Gjest Madelene1 Skrevet 20. februar 2012 #1 Skrevet 20. februar 2012 Nathalie har fått influensa. Dette er 4 dagen hun spyr på rad! Jeg har ringt legevakta og min fastlege. Ingen av disse legene mener at det er noe man kan gjøre så det er ingen vits i å ta henne inn. Dette syns jeg er idiotisk! Dette er faktisk snakk om min baby, og de burde jo kunne "fikse" dette! Gud jeg blir så frustrert! Så da tyr jeg til dere kvinner her for å få noen råd.. Jeg gir henne nok av drikke, men dette kommer sakte men sikkert opp igjen. Jeg har blandet i blåbær, men fikk råd om å ikke gi henne dette, siden viruset må ut og blåbær gjør vist sånn at hun ikke spyr... Jeg prøver å gi henne tørre kjeks, men hun vil ikke ha. Jeg prøver å gi henne brød, men hun vil ikke ha. Hun vil kun ha melk, noe som legen sa at jeg ikke burde gi henne for da spyr hun lettere... Hva skal jeg gjøre?
MellonCollie Skrevet 20. februar 2012 #2 Skrevet 20. februar 2012 Vi pleier å blande eplemost med farris, og så får de dette gjennom sugerør - bittelitt av gangen. Da får de i alle fall i seg væske, og noe energi. Får hun får mye drikke av gangen kommer det gjerne rett opp igjen.
Gjest Madelene1 Skrevet 20. februar 2012 #3 Skrevet 20. februar 2012 Vi pleier å blande eplemost med farris, og så får de dette gjennom sugerør - bittelitt av gangen. Da får de i alle fall i seg væske, og noe energi. Får hun får mye drikke av gangen kommer det gjerne rett opp igjen. Jeg spurte apoteket på fredag om jeg kunne gi henne farris, men de rådet meg til å ikke gi dette siden hun kun er 10 mnd :/
Vibi Skrevet 20. februar 2012 #4 Skrevet 20. februar 2012 Det er slitsomt når det står på, men det er ikke stort legen kan gjøre, og det eneste han oppnår med å ta henne inn er jo at hele venterommet blir smittet. Melk bør du absolutt ikke gi ved omgangssyke, da blir hun bare mye kvalmere. Vi har hatt veldig lite omgangssyke her i huset, men jeg har gikk most frukt, enten laget selv, eller de begrene fra butikken. Og vann, og tørre kjeks. Salte kjeks er jo det beste til å binde magen, men det er hun kanskje litt liten for. Lykke til, jeg håper det går fort over!
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #5 Skrevet 20. februar 2012 Det som er idiotisk er å ringe legevakten kun for en influensa. Legevakten har nok å gjøre for å si det sånn. Og at du syns avgjørelsen er idiotisk spiller egentlig liten rolle, da du ikke er lege og de mest sansynlig snakker utifra kompetanse. 4
Gjest Marmot Skrevet 20. februar 2012 #6 Skrevet 20. februar 2012 Både fastlegen og legevakten har jo dessverre rett, det er ingenting man kan gjøre med omgangssyke, man må bare vente til det går over. Om hun blir dehydrert, kan hun legges inn for intravenøs væske, men de fleste barn, også babyer, tåler omgangssyken helt fint. Min sønn var ca 10 mnd. da han fikk omgangssyken, og han fikk farris med eplemost. Vi ristet ut kullsyren. Både leger og apotek er uenige om dette er riktig eller ikke, så man må nesten velge selv. Hva slags melk er det snakk om? Kumelk, morsmelk eller mme? 2
skruf Skrevet 20. februar 2012 #7 Skrevet 20. februar 2012 Jeg har alltid gitt farris (rister ut kullsyren) blandet med eplemost når barna har kastet opp mye. Du får og kjøpt ei blanding på apoteket som kan gies, inneholder viktige salter. Det viktigste er væske, så får heller mat være mat. Gi små super av gangen, større sjanse for at hun beholder det da. Du må følge med at hun ikke blir dehydrert. Sjekk om bleiene er våte, tørre bleier er tegn på dehydrering. Sjekk og huden. Dette kan gjøres ved å knipe sammen huden på hånda, glatter den seg ut med engang så er det greit, blir den stående opp så er det tegn på at hun er dehydrert. Ikke så mye legene kan gjøre desverre, annet enn å legge henne inn for intravenøs væsketilførsel hvis hun blir dehydrert. Minstejenta mi ble innlagt da hun var 4mnd pga omgangssjuke......men det var ikke annen behandling som ble gitt. Forøverig så synes jeg ikke det er idiotisk, som en skrev over her, å kontakte legen når en baby kaster opp på fjerde dagen.........barn dehydrerer fortere enn voksne. 2
Gjest Madelene1 Skrevet 20. februar 2012 #8 Skrevet 20. februar 2012 Det som er idiotisk er å ringe legevakten kun for en influensa. Legevakten har nok å gjøre for å si det sånn. Og at du syns avgjørelsen er idiotisk spiller egentlig liten rolle, da du ikke er lege og de mest sansynlig snakker utifra kompetanse. Årh, idiotkjerring! Takk til dere andre. Vi reiser til legen nå. 1
kmsv91 Skrevet 20. februar 2012 #9 Skrevet 20. februar 2012 (endret) Ærlig talt for noen svar du får, er ikke idiotisk å ringe lege/legevakt dersom du er bekymret for ungen din. Er bedre å dra dit å finne ut at alt går bra, enn å ikke dra og etterhvert angre på det. Om hverken fastlegen eller legevakten vil hjelpe deg så kan du evt. ringe direkte til barneavdelingen på sykehuset for råd! Bedre å bli stemplet som "hysterisk" mor enn å la det skje noe med barnet ditt. Endret 20. februar 2012 av kmsv91 3
Gjest Mildrid Skrevet 20. februar 2012 #10 Skrevet 20. februar 2012 Babyer kan da få melk som om de kaster opp. De har forsåvidt gått mer og mer bort i fra at melk skal unngåes ved kvalme. Sukker derimot kan gjøre det verre. Jeg har en gylden regel som sier at babyer/små barn ikke skal kaste opp mer en tre dager før jeg kontakter en lege. De dehydreres fort, så da lar jeg fagfolket få ta en kompetent avgjørelse.
Gjest Madelene1 Skrevet 20. februar 2012 #11 Skrevet 20. februar 2012 Takk for enda fler svar. Jo, jeg er enig i at man heller skal ringe 10 ganger for mye, enn en gang for lite. Vi reiste ut til min fastlege og hun hadde "bare" influensa. Som noen sier her inne, var det ikke mye de kunne gjøre for henne. Men jeg fikk mange gode råd om hva jeg burde gi henne. Mange av rådene legen gav har enkelte her i tråden allerede nevnt. Tusen takk, nok en gang.
Leanne Skrevet 20. februar 2012 #12 Skrevet 20. februar 2012 Jeg spurte apoteket på fredag om jeg kunne gi henne farris, men de rådet meg til å ikke gi dette siden hun kun er 10 mnd :/ Min eldste fikk farris + eplemost ved 8 mnd alder. Etter råd fra helsesøster. Skulle bare riste ut kullsyren først.
Gjest Madelene1 Skrevet 20. februar 2012 #13 Skrevet 20. februar 2012 Min eldste fikk farris + eplemost ved 8 mnd alder. Etter råd fra helsesøster. Skulle bare riste ut kullsyren først. Ok. Er hun ikke bedre til imorgen, prøver jeg å gi det til henne. Skal jeg gi mye eller lite av gangen?
Leanne Skrevet 20. februar 2012 #14 Skrevet 20. februar 2012 Lite. Gi henne bare en spiseskje eller to om gangen, vent 15-20 min og se om det holder seg nede. Så kan du gi litt til. Ikke gi for mye, da øker det bare sjansen for at det kommer opp igjen.
Gjest Marmot Skrevet 20. februar 2012 #15 Skrevet 20. februar 2012 Du skal først gi en teskje hver 10. minutt til hun ikke har kastet opp på en stund, og så kan du øke. Men bare bittelitt og sakte.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #16 Skrevet 20. februar 2012 Takk for enda fler svar. Jo, jeg er enig i at man heller skal ringe 10 ganger for mye, enn en gang for lite. Vi reiste ut til min fastlege og hun hadde "bare" influensa. Som noen sier her inne, var det ikke mye de kunne gjøre for henne. Men jeg fikk mange gode råd om hva jeg burde gi henne. Mange av rådene legen gav har enkelte her i tråden allerede nevnt. Tusen takk, nok en gang. Som du selv skriver var det ingenting legen kunne gjøre, og mange av rådene hadde du allerede fått her, så da skjønner du kanskje at det ikke er nødvendig å reise på legevakt/fastlege bare fordi den er "din datter, og de måå jo gjøre henne frisk??" De som tar telfonen på en legevakt har erfaring og kompetanse, så det bør man da kunne stole på, særlig ved slike vanlige ting som oppkast/forkjølelse som "alle" har nå... Men men, du er nok ikke den eneste "hysteriske" forelderen her i landet, venterommene på legevakten er fulle av de :D 3
Gjest Madelene1 Skrevet 20. februar 2012 #17 Skrevet 20. februar 2012 Som du selv skriver var det ingenting legen kunne gjøre, og mange av rådene hadde du allerede fått her, så da skjønner du kanskje at det ikke er nødvendig å reise på legevakt/fastlege bare fordi den er "din datter, og de måå jo gjøre henne frisk??" De som tar telfonen på en legevakt har erfaring og kompetanse, så det bør man da kunne stole på, særlig ved slike vanlige ting som oppkast/forkjølelse som "alle" har nå... Men men, du er nok ikke den eneste "hysteriske" forelderen her i landet, venterommene på legevakten er fulle av de :D Det er min datter ja. Jeg setter henne meget høyt! Og da gjør jeg alt for å få henne frisk sånn at hun ikke plages. Og da bryr jeg meg fint lite om hva tosker som deg sier. Ja, jeg er en hysterisk mor. Men det er vel bedre det enn en mor som gir faen, 1
Kontormus Skrevet 20. februar 2012 #18 Skrevet 20. februar 2012 Som du selv skriver var det ingenting legen kunne gjøre, og mange av rådene hadde du allerede fått her, så da skjønner du kanskje at det ikke er nødvendig å reise på legevakt/fastlege bare fordi den er "din datter, og de måå jo gjøre henne frisk??" De som tar telfonen på en legevakt har erfaring og kompetanse, så det bør man da kunne stole på, særlig ved slike vanlige ting som oppkast/forkjølelse som "alle" har nå... Men men, du er nok ikke den eneste "hysteriske" forelderen her i landet, venterommene på legevakten er fulle av de :D Herregud, så unødvendig!! Og du er liksom mindre hysterisk som maser og maser om dette? Dessuten kan legevakten ta feil ved telefonkonsultasjoner. Det opplevde jeg når min var 5 mnd. Hadde legevakten gjort jobben sin hadde han kanskje ikke havnet på sykehus fullstedig dehydrert og full av infeksjon.
^me^ Skrevet 20. februar 2012 #19 Skrevet 20. februar 2012 når vi var små og var syke fikk vi havresaftsuppe (slik du får på barsel etter fødsel) som det både er næring i og som er lett og få ned
Sweetpea25 Skrevet 20. februar 2012 #20 Skrevet 20. februar 2012 Det som er idiotisk er å ringe legevakten kun for en influensa. Legevakten har nok å gjøre for å si det sånn. Og at du syns avgjørelsen er idiotisk spiller egentlig liten rolle, da du ikke er lege og de mest sansynlig snakker utifra kompetanse. Idiotisk å ringe legevakten?? Er det ikke derfor de er til da, for å kontakte de når noen er syke? At en baby er dårlig og kaster opp for 4 dagen på rad, vil jeg absolutt mene at det å ringe legen er fornuftig! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå