Gå til innhold

Barn som ikke vil spise

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som tittelen tilsier, har jeg ingen barn. Nå som det er vinterferie har jeg besøk av mine to nieser på 6.5 og 5 år. Yngstemann sliter jeg veldig med å få til å spise. Hun sier hun vil ha en ting å spise (f.eks frokostblanding), for så å ikke spise det og si at hun ikke liker det.

Kjenner jeg hater å være streng mot henne, spesielt når hun står med valpeøyne og gråter. Også kommer hun med at "tante er slem".

Jeg er fortvilet. Aner ikke hva jeg skal gjøre. I går ved middagen gjorde hun det samme. Men hun bælmet ned på med druer. I løpet av gårsdagen og i dag har hun kun spist frokost/lunsj hos sin far før hun kom hit, en hel BAMA-boks alene nesten med druer og en brødskive i dag tidlig. Selv om jeg selv ikke har barn, vet jeg jo at dette er alt for lite..

Er det feil av meg å være streng på at hun ikke får lov til å se på tv eller leke før hun har spist opp maten sin? Og å være streng på at hun må spise opp det hun selv har bedt om å få?

Endret av adele.bethune
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også barnløs tante med nydelige nieser i ca samme alder. :) De spiser LITE. Den ene vil f.eks BARE ha sushi-ris når vi spiser ute. De liker avocado. :P

Jeg mistenker at druer ikke er veldig bra for diettens del - nesten bare sukkert. Kanskje skaffe frukt med godt næringsinnhold (banan, melon) og knaskegrønnsaker.

Hvis de får i seg et stort måltid og er fornøyd med det ville jeg si at det kanskje er ok. :) Noen barn spiser ganske lite. Så lenge mat er tilgjengelig spiser de jo når de er sultne.

Jeg er sånn "gal tante" og hvis de ikke vil ha "vanlig mat" pleier jeg å varte opp med f.eks pasta i mange farger (litt matfarge her, litt matfarge der...!). Te med melk blir dritkul når den er grønn. Grønn kyllingfilet med rød "larvepasta" (knekt spaghetti) slo også godt an. ;)

Skrevet

Kanskje jeg skal prøve med litt matfarger. Det kan man få tak i på matbutikken? Det her pågikk i 6 timer (!!), og enda magen hennes brølte, ville hun ikke ha noe mat. Så takk for tips :)

Skrevet

Vanskelig det der, men det er iallfall ingen (god) løsning å prøve å tvinge barn til å spise. Ja, de trenger mat, men blir de sultne nok, så spiser de ;) Jeg ble selv tvunget til å spise som barn (av foreldre riktignok, så det var mer på fast basis, enn en gang iblant), og har slitt med mat hele mitt liv pga det. Mye tyder på at jeg aldri vil få et normalt forhold til verken mat eller godterier pga oppveksten.

Nå kan nok ikke du gjøre store skaden på en uke sånn sett, så misforstå meg rett ;) Jeg mener bare at det sjelden er noen god løsning å forsøke å "tvinge" i noen mat - både når det gjelder barn og voksne.

Tror forøvrig det er ganske vanlig at barn er veldig inkonsekvente når det gjelder mat. Sier de vil ha en ting, men nekter å spise det når de har fått det. Sier de er sultne, er ikke sultne lenger når maten kommer osv osv. Har et barn på 3 som er på samme måten. Det eneste jeg er litt "nazi" med å passe på, er at h*n ikke legger seg sulten på kvelden. Vil h*n ikke ha mat, blir det youghurt, eller en banan, eller et eple - bare så det er noe som fyller "påsan" littegranne ;)

Farger på maten er en god idé - det samme er det å skjære grønnsaker osv og lage "fjes" på brødskivene etc - det er ofte suksess ;)

Lykke til! :klemmer:

Skrevet

Matfarge er genialt :jepp:

Skrevet

Hva med å dekke bordet og la de velge og smøre frokost, lunsj og kvelds selv?

Med den regelen at de spiser det de tar på fatet? Varme rundstykker, kokte egg og annet kos er jo litt stas :)

Skrevet

De fleste barn spiser når de er sultne.

Dersom hun selv har valgt maten for så å ikke spise det - så får hun heller gå uten. Ferdig med det.

Dersom hun oppriktig ikke liker maten syns jeg man skal tilby brødskive eller frokostblanding (noe du vet hun liker). Er ikke dette bra nok - så får hun gå uten.

Barn kan være ganske så sta - og ingen barn har dødd av å gå en dag med lite mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...