Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

HEI! ja, nå er det helt krise her. jeg er ferdig med bacheloren min til våren og skal søke videre skole. for å gjøre dette må jeg selvsagt ha bestått alle fag i bacheloren. jeg klagde for litt siden på en D jeg mente ikke var fortjent. jeg fikk nettopp resultatet: STRYK.

Jeg vet at dersom man tar opp en eksamen så er det beste karakteren som står, men det fungerer vel ikke sånn med stryk? dette er en eksamen jeg ikke rekker å ta opp igjen før jeg skal søke videre skole.

pokker.... noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HEI! ja, nå er det helt krise her. jeg er ferdig med bacheloren min til våren og skal søke videre skole. for å gjøre dette må jeg selvsagt ha bestått alle fag i bacheloren. jeg klagde for litt siden på en D jeg mente ikke var fortjent. jeg fikk nettopp resultatet: STRYK.

Jeg vet at dersom man tar opp en eksamen så er det beste karakteren som står, men det fungerer vel ikke sånn med stryk? dette er en eksamen jeg ikke rekker å ta opp igjen før jeg skal søke videre skole.

pokker.... noen som vet?

Jeg synes det er ekstremt merkelig at du greier å gå fra en D til en F. Da må det da være noe som ikke stemmer.

Skrevet

pokker.... noen som vet?

For å søke master må 160sp være bestått. Det er ikke noe problem at et emne mangler. Du må ta det i løpet av de to første semesterne i masteren.

Hvis emnet er et av opptakskravene, kan du få "betinget opptak". Da får du opptak på betingelse at emnet bestås med god nok karakter (f.eks C hvis det er det du trenger for C-snitt) i løpet av en viss tidsperiode.

Bachelorvitnemålet må være i boks før du får mastervitnemål.

Men dette er ingen krise, det ordner seg. :)

• Liker 2
Skrevet

mulig å klage en gang til ?

ikke alltid lurt å klage :)

kanskje det er rom for å søke det du skal hvis du kan vise til eksamen litt fram i tid? ville tatt en tlf for å høre.

men tror nok du trenger litt mer undervisning i det faget siden du mente du fortjente en bedre karakter, men fikk så stryk. da har sikkert sensor eller lærer vært snill med deg den første gangen fordi han eller hun ikke ville gi deg stryk.

slikt mp man ikke klage på :)

Skrevet

Jeg vet at dersom man tar opp en eksamen så er det beste karakteren som står, men det fungerer vel ikke sånn med stryk?

Hva er det egentlig du spør om her?

Skrevet

Nei, D'en din er strøket og erstattet med en F.

For øvrig er det heller ikke vanlig at beste karakter blir stående ved gjenopptak av eksamen, også der er det vanlig at siste karakter gitt gjelder.

• Liker 1
Skrevet

Om man klager blir karakteren etter klagen stående, så det du nå har der er stryk.

Ellers burde jo man alltid klage i håp at man kan velge den beste karakteren i etterkant. Men med klagene er det alltid en fare for at man kan gå ned også.

Jeg synes også det er litt merkelig at det er så stor uoverenstemmelse mellom det du selv synes du kan og å stryke? Dvs at du selv syntes du burde i hvert fall ha fått C og at du strøk eksamen.

Fikk du egentlig først i begrunnelse og var det noe der som sa at du egentlig har noe grunnlag for å klage? Men - gjort er gjort og kanskje en viktig lærepenge fått :)

Det viktigste nå er nok å ta fortest mulig kontakt med studiekonsulenten og snakke med de om hvordan å løse dette. Her kan vi nok for det meste synse og reglene er noe forskjellige i de forskjellige institusjonene.

Skrevet

Nei, D'en din er strøket og erstattet med en F.

For øvrig er det heller ikke vanlig at beste karakter blir stående ved gjenopptak av eksamen, også der er det vanlig at siste karakter gitt gjelder.

Beste karakter står ved alle universiteter i Norge. :)

Men ikke når du KLAGER, da gjøres en helt ny vurdering.

• Liker 2
Skrevet

pokker.... noen som vet?

Ouch! Må være en kjip nutpunch det der.

Er litt usikker på hva det er du spør om. Når du klager er det den karakteren de eksterne sensorene fastsetter, som gjelder. Dvs at D-en ble eliminert etter at du klagde, og F-en er den gjeldende karakteren. Det er som du sier den beste karakteren som står når du har tatt eksamen i samme fag flere ganger.

Skrevet

Om man klager blir karakteren etter klagen stående, så det du nå har der er stryk.

Ellers burde jo man alltid klage i håp at man kan velge den beste karakteren i etterkant. Men med klagene er det alltid en fare for at man kan gå ned også.

Jeg synes også det er litt merkelig at det er så stor uoverenstemmelse mellom det du selv synes du kan og å stryke? Dvs at du selv syntes du burde i hvert fall ha fått C og at du strøk eksamen.

Fikk du egentlig først i begrunnelse og var det noe der som sa at du egentlig har noe grunnlag for å klage? Men - gjort er gjort og kanskje en viktig lærepenge fått :)

Det viktigste nå er nok å ta fortest mulig kontakt med studiekonsulenten og snakke med de om hvordan å løse dette. Her kan vi nok for det meste synse og reglene er noe forskjellige i de forskjellige institusjonene.

Har hørt om folk som har gått fra F til B etter å ha klaget, så det er ofte syykt stor forskjell på sensorer. Er forresten mye vitkigere å ha en E istedenfor F, enn å ha en A istedenfor E, så å klage i dette tilfellet var nok ikke det mest gjennomtenkte.

Skrevet

Har hørt om folk som har gått fra F til B etter å ha klaget, så det er ofte syykt stor forskjell på sensorer. Er forresten mye vitkigere å ha en E istedenfor F, enn å ha en A istedenfor E, så å klage i dette tilfellet var nok ikke det mest gjennomtenkte.

Erfaringsmessig er det SVÆRT sjeldent å gå ned flere karakterer ved klage. Det er nokså sært, og håper hun fikk en begrunnelse på det.

Men noen krise er det ikke. :)

Skrevet

Ouch! Må være en kjip nutpunch det der.

Er litt usikker på hva det er du spør om. Når du klager er det den karakteren de eksterne sensorene fastsetter, som gjelder. Dvs at D-en ble eliminert etter at du klagde, og F-en er den gjeldende karakteren. Det er som du sier den beste karakteren som står når du har tatt eksamen i samme fag flere ganger.

Heldigvis teller ikke klage-karakter som et nytt forsøk, så hun har sannsynligvis 2 sjanser til på eksamen. :) Men ja, det er risken man tar på å klage. Kjipern.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Heldigvis teller ikke klage-karakter som et nytt forsøk, så hun har sannsynligvis 2 sjanser til på eksamen. :) Men ja, det er risken man tar på å klage. Kjipern.

I praksis har hun nok flere enn 2 sjanser til.

Skrevet

I praksis har hun nok flere enn 2 sjanser til.

Nei. Man har tre forsøk til eksamen (hvis dette er Universitet/høyskole), og kan søke om flere. Så vidt jeg vet. :) Hvis man skal søke om f.eks 4. forsøk, må man ha en god grunn og trenge emnet. Dette er hvertfall standarden ved UiO. Der er 4. siste forsøk.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Man har tre forsøk til eksamen (hvis dette er Universitet/høyskole), og kan søke om flere. Så vidt jeg vet. :) Hvis man skal søke om f.eks 4. forsøk, må man ha en god grunn og trenge emnet. Dette er hvertfall standarden ved UiO. Der er 4. siste forsøk.

Ved feks. NTNU kan man ta eksamen så mange ganger man vil, så lenge man ikke har ståkarakter fra før. Altså ingen begrensning på 3 forsøk.

Har man bestått tidligere, derimot, har man kan én (?) ny sjanse til å forbedre karakteren.

• Liker 1
Skrevet

Jeg manglet et fag for å søke den masteren jeg ville ja pga at jeg halvveis byttet studium, så etter tre år tok jeg et "uoffisielt" halvår som masterstudent hvor jeg tok masteremner som ikke var adgangsbegrensede, og deretter søkte jeg meg offisielt inn og fullfører til normert tid med mindre noe går galt nå. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...