Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2012 #21 Skrevet 20. februar 2012 Jeg hadde en kollega som var sånn som deg ts. Som alltid skulle spise sunt, i enhver situasjon. Var det kaker og is på jobben ifbm en bursdag, eller noe spesielt som skulle feires, spiste alle andre kake og/eller is - slanke som overvektige - mens hun satte seg ned med bare en kopp kaffe. Og det la alltid en demper på stemningen. Skulle vi en sjelden gang iblant kose oss med litt ekstra god lunsj på en fredag, tok hun med seg sin matpakke med supersunn mat og spiste den isteden. Eller spiste den før lunsjen, og ble med oss, men satt kun og drakk vann. Det la også demper på stemningen. Det er absolutt ingenting i veien med å velge å leve sunt, eller supersunt. Men i sosiale settinger, der de andre nok også skeier ut å en måte de ikke gjør til hverdags, så blir det så veldig, veldig synlig når én person absolutt ikke skal vike fra sin sunne livsstil - ikke på vilkår. Det er vel ingen som mener eller forventer at du skal kaste nedpå usunne ting hele helgen, legge deg på sofaen, og skjære ut maks liksom. Men hadde det gjort så stor skade om du akkurat denne ene helgen hadde tatt heisen sammen med de andre - om ikke hver gang, så de fleste gangene? Og om du hadde tatt én liten bit sjokolade eller noe annet snacks - ville det vært så ille, denne ene gangen? Når det gjelder maten, syns jeg ikke det kan spille noen rolle at du spiser den frokosten du spiser - for det er en type frokost jeg tror mange av oss velger uansett. Selv er jeg ikke noe frokostmenneske, og ville nok valgt å spise som deg av den grunn. Det er noe med at de rundt deg oppfatter det som at du absolutt skal være bedre enn dem, sunnere enn dem. Selv om du ikke mener det på den måten, så vil det føles sånn i en sosial setting. Det koster deg så uendelig lite å tone ned sunnhetsidealet ditt bare noen små hakk en liten helg - og dermed gjøre helgen hyggeligere for alle, inklusive deg selv må bare spør deg, takk for innlegget, men altså, hadde det skadet om feks de usunne vennene mine heller kunne latt meg være, eller latt vær å bøtte nedpå med junk? Du ser og at i åpningsinnlegget står det at jeg tror jeg er laktoseintolerant, da må jeg uansett ligge unna varer med melk i, mye de spiste som jeg ikke turte å røre. Og jeg synes det er trist at den personen som valgte å være sunn ble sett på som en stemningsdemper, men det må jeg faktisk si at er opp til DERE hvordan dere ser på det, hun hadde det sikkert helt ok med vannet og kaffen sin, var nok deres stemning som ble ødelagt. Hvis man vil være sunn, så er man det. Det er ikke vondt å være sunn, så jeg må ikke ha noe pause fra det, virker som folk tror det. Jeg respekterer hva folk spiser og gjør, og skal ha det samme i retur. 2
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2012 #22 Skrevet 20. februar 2012 Eg står rett bak deg, TS. Ein må få slippe å ete drit ein ikkje likar sjølv om dei andre har lyst. Det er greitt å ta omsyn i sosiale settingar, men ein må vel få lov til å ete nøtter i staden for sjokolade når ein likar det best. Kvifor skal den kompakte majoriteten alltid få slå fast kva som er "kos"? "Vi gillar olika", som ein kompis av meg har på ein button. takk! Men ja det virker som folk tror jeg lyver, "hvem kan like nøtter bedre enn sjokolade" liksom..
Zzyzx Skrevet 20. februar 2012 #23 Skrevet 20. februar 2012 Det er noe med at de rundt deg oppfatter det som at du absolutt skal være bedre enn dem, sunnere enn dem. Selv om du ikke mener det på den måten, så vil det føles sånn i en sosial setting. Det koster deg så uendelig lite å tone ned sunnhetsidealet ditt bare noen små hakk en liten helg - og dermed gjøre helgen hyggeligere for alle, inklusive deg selv Hva er dette for slags holdning? Hvorfor må folk spise noe de ikke vil spise for at du og dine likesinnede skal få fred i sjela? Det er ikke "avvikeren" det er noe galt med her. 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #24 Skrevet 20. februar 2012 må bare spør deg, takk for innlegget, men altså, hadde det skadet om feks de usunne vennene mine heller kunne latt meg være, eller latt vær å bøtte nedpå med junk? Du ser og at i åpningsinnlegget står det at jeg tror jeg er laktoseintolerant, da må jeg uansett ligge unna varer med melk i, mye de spiste som jeg ikke turte å røre. Og jeg synes det er trist at den personen som valgte å være sunn ble sett på som en stemningsdemper, men det må jeg faktisk si at er opp til DERE hvordan dere ser på det, hun hadde det sikkert helt ok med vannet og kaffen sin, var nok deres stemning som ble ødelagt. Hvis man vil være sunn, så er man det. Det er ikke vondt å være sunn, så jeg må ikke ha noe pause fra det, virker som folk tror det. Jeg respekterer hva folk spiser og gjør, og skal ha det samme i retur. Neida, det hadde ikke skadet om de lot deg være i fred heller, for all del. Jeg prøver bare å få deg til å se den andre siden av saken. For uansett hvordan du vrir og vender på det, så ER det en demper på stemningen når ÉN person i en sosial setting bryter totalt med de andre. De andre - som da kanskje skeier ut denne ene gangen annenhver fullmåne - de får da allikevel dritdårlig samvittighet for at de skeier ut litt. Sånn er det bare. Man påvirkes jo av den ene personen som holder på prinisppene sine, om man vil eller ei. Hvis det alltid er sånn med disse jentene - hvorfor i all verden blir du med de på tur da? Er det da kanskje bedre for alle parter at du lar være å bli med - også for din egen del? Prøv å se for deg en setting der du har gjort i stand til en hyggelig sosial sammenkomst, lagd god mat, serverer godt drikke osv. Alle spiser og koser seg unntatt én gjest. Denne gjesten spiser ingenting, og drikker kun vann. Kan du med hånden på hjertet si at dette ikke hadde plaget deg det minste bittelille? 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #25 Skrevet 20. februar 2012 Hva er dette for slags holdning? Hvorfor må folk spise noe de ikke vil spise for at du og dine likesinnede skal få fred i sjela? Det er ikke "avvikeren" det er noe galt med her. Det er ikke noe galt med noen her, etter min mening. Man står bare på så vidt forskjellig ståsted når det gjelder rent grunnleggende ting, at kanskje man ikke burde reise på tur sammen? Dessuten - bare det å ta heisen sammen med de andre, fremfor å ta trappen, ville jo dempet inntrykket av "jeg er så mye sunnere og bedre enn dere". TS mener det jo ikke sånn, men det er jo unektelig ganske påtakelig når en person konsekvent velger å tråkke opp 7 etg en hel helg, fremfor å ta heisen sammen med de andre. Det betyr ikke at det er noe galt å ta trappen. Men igjen: at de andre reagerer er heller ikke galt. Det er ganske naturlig.
*Sinnataggen* Skrevet 20. februar 2012 #26 Skrevet 20. februar 2012 mye ufortjent pes til deg her i tråden ts. man vet ikke hvilken vei mobben tar før innlegget har stått en stund mulig det er en del chubby tastaturslitere som leste noen få fyfy ord i teksten din, og da vet du nei i dette innlegget fortjener du ikke pes. du synes det er greit at veninnene dine lever slik de gjør. spiser det dem gjør, og at de ikke akkurat eser minde ut av det. det eneste du vil er at de kan godta deg slik du er. på lik linje. 2
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2012 #27 Skrevet 20. februar 2012 jeg tok ikke trappa i ett sett, det hadde jo tatt hele dagen, glemte jeg å poengtere at det var rundt 2-3 turer om dagen bare, fordi jeg har GODT av bevegelse, spesielt etter måltider. Men herrefred anonymbruker, ingen inviterte til middag her, vi dro på tur sammen, ellers trodde jeg at vi alle kunne spise det vi ville uten å bli gjort narr av. 1
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2012 #28 Skrevet 20. februar 2012 mye ufortjent pes til deg her i tråden ts. man vet ikke hvilken vei mobben tar før innlegget har stått en stund mulig det er en del chubby tastaturslitere som leste noen få fyfy ord i teksten din, og da vet du nei i dette innlegget fortjener du ikke pes. du synes det er greit at veninnene dine lever slik de gjør. spiser det dem gjør, og at de ikke akkurat eser minde ut av det. det eneste du vil er at de kan godta deg slik du er. på lik linje. ja nettopp, jeg skjønner jo at folk liker potetgull, is, kaker og godterier generellt, og det må de få lov til, men jeg er skuffa over at de ikke skjønner at jeg feks digger nektariner mye mer enn jeg liker en pakke kjeks eller potetgull. Synes også det er sprøtt at folk foreslår at jeg spiser mat jeg ikke liker for at andre ikke ska føle at jeg tror jeg er bedre enn dem. Beklager btw at jeg svarer noen innlegg og ikke andre, men prøver å takke for støtte, og diskutere med de som diskuterer har noen timer igjen på bussen, og dette er knotete via mobil, er ikke all tekst jeg ser skikkelig. 1
Gjest Eurodice Skrevet 20. februar 2012 #29 Skrevet 20. februar 2012 Jeg hadde en kollega som var sånn som deg ts. Som alltid skulle spise sunt, i enhver situasjon. Var det kaker og is på jobben ifbm en bursdag, eller noe spesielt som skulle feires, spiste alle andre kake og/eller is - slanke som overvektige - mens hun satte seg ned med bare en kopp kaffe. Og det la alltid en demper på stemningen. Skulle vi en sjelden gang iblant kose oss med litt ekstra god lunsj på en fredag, tok hun med seg sin matpakke med supersunn mat og spiste den isteden. Eller spiste den før lunsjen, og ble med oss, men satt kun og drakk vann. Det la også demper på stemningen. Det er noe med at de rundt deg oppfatter det som at du absolutt skal være bedre enn dem, sunnere enn dem. Selv om du ikke mener det på den måten, så vil det føles sånn i en sosial setting. Det koster deg så uendelig lite å tone ned sunnhetsidealet ditt bare noen små hakk en liten helg - og dermed gjøre helgen hyggeligere for alle, inklusive deg selv Jeg vil påstå at de som reagerer på den måten, har et problem. Er det slik at det beror på hva én person spiser og drikker om stemningen skal bli ødelagt? Spiller det noen rolle om vedkommende ikke spiser akkurat det kakestykket eller den isporsjonen? Er det ikke det å være sammen som skulle bety noe? Selv er jeg operert for gallestein og må være forsiktig med hva jeg spiser og drikker, ellers får jeg lett vondt. Men jeg føler virkelig ikke for å fortelle om det i alle sammenhenger. Jeg kunne kanskje risikere at noen forlangte å få se det lange arret også, for å bli trodd. 2
Gjest snoopy_93 Skrevet 20. februar 2012 #30 Skrevet 20. februar 2012 Jeg synes man kan få spise det man selv vil uten at andre skal kommentere det. Det blir jo nesten som å gå bort til en fremmed person på BurgerKing som er litt overvektig og påpeke at "Du er feit, du burde spise salat og starte å trene i stede for å gå på BK å spise." Jeg ville sagt at jeg velger selv hva jeg vil spise. Om det så er salat og frukt eller om det er sjokolade og burger har ingenting å si så lenge jeg koser meg og har det best med meg selv på den måten.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #31 Skrevet 20. februar 2012 Jeg har fått kommentarer fordi jeg har matpakke med meg på jobb og ikke kjøper usunn (og ikke minst dyr) mat i butikken ved siden av. Jeg spiser heller ikke kaker o.l. som blir satt fram på jobben (men dukker det opp et fruktfat, derimot...). Mange spør om jeg er allergisk, men det er jeg ikke. Synes heller ikke at de har noe med det om jeg hadde vært allergisk. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å stoppe hvis jeg først begynner å spise kake, kjeks e.l. Da spiser jeg til det er tomt. Og det er i hvert fall ikke noe jeg vil fortelle om. 1
Shinana Skrevet 20. februar 2012 #32 Skrevet 20. februar 2012 Ja gud forby, hvorfor gjøre akkurat som man vil og trives best med når man i stede må unngå å gi tjukkasene dårlig samvittighet og gjøre de klar over en dårlig livsstil Må si meg enig! Det er da ikke TS som gjør overtrampene her! Hva er poenget fra de andre med å henge seg opp i at TS har en sunnere livsstil enn dem? Det er jo ikke hun som har bragt det opp. Hadde de ikke nevnt det så hadde det heller ikke vært et tema! Hvis hun koser seg med nektariner og nøtter, so what? Hun er da ikke forpliktet til å spise noe hun ikke liker for å tekkes venninnene! Håpløs oppførsel fra dem, spør du meg. Kjør sunn livsstil, TS, og kos deg! 1
Gjest Tigress Skrevet 20. februar 2012 #33 Skrevet 20. februar 2012 Eg står alltid over blautkake. Om det er provoserande så får det berre vere. Eg har ete blautkake av sosiale omsyn for siste gong: eg kan ikkje fordra krem, og må alltid la halve kakestykket ligge att for å ikkje spy. Burde eg heller ete opp og så heller gå på do og spy? Kan ikkje dei sosiale omsyna gå båe vegar? Kan ein kan hende ikkje ete drit til alle måltid - turen blir neppe øydelagd av å ha to av tre sunne måltid og ikkje tre usunne heller.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2012 #34 Skrevet 20. februar 2012 Faen så absurd av noen ber deg ta heisen istedet for trappene i solidaritet. Si meg, kjenner ikke enkelte et naturlig behov for å bevege på seg? Bruke muskler og kjenne at de er i live? ...og å skulle forsøple kroppen sin med "mat" som gir plager og sykdommer "for kosen sin skyld"?! Jeg har snart mastergrad i biokjemi, og måper over at det finnes slike mennesker som TS's "venninner". Ærlig talt: de jentene er enten like tette av skum mellom øra som bamsemums, eller de har mistet store deler av grunnskolen, samt aldri lest aviser eller magasiner. I sistnevnte tilfelle er det håp, da er det jo bare å opplyse dem. Er de allerede opplyst (hvem i Norge er ikke det?) er det neppe noe håp. Jeg foreslår at du lar dem seile sin egen usunne sjø og finner deg litt mer oppegående venner. Hvordan ble du kjent med disse idiotene? 2
Tullamore Dew Skrevet 20. februar 2012 #35 Skrevet 20. februar 2012 Du virker litt overlegen når du påpeker at du er ganske fornøyd med å være frisk og sprek, særlig i sammenligning med dine "chubby" venniner. Jeg mener ikke at man trenger å spise drittmat hele tiden bare fordi man er på tur, men du gir jo signaler hva du syns om venninene når du demonstrativ spiser mandariner og nøtter, går trapper istedet for heis osv. Anbefaler at du tar heisen som dem og heller tar en ekstrarunde på tredemølla når dere er tilbake fra turen. Uff, er det så grusomt at TS liker å være frisk og sprek? Hun skulle kanskje ligget på sofaen og dratt seg, uten ekstra energi, eller overskudd. Og DEMONSTRATIVT, du må slå opp det ordet, for ts spiser ikke mandariner og nøtter, eller går i trapper fordi det er demonstrativt, men fordi hun LIKER det og er glad i det. Det er faktisk anbefalt å dra seg opp trappa en gang i blant fremfor å ta heis hele tiden. Dette høres litt overdrevent og sutrende ut fra din side! Jeg er også vant til å leve sunt, så jeg overhører oftest slike ting, uten å la det gå inn på meg eller lage tråder om det på forum. Lev som du vil, og la andre leve som de vil. Uten noe mer om og men. Ts sutrer ikke, hun er lei seg og irritert fordi venninnene hennes gjør narr av livsstilen hennes. Jeg vil at du skal prøve å se på det fra deres perspektiv, så nå skal jeg late som dette innlegget ble skrevet av TS sin venninnegjeng: "Vi var en venninnegjeng på fem som dro på kosetur, men den ene venninna vår la så sykt demper på den gode stemninga, fordi hun alltid valgte sunn og frisk mat, og gjorde et nummer ut av å gå i trapper! Det var rett og slett umulig å slappe av og nyte ferien når hun sitter der og ser på oss med heva øyenbryn og bare "ehhh nei jeg liker faktisk bare sunn mat!". Det er jo ikke noe gøy å spise sjokolade når noen andre sitter der og spiser salat og GNIR DET INN at de er sunnere, friskere og tynnere enn oss! Kunne hun ikke bare slappa av et par dager da?" - Det jeg prøver å få frem, TS, er at det ikke er noe feil i å velge den sunne maten. Men det er måten det blir gjort på! Innlegget ditt henger ikke på greip, du ser at ts skriver at de direkte sa hva de mente, og ikke mente om ting. Ts satt og passa sine egne saker og koste seg med maten sin, og det var de som begynte å hakke på henne. Så om motparten skulle laget tråd om det, burde de lagt til "og så ville vi ikke slutte å hakke på henne, for hun fikk oss til å føle oss ille om oss selv osv". Jeg hadde en kollega som var sånn som deg ts. Som alltid skulle spise sunt, i enhver situasjon. Var det kaker og is på jobben ifbm en bursdag, eller noe spesielt som skulle feires, spiste alle andre kake og/eller is - slanke som overvektige - mens hun satte seg ned med bare en kopp kaffe. Og det la alltid en demper på stemningen. Skulle vi en sjelden gang iblant kose oss med litt ekstra god lunsj på en fredag, tok hun med seg sin matpakke med supersunn mat og spiste den isteden. Eller spiste den før lunsjen, og ble med oss, men satt kun og drakk vann. Det la også demper på stemningen. Det er absolutt ingenting i veien med å velge å leve sunt, eller supersunt. Men i sosiale settinger, der de andre nok også skeier ut å en måte de ikke gjør til hverdags, så blir det så veldig, veldig synlig når én person absolutt ikke skal vike fra sin sunne livsstil - ikke på vilkår. Det er vel ingen som mener eller forventer at du skal kaste nedpå usunne ting hele helgen, legge deg på sofaen, og skjære ut maks liksom. Men hadde det gjort så stor skade om du akkurat denne ene helgen hadde tatt heisen sammen med de andre - om ikke hver gang, så de fleste gangene? Og om du hadde tatt én liten bit sjokolade eller noe annet snacks - ville det vært så ille, denne ene gangen? Når det gjelder maten, syns jeg ikke det kan spille noen rolle at du spiser den frokosten du spiser - for det er en type frokost jeg tror mange av oss velger uansett. Selv er jeg ikke noe frokostmenneske, og ville nok valgt å spise som deg av den grunn. Det er noe med at de rundt deg oppfatter det som at du absolutt skal være bedre enn dem, sunnere enn dem. Selv om du ikke mener det på den måten, så vil det føles sånn i en sosial setting. Det koster deg så uendelig lite å tone ned sunnhetsidealet ditt bare noen små hakk en liten helg - og dermed gjøre helgen hyggeligere for alle, inklusive deg selv STAKKARS kollega som satt der og sikkert koste seg helt fint med maten sin, vannet sitt, og kaffen sin, og måtte tåle blikk og slik holdning i fra deres side. Dårlig stemning? De eneste som laget dårlig stemning der, var dere. Man må få lov til å spise og ikke spise det man vil. Det hender veldig ofte at jeg ikke kan ta meg et stykke kake eller annet i felleskap med andre, ikke alle vet at jeg sliter med laktoseintoleranse, men jeg håper ikke at de sitter der og tenker "fader, nå lager hun dårlig stemning fordi hun ikke spiser.", for det er bare frekt. Stemninga er slik man lager den, husk det. Eg står alltid over blautkake. Om det er provoserande så får det berre vere. Eg har ete blautkake av sosiale omsyn for siste gong: eg kan ikkje fordra krem, og må alltid la halve kakestykket ligge att for å ikkje spy. Burde eg heller ete opp og så heller gå på do og spy? Kan ikkje dei sosiale omsyna gå båe vegar? Kan ein kan hende ikkje ete drit til alle måltid - turen blir neppe øydelagd av å ha to av tre sunne måltid og ikkje tre usunne heller. Jau, i følge tråden her så skal du spise til du blir grønn i trynet og spyr, og ikke gi det et sekund før det skjer. Blir jammen oppgitt over enkeltes holdninger. 3
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2012 #36 Skrevet 20. februar 2012 Må si jeg er helt ENIG med trådstarter! Folk tror alltid de kan kommentere og hakke på de som er tynne, aktive, sunne eller normalt opptatt av helsen! Jeg er veldig tynn fra naturens side og jeg er i normal aktivitet(fjellturer og gåturer med bikkjen. Jeg har hatt store problem med å lagt på meg så jeg har spist hva jeg har villet alltid - resultat: høyt kolesterol og sann sett dårlig helse, men slank utvendig. Går jeg tur så kommenterer folk det Spiser jeg sunt så tror folk jeg slanker meg og hakker på meg for det, spiser jeg junk så hakker de då også - du kan spise hva du vil du som er så slank. ja for gudsskyld - jeg har ikke blodbane og indre organer!!! Herrigud så lei! Trener jeg på senter tror folk jeg slanker meg. Hjertet og lungene mine trenger ikke trim, neida. Kler jeg meg "fint" får jeg kommentarer på at jeg er opptatt av utseende (fra enkelte venninner) Alle dem som kommenterer og hakker på meg er de som er misfornøyd med seg selv og som gjerne har mer på kroppen enn meg. Men jeg kommenterer ALDRI hva de spiser eller hakker på de for at de ikke beveger seg en meter mer enn de må! For meg er helse mer verdt enn utseende da jeg aldri har likt eller kommer til å like min slanke hengslette kropp noe som også er pga mange vemmelige kommentarer og høyt fokus på min tynne kropp! Ja er dritt lei! Men jeg vil ha bedre helse!Og jeg prøver å trene meg opp i vekt. Hvorfor skal folk som prøver å ta vare på helsen sin bli så uglesett av de som driter i den kroppen de har fått utlevert?Jeg er helsepersonell og ser mange triste skjebner hver dag som hadde gladelig sprunget trapper i stedet for heis - om de ikke satt i rullestol. Sett pris på kroppene deres og beveg dere mens dere kan! Slutt å hakk på de som gjør det hvertfall! 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #37 Skrevet 20. februar 2012 Vet du, jeg er grønn av misunnelse. Jeg elsker å slenge på sofaen med usundt godteri. Men guri som jeg skulle ønske jeg elsket sundt digg! Kjenner ei som sluttet med godteri, brus og sånt, hun kunne spise/drikke litt på fredager eller lørdager. Selv ikke når hun har gjester drikker eller spiser hun det hun serverer til gjestene sine. Hun liker usunne ting så det er bare viljen hennes. Jeg synes bare det er beundringsverdig! 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #38 Skrevet 20. februar 2012 Vet du, jeg er grønn av misunnelse. Jeg elsker å slenge på sofaen med usundt godteri. Men guri som jeg skulle ønske jeg elsket sundt digg! Kjenner ei som sluttet med godteri, brus og sånt, hun kunne spise/drikke litt på fredager eller lørdager. Selv ikke når hun har gjester drikker eller spiser hun det hun serverer til gjestene sine. Hun liker usunne ting så det er bare viljen hennes. Jeg synes bare det er beundringsverdig! Kanskje du skal prøve sunt digg, og se om du klarer å omstille deg til det?
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #39 Skrevet 20. februar 2012 Kanskje du skal prøve sunt digg, og se om du klarer å omstille deg til det? Jeg prøver stadig, er bare så veldig glad i potetgull
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #40 Skrevet 20. februar 2012 All støtte til TS her også. Mennesker som lever naturlig sunt og fornuftig burde være en inspirasjon for alle oss andre! Om man er opptatt av hva man putter i seg, er aktiv, og ikke føler noe behov for å rakke ned på de som eventuelt ikke gjør det så er dette BEUNDRINGSVERDIG! Ei jente jeg ser for meg scorer høyt på attraktivitetsskalen. Folk som håndhever Janteloven derimot har jeg null respekt for. Negativ energi er et nøkkelbegrep her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå