Gå til innhold

creme fraiche

Anbefalte innlegg

Gjest Daenerys
Skrevet

Beklager om jeg staver det feil ;)

Men, jeg har aldri brukt dette. Syns å huske noen nevne (reklame?) at man kan ta kyllingfileter, masse grønnsaker og creme fraiche og ha det i en form for å steke i ovnen.

Går dette fint? Burde jeg krydre med noe i tillegg? :) Noe annet jeg må ta hensyn til?

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet (endret)

Pleier ikke ha grønnsaker i samme form (det for meg høres litt grøtete ut og ville heller servert de ve siden av), men den mest populære retten her hjemme er:

Kyllingfilet som marineres i olje med diverse krydder

Stekes raskt i stekepannen slik at de får skorpe

Legges i en ildfast form

La den stå i ovnen i ca 10 minutter

Ta formen ut og ha over creme fraiche, ha det så i ovnen i ca 10 minutter til

Jeg pleier å servere med en frisk salat (vestfoldsalat, rødløk, fetaost, agurk, saften av en lime)

Endret av Consensio
  • Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Høres veldig godt ut, det skal jeg prøve! :)

Skrevet

Jeg har prøvd det til laks, og blei veldig godt. Men anbefaler å steke kyllingfileten i folie, altså grønnsaker, kyllingfilet så creme fraice, en dert smør også. Ting blir ikke like fort brent i folie som i form. Så holder alle smakene seg inni folien i stede for å dampe vekk.

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg har prøvd det til laks, og blei veldig godt. Men anbefaler å steke kyllingfileten i folie, altså grønnsaker, kyllingfilet så creme fraice, en dert smør også. Ting blir ikke like fort brent i folie som i form. Så holder alle smakene seg inni folien i stede for å dampe vekk.

Tar du hele formen i folie da? Eller alt bare i folie? Bare tenker så det ikke renner ut...

Skrevet

Om du tar en foliebit som er tre-fire ganger større enn kjøttstykket og grønnsakene til sammen, er det bare å brette den sammen, så renner det ingenting ut. Men du burde ta bakepapir på platen du setter det på. ;)

Eller så kan du bare legge alt i en form å ta folie over. :) Det er vel lettere, men jeg foretrekker en og en. :)

Skrevet

Creme fraiche funker også kjempebra i sauser :) Det var i alle fall derfor jeg begynte å bruke det for en liten stund siden. Kan spesielt anbefale en purreløksaus til laks/ørret med creme fraiche, kjempegodt! Smelt smør i en panne, ha oppi purre og la det surre litt ved middels varme. Tilsett en dæsj melk og en god del creme fraiche, det kan se litt tykt ut i starten, men den blir tynnere når den koker opp. Kok opp ved omrøring, småkok noen minutter. Krydre med f.eks. gressløk og hvit pepper og ha i en skvett sitron, så er den ferdig! Om sausen blir for tynn, tilsett Maizena lys jevner eller en jevning av mel og melk.

Dette skal jeg lage til ovnsstekt laks imorgen :) Håper ikke dette ble for offtopic, forresten, satser på at du også vil ha noen flere tips til hva man kan gjøre med creme fraiche :)

Skrevet

I tillegg til det som er nevnt over, kan Creme Fraiche også brukes kald på samme steder som kald rømme brukes, det samme gjelder for så vidt også Kesam.

Gjest mari kontrari
Skrevet

Ikke akkurat en oppskrift, men jeg syns creme fraiche gjør seg veldig godt i en rekke supper. Blant annet rødbetesuppe er kjempegodt med en klatt creme fraiche i midten.

Man kan lage mange gode sauser med creme fraiche, jeg bruker det særlig til lakseretter og til pasta. Det kan brukes litt som fløte, men gir en litt mer syrlig smak.

(Og creme fraiche-rester som holder på å gå ut på dato er godt i vaffelrøren :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...