnet ost og skinke hver dag, hvertfall ikke om barnet uansett har god matlyst til de andre måltidene. Her har jeg også en svært matglad gutt, og han får nesten ikke frukt eller yoghurt, for da kan han spise enorme mengder...
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #15 Skrevet 21. februar 2012 La ungen få havregrøt i stedet da vel.
Gjest elf Skrevet 21. februar 2012 #16 Skrevet 21. februar 2012 Jeg oppdaget at han alltid spiste opp all maten sin i barnehagen, men sjelden hjemme, så da begynte vi med yoghurt, banan og andre ting enn brødskive (ikke ost!!) her hjemme, også fikk han brødskive med ost i barnehagen. Etter en kort stund var han over den perioden og hadde han glemt hele osten, så kunne han få det hjemme igjen også. Ofte pakket vi med oss matpakke begge to og spiste frokosten i barnehagen siden jeg syns det var trist å ikke få den kosen selv om vi hadde tid på morgenen.
FangeLiv Skrevet 21. februar 2012 #17 Skrevet 21. februar 2012 Åh, herlighet, vi er så lei av det maset der. Hver eneste gang det er brødskive her, så må vi minne på "Spis brødskiva OG pålegget". Hun er snart tre år, og dette har vært et tema siden hun var yngre enn gutten din. Jeg har til og med sagt at hun kan gjerne få bare ost i hånda (eller skinke eller hva det er), så kan hun spise bare det. Men NEI, hun skal ha det på brødskive! Og så spiser hun av pålegget og vi må krangle om skiva. Det er til frokost dette er aktuelt, og som regel ender det med at hun spiser under ei halv skive. Hun spiser pålegget, og jeg "truer" henne til å ta en bit eller to av skiva. Så er det takk for mat. Ofte får hun kornblanding/all-bran eller havregrøt. Det blir endel søl, men vi slipper påleggsmaset. Men ofte vil hun ikke ha korn, hun sier hun vil ha brødskive. Ah, håper noen har gode råd. (Dele opp i små biter har vi prøvd, også mating, men hun er stor og både hun og vi vet at det er tullete å mate en treåring.)
Sophia Skrevet 21. februar 2012 #18 Skrevet 21. februar 2012 MÅ han virkelig spise brød? Kan han ikke få biter av ost, skinke og grønnsaker? Nå sier jo TS at han liker brød da. Det å bare gi han ost blir jo ikke akkurat en god barneoppdragelse. Ettergivenhet er aldri bra! Da lærer han seg at neste gang det er noe han vil ha er det å stå på sitt og så får han viljen sin! Ikke bra! 1
Ciara Skrevet 22. februar 2012 Forfatter #19 Skrevet 22. februar 2012 Enig med siste taler. Jeg er egentlig overrasket over hvor mange som mener han kan få bare ost eller noe annet enn brødskiver. Jeg ønsker å lære ham at her i huset må han spise det han får. Det er greit å ikke like alt, selvfølgelig, men han kan ikke spise bare det han liker aller best. Han kan jo ikke få ansvaret for sin egen ernæring, heller. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå