Gå til innhold

drektig ung tispe vs gravid ung jente

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har lest at det frarådes og pare tisper under to år. Jeg spurte på et forum på en annen nettside om man kunne la tispa bære frem valpene dersom hun ble drektig før dette, og jeg fikk til svar at det eneste rette var å ta abort. Det synes jeg er rat, for jeg har lest om jenter på bare 13 år som har født barn i Norge, og det har gått fint. Jeg leste også om en jente som ble gravid som 13-åring, hun ble truet med tvangsabort, men fikk til slutt beholde barnet. Jeg synes det er et paradoks at man tillater ungjenter som ikke er ferdig utviklet å bære frem barn, mens det blir ramaskrik hvis man lar en ett år gammel tispe få valper, til tross for at det er et uhell. Hvis det er skadelig for en ett år gammel tispe å få valper, er det ikke da like skadelig for for en 12-13 år gammel jente å få barn? Er det noen som har noen gode svar?

Endret av gandalf
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det ER ikke skadelig for alle, men KAN være skadelig for noen.

Dessuten kan man liksom ikke sette menneskeabort opp mot dyreabort (dvs, de fleste vil ikke synes det er like ille å avlive en katt som et menneske).

Dessuten har vi fri abort, og ingen 13-åring blir tvunget til å bære frem barn med mindre hun er medlem i en kristen kult.

Endret av drosophilia
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg har lest at det frarådes og pare tisper under to år. Jeg spurte på et forum på en annen nettside om man kunne la tispa bære frem valpene dersom hun ble drektig før dette, og jeg fikk til svar at det eneste rette var å ta abort. Det synes jeg er rat, for jeg har lest om jenter på bare 13 år som har født barn i Norge, og det har gått fint. Jeg leste også om en jente som ble gravid som 13-åring, hun ble truet med tvangsabort, men fikk til slutt beholde barnet. Jeg synes det er et paradoks at man tillater ungjenter som ikke er ferdig utviklet å bære frem barn, mens det blir ramaskrik hvis man lar en ett år gammel tispe få valper, til tross for at det er et uhell. Hvis det er skadelig for en ett år gammel tispe å få valper, er det ikke da like skadelig for for en 12-13 år gammel jente å få barn? Burde ikke så unge jenter egentlig bli tvunget til abort siden det er skadelig å få barn så tidlig? Er det noen som har noen gode svar?

Er du sikker på du er på riktig underforum med denne ?

Hva er det du vil diskutere ?

Er det gravide 13 åringer som bærer frem barnet ? - da er dette feil underforum.

Eller er det ett års gamle drektige tisper du vil diskutere ? - da er dette korrekt underforum.

Eller vil du sammenlikne de to ? - da er du også på feil underforum.

:klo:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har lest at det frarådes og pare tisper under to år. Jeg spurte på et forum på en annen nettside om man kunne la tispa bære frem valpene dersom hun ble drektig før dette, og jeg fikk til svar at det eneste rette var å ta abort. Det synes jeg er rat, for jeg har lest om jenter på bare 13 år som har født barn i Norge, og det har gått fint. Jeg leste også om en jente som ble gravid som 13-åring, hun ble truet med tvangsabort, men fikk til slutt beholde barnet. Jeg synes det er et paradoks at man tillater ungjenter som ikke er ferdig utviklet å bære frem barn, mens det blir ramaskrik hvis man lar en ett år gammel tispe få valper, til tross for at det er et uhell. Hvis det er skadelig for en ett år gammel tispe å få valper, er det ikke da like skadelig for for en 12-13 år gammel jente å få barn? Burde ikke så unge jenter egentlig bli tvunget til abort siden det er skadelig å få barn så tidlig? Er det noen som har noen gode svar?

Først av alt, det er STOR forskjell på å tvinge en person til å ta abort, og det å gi en hund en abortsprøyte.

Den psykiske påkjenningene ved en tvangs abort, kan virkelig ødelegge en person.

En hund har en helt annen tankegang en oss, og vil derfor ikke reagere likt.

Jeg mener derimot at man ikke skal la en graviditet gå for langt om man ikke ønsker valper.

Sprøyten bør, etter mitt syn settes så fort man oppdager det, og seinest etter 14 dager.Jo lenger ut i svangerskapet man venter, jo vanskeligere blir det jo for tispa.

I følge min dyrlege, er det forresten ikke farlig å la en frisk tispe på et år få valper om uhellet er ute.

Er det derimot en hunderase som har problemer med fødsler, bør man tenke seg om.

Endret av Trigger
Skrevet

Jeg ville nok aldri verken latt ei 13 år gammel jente, eller en et år gammel tispe fått unge/kull. Verken av de er utviklet nok i kroppen til en slik stor påkjenning og det vil i ettertid få store konsekvenser.

Barseldød er ofte forbundet med å få unger for tidlige, ikke like vanlig nå lengre med all verdens utstyr, medisiner og overvåkning, men før slikt ble oppfunnet, og det var en grunn til det. Påkjenning ble alt for stor.

For ikke å glemme at hvorfor skal et barn selv få et barn? En tispe på et år, eller ei 13 år gammel jente er langt ifra voksen, har mye "ungdomstid" igjen og denne vil jo da bli ødelagt! De vil bli tvingt til å vokse opp og gå glipp av mye ting de fortsatt har igjen å lære.

På hunder varierer det også veldig på rasen. En liten rase er fortere voksen enn en stor rase!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...