Gå til innhold

Aldersforskjell på 2 år og 3 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter barn nummer to, og det blir 2 år og 3 måneder mellom dem. Hvilke erfaringer har dere med det? Fordeler/ulemper? Hva bør jeg forberede meg på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ca. den vanligste aldersforskjell mellom nr. 1 og 2 her til lands :). Det er vel ikke så mange ulemper? To (relativt) tette barn er stort sett greit å håndtere. En toåring krever ganske mye oppfølging og mye løping hit og dit, og det kan være uvant i begynnelsen at man må forlate babyen titt og ofte for å hjelpe den eldste.

Skrevet

Vi har akkurat den forskjellen mellom våre og det går veldig fint. Opplevde ingen sjalusi før lillebror var stor nok til å krabbe rundt og ødelegge for storebror når han lekte og bygget ting. Storebror synes ikke det er gøy, og det var/er noen konflikter rundt det hvor vi måtte lære ham å godta at lillebror er liten og ikke forstår og at det er bedre å gi ham en leke han holder seg opptatt med enn å slå og dytte ham vekk. Bortsett fra akkurat leke/ødeleggesituasjoner koser de seg sammen. Lillebror forguder storebror og de har mange fine stunder sammen hvor storebror f.eks. skal lese for ham, vise ham hvordan puttekassen fungerer osv.

Jeg synes det var en fin aldersforskjell. Storebror var så stor at han forstod hvis han måtte vente litt fordi lillebror skulle ha mat, eller at han kan være alene i stua mens jeg går opp for å skifte bleie eller legge lillebror. Det er ganske praktisk.

Skrevet

Jentene mine er det 2,5 år mellom og det har gått veldig bra. Største er veldig glad i minstejenta og har vært det siden fødsel, men det har vært noen veldig harde klemmer med grep rundt halsen på minstemann.

Det er først nå som de er 4 og 1,5 som vi virkelig merker sjalusi. Da mest i forbindelse med at de er sliten/trøtt etter barnehagen og at de skal ha den samme leken. Blir litt dytting og slag når de begge står på sitt, men jeg ser at de kan leke og kose seg sammen også.

Skrevet

Nå har ikke jeg barn men likevel:

Mellom min bror og meg er det 2 år og 8 mnd, og jeg er glad for den forskjellen for når jeg var liten hadde jeg alltid noen å leke med å være med. Ikke tenk på dette som noe negativt, men tenk på hvor mye glede de kan få av hverandre :klemmer:

Skrevet

Om du får en krevende minstemann så anbefaler jeg elastisk bæresjal :) Kjøp gjerne en stund før fødselen slik at du lærer hvordan du tar det på og av. Det reddet livet mitt med en to-åring som trasset noe sanseløst, en liten kolikkbaby som måtte ha nærhet døgnet rundt, og en mann som ikke var hjemme før kl 18 på kveldene.

Skrevet

Jeg har nesten to år mellom mine (nå er minsten 8 mnd), og det har til nå gått helt strålende :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...