AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #1 Skrevet 20. februar 2012 Heisann, Hva synes dere er "akseptabel" / "maksimum" pendlingstid til arbeid? Interessant nok stilling, men ikke spesielt bra lønn. Ser frem til synspunkter på dette.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #2 Skrevet 20. februar 2012 Tja, Jeg ville sagt toppen 50 minutters tid, og da bør lønna være bra og stillingen noe du elsker. Det er jo 110 min hver dag tilsammen, og det synes jeg er mye å bruke på pendling!
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #3 Skrevet 20. februar 2012 Selv har jeg ca en halvtime i dag, noe jeg er ganske fornøyd med Det må man uansett regne med i byen, når man skal inn og så ut av sentrum igjen samme om man kjører bil eller tar kollektivtransport der jeg bor. Ellers har jeg også bodd utenfor byen en rekke år, og da brukte jeg vel ca 1t og 15 min hver vei. Det var i overkant for min del da jeg ofte har lange dager, og når man bruker 2 t og 30. min hver dag, så er det mye fritid som går bort. Generelt sett vil jeg nok sette den magiske maksimale grensa på 1 time. Inntil det går helt greit, men det blir slitsomt når det blir en del over. Men helst en del mindre enn en time optimalt sett for å frigjøre litt ekstra fritid.
Brukernavn Skrevet 20. februar 2012 #5 Skrevet 20. februar 2012 Jeg vil ikke kjøre mer enn 30 min hver vei til jobb.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #6 Skrevet 20. februar 2012 Hva med 1.5-2 timer hver vei? For min del høres det mye ut. Da bruker man jo 3-4 timer av dagen på pendling, og dagene blir da veldig korte med tanke på å få tid til noe særlig annet enn jobb. Jeg vil nok si at det kan gå en stund hvis man får en bra jobb et sted, og det er verdt investeringen i tid og dersom man f. eks har mulighet til å jobbe litt om bord på toget eller bussen. Men på permanent basis blir det mye, og det kan bli vanskelig å sjonglere mellom familietid, henting i bhg. osv. hvis man har familie. 1
Furstina Skrevet 20. februar 2012 #7 Skrevet 20. februar 2012 Det skulle jag säga beror på var du bor, och vilken typ av jobb det är. Jag har 20-25 minuter till jobbet med bil när det inte är trafik. När jag kör bil brukar det ta 30-40 minuter men måste jag åka i rusningstrafikenkan det ta det upp till 50 minuter om inget speciellt har hänt. Buss och tunnelbana tar 55 minuter och är faktiskt en skön stund att koppla av med en bok och musik. Jobbet gör det värt restiden.
Rosalie Skrevet 20. februar 2012 #8 Skrevet 20. februar 2012 For meg er maks 1 time hver vei. Jeg har prøvd noe mer, men det tar altfor mye tid av dagen. 2 timer hver vei vil jo si at man bruker 12 timer hver dag på jobb og reise, og om man regner 8 timer søvn vil det si at man har igjen 4 timer til middag, fritidsaktiviteter, og alt annet.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #9 Skrevet 20. februar 2012 For meg er maks 1 time hver vei. Jeg har prøvd noe mer, men det tar altfor mye tid av dagen. 2 timer hver vei vil jo si at man bruker 12 timer hver dag på jobb og reise, og om man regner 8 timer søvn vil det si at man har igjen 4 timer til middag, fritidsaktiviteter, og alt annet. Ja det er jo helt skummelt når du legger det frem slik. 4 timer til å ordne seg, lage middag, spise middag, trene, være sosial, handle, være med samboer, slappe av, vaske, ordne ting...4 timer er ikke mye da!
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #10 Skrevet 20. februar 2012 Max 1 time, over det blir det veldig lange dager
Gjest Badabing Skrevet 20. februar 2012 #11 Skrevet 20. februar 2012 Smertegrensen er 1 time til jobb, inkludert påkledning, skrape is av bilen og å gå fra parkeringsplass og inn på jobb.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #12 Skrevet 20. februar 2012 Legg også til at det er mange yrker, f. eks innen teknologi som forventer at man jobber langt mer enn 8-4 jobbing. Forsøk å pendle 2-3 timer om dagen når arbeidsdagen i seg selv kan vare 15 timer. Da jobber man, så spiser man og så sover man, og that's it.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #13 Skrevet 20. februar 2012 Legg også til at det er mange yrker, f. eks innen teknologi som forventer at man jobber langt mer enn 8-4 jobbing. Forsøk å pendle 2-3 timer om dagen når arbeidsdagen i seg selv kan vare 15 timer. Da jobber man, så spiser man og så sover man, og that's it. Trådstarter her, tusen takk for innspill alle sammen, jeg ser frem til flere også Det er sant som du sier, man jobber, spiser og sover. Jeg vil heller jobbe for å leve enn motsatt...
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #14 Skrevet 20. februar 2012 Jeg synes ikke man bare kan se på tid. Før brukte jeg 1,5 time hvor av 15 minutter i bil og mesteparten av den resterende tiden på tog. Da slappet jeg godt av på toget, halvsov eller leste. Nå bruker jeg 1,15 time, men har en mye mer stressende vei med en del gåing, venting på buss og tog. Selve transportetappene er så korte at jeg ikke ser hensikten i å blunde eller å lese. Mye greiere å bruke tid på pendling dersom man f.eks. bare tar buss. Det er mye dødtid som går bort når man må bytte transportmiddel.
Gjest Adriane Skrevet 20. februar 2012 #15 Skrevet 20. februar 2012 Jeg vil si det kommer litt an på tidsperspektivet, og livssituasjonen. Jeg hadde en periode ca 75 minutter reisevei én vei - altså 150 minutter daglig i reisevei til og fra jobb. Jeg tok buss, og brukte tiden på bussen til å slappe av/døse litt. Men jeg jobbet ofte overtid, og det var ikke sjelden jeg ikke var hjemme før mellom 22 og 23 på kvelden, og opp igjen kl 5.30 for å ta buss 6.30 tilbake til jobben (kunne nesten like gjerne jobbet rundt, hehe). Men på det tidspunktet bodde jeg alene, hadde ikke kjæreste, ingen barn - så da spilte det ikke så stor rolle. Holdt på slik i et par års tid; noe særlig lenger enn det tror jeg ville blitt veldig tøft. Nå ville det vært utenkelig, siden jeg har både samboer og barn. Reisetid noe særlig over 35 minutter hver vei vil være både særs upraktisk ifht til barnehagelevering og -henting, og det ville stjele for mye av fritiden jeg ønsker å bruke sammen med barn og samboer.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #16 Skrevet 20. februar 2012 Jeg lurer på det samme selv, har samboer og vi tenker jo på barn i nær fremtid (innen 1-2 år), og mens jeg ser etter ny jobb er dette med reisevei med i vurderingen. Hva jeg vil sette som "maks" er foreløpig uklart, og jeg skal følge med på denne tråden. Jeg er enig i at livssituasjon spiller en rolle, så hva om man ikke er singel og karrierefokusert?
Gjest Iah Skrevet 20. februar 2012 #18 Skrevet 20. februar 2012 Tror 45 minutter hver vei er det lengste jeg hadde kunnet strekke meg.
Edvarda Skrevet 20. februar 2012 #19 Skrevet 20. februar 2012 Nå har jeg nærmere en time hver vei, og aldri mer. Jeg vil si maks 30 minutter, og fortrinnsvis en del mindre.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #20 Skrevet 20. februar 2012 Nå har jeg nærmere en time hver vei, og aldri mer. Jeg vil si maks 30 minutter, og fortrinnsvis en del mindre. Siden så mange her sier maksimalt 1 time, er jeg nyskjerrig på din erfaring med 1 time siden du sier aldri mer. På forhånd takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå