Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå er vi i bussen på vei hjem, og jeg er sur som bare det! Jeg og 5 venninner har vært på tur sammen og å komme så tett på dem har blitt en prøvelse for meg. De tåler ikke livsstilen min. Jeg har ingenting imot deres. La meg oppsumere litt, jeg liker å ta trappen fremfor heisen noen ganger, vi hadde rom i 7etasje og for meg var det en fin mulighet å trimme litt i et ellers stramt program med annet. Da lo de av meg. Da vi spiste frokost lesset jeg på med salat, grønnsaker, frukt, tok noen egg med bacon, smakte deilig! Da sa ei av mine venninner "du, du er på tur, du trenger ikke å spise sunt nå". Jeg spiser alltid sunt, fordi det er den b

este maten jeg vet. Det fortsatte i denne tonen hele helga, det var ikke hyggelig, jeg prøvde å si ifra men neida, jeg er trimfanatikeren som aldri koser meg, og de vet alt om livets goder. Nå i sted stoppet bussen og vi gikk i butikken, venninnene mine kjøpte kjeks, boller, sjokolader, saft og sånt. Jeg kjøpte mandariner og nektariner, og hasselnøtter, det er jeg nemlig så glad i! Jeg kommenterte IKKE hva de kjøpte, tenkte ikke over det før etter at min venninne hadde sett på min frukt og sa: du koser deg aldri du, vil du ha litt sjokolade?

For det første koser jeg meg hele tiden, og for det andre ville jeg ikke ha hverken kjeksen eller sjokoladen fordi jeg mistenker laktoseintoleranse. Måtte bare skrive det ned et sted før jeg skriker utover hele bussen! Forresten så er jeg atletisk og trent mens de er litt chubby og lett overvektige, men er det grunn til å holde på slik??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du virker litt overlegen når du påpeker at du er ganske fornøyd med å være frisk og sprek, særlig i sammenligning med dine "chubby" venniner. Jeg mener ikke at man trenger å spise drittmat hele tiden bare fordi man er på tur, men du gir jo signaler hva du syns om venninene når du demonstrativ spiser mandariner og nøtter, går trapper istedet for heis osv. Anbefaler at du tar heisen som dem og heller tar en ekstrarunde på tredemølla når dere er tilbake fra turen.

• Liker 16
Skrevet

Dette høres litt overdrevent og sutrende ut fra din side! Jeg er også vant til å leve sunt, så jeg overhører oftest slike ting, uten å la det gå inn på meg eller lage tråder om det på forum.

Lev som du vil, og la andre leve som de vil. Uten noe mer om og men.

• Liker 3
Skrevet

Du virker litt overlegen når du påpeker at du er ganske fornøyd med å være frisk og sprek, særlig i sammenligning med dine "chubby" venniner. Jeg mener ikke at man trenger å spise drittmat hele tiden bare fordi man er på tur, men du gir jo signaler hva du syns om venninene når du demonstrativ spiser mandariner og nøtter, går trapper istedet for heis osv. Anbefaler at du tar heisen som dem og heller tar en ekstrarunde på tredemølla når dere er tilbake fra turen.

Ja gud forby, hvorfor gjøre akkurat som man vil og trives best med når man i stede må unngå å gi tjukkasene dårlig samvittighet og gjøre de klar over en dårlig livsstil

• Liker 8
Skrevet (endret)

Ja gud forby, hvorfor gjøre akkurat som man vil og trives best med når man i stede må unngå å gi tjukkasene dårlig samvittighet og gjøre de klar over en dårlig livsstil

Jeg skulle til å svare at jenter ofte er litt sånn at hvis de "synder sammen" så er det greit.Når du spiser sunt reflekterer de over sitt eget kosthold, og det ønsker de kanskje litt fri fra. Jeg forsvarer ikke deres holdning ovenfor deg, de burde la deg få velge det du vil spise uten å kommentere.

MEN gitt hvordan du omtaler vennene dine i dette svaret kan jeg ikke annet enn å riste på hodet. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de gidder å ha med en som deg på tur.

Endret av linnformasjonen
  • Liker 7
Skrevet

Kanskje du skinner igjennom med denne holdningen og det er derfor de sammen hakker på deg? Men jeg må bare si at du er jo ikke akkurat det spøtt bedre enn dem om du går rundt å tenker slikt om dine venninner.

Det kommer ganske tydelig frem at du også er ganske opphengt i deres matvaner ellers hadde du ikke brydd deg med å poengtere at de var chubby og tjukkaser.

Fei for egen dør sier jeg bare. Det blir for dumt å påberope seg en offerrolle når du egentlig sitter der med en masse negative tanker angående andres kropp og kosthold selv.

• Liker 8
Skrevet

De andre kunne jo like godt også tatt en tur i trappen sammen med deg istedenfor å tviholde på heisen. Ingen som har vondt med å gjøre det en og annen gang heller.

Hvis man skal se slikt på det.

Jeg ville tatt en prat med dem og sagt at jeg respekterer at dere vil spise noe annet enn meg, ta heis osv uten å kommentere det. Jeg trives med det sunne kostholdet og aktiviteten og det gir meg glede på samme måten som dere koser dere med sjokoladen. Derfor vil jeg at dere respekterer mine valg når det gjelder hva jeg putter i min munn også....

• Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Dette er jeg ikke enig i. TS demonstrerer ikke, hun spiser det hun liker best og kommenterer ikke hva de andre spiser, noe de gjør mot henne. Hun liker å røre på seg og tar derfor trappene istedenfor heisen, noe disse venninnene kommenterer, mens TS derimot ikke sier noe til dem om at de benytter heisen.

Hvorfor er sjokolade, kaker, snop osv. synonymt med "kos"? Selv er jeg heller ikke spesielt glad i i sånt. Jeg kan spise et kakestykke for høflighets skyld når jeg er på besøk hos noen fjernere bekjente, men tar heller frukt hvis det står på bordet.

Edit: Satt inn et manglende ord.

Endret av Belladonna
  • Liker 6
Skrevet

Jeg synes TS får litt mye ufortjent pes, greit nok at det ikke er pent å kalle de andre chubby, MEN - de maser på TS om at hun skal spise usunnt. Jeg synes det er opp til hver og en å avgjøre hva man ønsker å spise. TS er jo helt klart irritert, det hadde jeg også vært. Men TS du kan jo feks si at jeg ikke toler melk? da slipper du sjokolademaset ihvertfall..

• Liker 3
Skrevet

Dette høres litt overdrevent og sutrende ut fra din side! Jeg er også vant til å leve sunt, så jeg overhører oftest slike ting, uten å la det gå inn på meg eller lage tråder om det på forum.

Lev som du vil, og la andre leve som de vil. Uten noe mer om og men.

Du vet at dette er et diskusjonsforum hvor du ikke setter retningslinjene, eller? Mange har behov for utblåsninger og tilbakemeldinger, slik kan man noenganger samle tankene sine litt, få litt støtte, evt. få noen gode tilbakemeldinger. Du trenger ikke kommentere om det ikke er spennende nok for deg. Det er innlegg av denne typen som høres sutrete ut og venninnene hennes vil ikke la henne leve som hun vil, det er jo issuet her..

TS: det har alltid vært slik at man ikke har lov til å kommentere overvekt, men alle har lov til å kommentere om man er tynn eller lever sunt. Spis maten du vil og finn deg venner som synes du er helt fin sånn som du er.

• Liker 3
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Jeg synes TS får litt mye ufortjent pes, greit nok at det ikke er pent å kalle de andre chubby, MEN - de maser på TS om at hun skal spise usunnt. Jeg synes det er opp til hver og en å avgjøre hva man ønsker å spise. TS er jo helt klart irritert, det hadde jeg også vært. Men TS du kan jo feks si at jeg ikke toler melk? da slipper du sjokolademaset ihvertfall..

Til det uthevede, TS sa da ikke dette til venninnene, hun skriver det her.

Hvorfor skal man måtte unnskylde seg med at man liksom ikke tåler det ene og det andre? Det er uhøflig og utidig av andre å mase og spørre om hvorfor man ikke kan spise og drikke ditt og datt.

Endret av Belladonna
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal man måtte unnskylde seg med at man liksom ikke tåler det ene og det andre? Det er uhøflig og utidig av andre å mase og spørre om hvorfor man ikke kan spise og drikke ditt og datt.

Signeres.

Skrevet

Det kom kasnje feil ut, men jeg mente faktsik ikke at hun hadde gjort det. :) Jeg reagerer på melk selv, og det blitt lettere å få andre til å "holde kjeft" om jeg sier jeg reagerer på melk. TS sier jo selv at hun også gjør det.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg vil at du skal prøve å se på det fra deres perspektiv, så nå skal jeg late som dette innlegget ble skrevet av TS sin venninnegjeng:

"Vi var en venninnegjeng på fem som dro på kosetur, men den ene venninna vår la så sykt demper på den gode stemninga, fordi hun alltid valgte sunn og frisk mat, og gjorde et nummer ut av å gå i trapper! Det var rett og slett umulig å slappe av og nyte ferien når hun sitter der og ser på oss med heva øyenbryn og bare "ehhh nei jeg liker faktisk bare sunn mat!". Det er jo ikke noe gøy å spise sjokolade når noen andre sitter der og spiser salat og GNIR DET INN at de er sunnere, friskere og tynnere enn oss! Kunne hun ikke bare slappa av et par dager da?"

-

Det jeg prøver å få frem, TS, er at det ikke er noe feil i å velge den sunne maten. Men det er måten det blir gjort på!

• Liker 8
Skrevet

Og for ordens skyld ville jeg snakka med dem i felleskap når jeg fikk mulighet. Bare forklart det med teskje!

Si at du ikke ser ned på dem fordi de spiser sjokolade, og at du ikke prøver å gi dem dårlig samvittighet. Forklar ettertrykkelig at du elsker mandarin på samme måte som de elsker sjokolade, og at det ikke er ment som et angrep på dem. Spør pent om de kan være litt snillere i kommentarene sine framover, så du slipper å føle deg som storeslem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil at du skal prøve å se på det fra deres perspektiv, så nå skal jeg late som dette innlegget ble skrevet av TS sin venninnegjeng:

"Vi var en venninnegjeng på fem som dro på kosetur, men den ene venninna vår la så sykt demper på den gode stemninga, fordi hun alltid valgte sunn og frisk mat, og gjorde et nummer ut av å gå i trapper! Det var rett og slett umulig å slappe av og nyte ferien når hun sitter der og ser på oss med heva øyenbryn og bare "ehhh nei jeg liker faktisk bare sunn mat!". Det er jo ikke noe gøy å spise sjokolade når noen andre sitter der og spiser salat og GNIR DET INN at de er sunnere, friskere og tynnere enn oss! Kunne hun ikke bare slappa av et par dager da?"

-

Det jeg prøver å få frem, TS, er at det ikke er noe feil i å velge den sunne maten. Men det er måten det blir gjort på!

Det er fremdeles venninnegjengen som gir det dårlige inntrykket her, altså. Ingen skal vel føle seg tvunget til å spise junk for å få andre til å føle seg bedre, herregud.

• Liker 1
Skrevet

Hva faen...!? det er greit å lese litt mellom linjene av og til altså, men hvor i alle dager får du det fra at hun spiser "demonstrativt"? Nå har jeg bare TS' sin side av saken, så jeg skal ikke påberope meg å sitte med noen som helst fasit, men jeg ser en person som velger maten hun er vant med og liker - uten å gjøre noe stort nummer ut av det. Vennene hennes derimot, lager et nummer. Du kan da virkelig ikke mene at hun skal spise noe annet enn det hun har lyst på og la være å ta trappa for å tekkes flertallet? Et ordentlig vennskap skal ha rom for å være forskjellige, med mindre du *faktisk* tilhører en saueflokk.

• Liker 2
Skrevet

grunnen til at det heter utblåsing er at man er frustrert, sint, lei seg osv! Ikke be meg spise mat jeg IKKE LIKER for å behage vennene mine. Jeg spiser det jeg er glad i, uten overlegenhet og uten så mye som ett blikk på andres mat, det er DE som HØYLYDT påpeker alt jeg spiser og gjør. Hadde jeg gjort det samme mot dem hadde det blitt et jævla helvete, som noen her nevner så er det ikke lov å påpeke fedme og usunnhet, men sunnhet, trening, og slanke kropper, ja det kan de bare kommentere, vi er jo så overlegne og får andre til å føle seg usunne og tykke. Men newsflash, det er drittmaten og mangel på trening som får folk til å føle seg slik, ikke jeg. Takk for stor støtte, dere andre!

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde en kollega som var sånn som deg ts. Som alltid skulle spise sunt, i enhver situasjon. Var det kaker og is på jobben ifbm en bursdag, eller noe spesielt som skulle feires, spiste alle andre kake og/eller is - slanke som overvektige - mens hun satte seg ned med bare en kopp kaffe. Og det la alltid en demper på stemningen. Skulle vi en sjelden gang iblant kose oss med litt ekstra god lunsj på en fredag, tok hun med seg sin matpakke med supersunn mat og spiste den isteden. Eller spiste den før lunsjen, og ble med oss, men satt kun og drakk vann. Det la også demper på stemningen.

Det er absolutt ingenting i veien med å velge å leve sunt, eller supersunt. Men i sosiale settinger, der de andre nok også skeier ut å en måte de ikke gjør til hverdags, så blir det så veldig, veldig synlig når én person absolutt ikke skal vike fra sin sunne livsstil - ikke på vilkår. Det er vel ingen som mener eller forventer at du skal kaste nedpå usunne ting hele helgen, legge deg på sofaen, og skjære ut maks liksom. Men hadde det gjort så stor skade om du akkurat denne ene helgen hadde tatt heisen sammen med de andre - om ikke hver gang, så de fleste gangene? Og om du hadde tatt én liten bit sjokolade eller noe annet snacks - ville det vært så ille, denne ene gangen? Når det gjelder maten, syns jeg ikke det kan spille noen rolle at du spiser den frokosten du spiser - for det er en type frokost jeg tror mange av oss velger uansett. Selv er jeg ikke noe frokostmenneske, og ville nok valgt å spise som deg av den grunn.

Det er noe med at de rundt deg oppfatter det som at du absolutt skal være bedre enn dem, sunnere enn dem. Selv om du ikke mener det på den måten, så vil det føles sånn i en sosial setting. Det koster deg så uendelig lite å tone ned sunnhetsidealet ditt bare noen små hakk en liten helg - og dermed gjøre helgen hyggeligere for alle, inklusive deg selv ;)

• Liker 5
Gjest Tigress
Skrevet

Eg står rett bak deg, TS. Ein må få slippe å ete drit ein ikkje likar sjølv om dei andre har lyst. Det er greitt å ta omsyn i sosiale settingar, men ein må vel få lov til å ete nøtter i staden for sjokolade når ein likar det best. Kvifor skal den kompakte majoriteten alltid få slå fast kva som er "kos"? "Vi gillar olika", som ein kompis av meg har på ein button.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...