Gå til innhold

Hjortebiff! Haster

cindarella

Anbefalte innlegg

Har to indrefilet av hjort på 3-350 gram som jeg skal lage. Tenkte å brune de på pannen og steke videre i stekeovn. Men hvor høy temp og hvor lenge? Har ikke steketermometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

65 grader inni så jeg på Masterchef her om dagen. Gordon Ramsey smørstekte den bittelitt før han tok den i ovnen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 65 grader kan ikke kjøttet bli tørt/grått, men det krever noen timer i ovnen, så steketermometer er strengt tatt ikke nødvendig, det lager bare et stygt merke i kjøttet som kjøttsaft kan renne ut av.

En ekstra fordel er at kjøttet blir like mye stekt innover, ikke grått, så rosa, så rødt, men jevnt lyserosa gjennom hele kjøttstykket.

En hel stek setter jeg inn i ca 7 timer, så jeg vil anta 3-4 timer, følg med og kjenn forsikig på kjøttet med fingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da bruner du raskt i stekepannen og setter i ovnen på rundt 100 grader. Da må du følger godt med og kjenne på kjøttet underveis. La kjøttet hvile min. ti minutter før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 65 grader kan ikke kjøttet bli tørt/grått, men det krever noen timer i ovnen, så steketermometer er strengt tatt ikke nødvendig, det lager bare et stygt merke i kjøttet som kjøttsaft kan renne ut av.

En ekstra fordel er at kjøttet blir like mye stekt innover, ikke grått, så rosa, så rødt, men jevnt lyserosa gjennom hele kjøttstykket.

En hel stek setter jeg inn i ca 7 timer, så jeg vil anta 3-4 timer, følg med og kjenn forsikig på kjøttet med fingeren.

De brukte 1,5 time på å lage det til 65 grader, men det var ingen stor stek, mer en filet på ca 300-400 g vilmjeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...