AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #1 Skrevet 20. februar 2012 Hei Samboeren min og jeg har fått time til samtale for IVF i juni 2012. -Er det noen som vet hvor lang tid det normalt tar fra føste samtale til man setter i gang med forsøkene? Dersom vi har bestilt ferie 1 uke i august - vil dette ødelegge for IVF? (da må vi avbestille ferien) Er det noen andre som har kommet til det punktet at man må gå for IVF og at samboeren (mannen) ikke er særlig engasjert? Han vil liksom gjøre det, men gidder ikke å sette seg særlig inn i ting o.l.? Er dette normalt? Takk for svar
kittykatt85 Skrevet 20. februar 2012 #2 Skrevet 20. februar 2012 Hei Samboeren min og jeg har fått time til samtale for IVF i juni 2012. -Er det noen som vet hvor lang tid det normalt tar fra føste samtale til man setter i gang med forsøkene? Dersom vi har bestilt ferie 1 uke i august - vil dette ødelegge for IVF? (da må vi avbestille ferien) Er det noen andre som har kommet til det punktet at man må gå for IVF og at samboeren (mannen) ikke er særlig engasjert? Han vil liksom gjøre det, men gidder ikke å sette seg særlig inn i ting o.l.? Er dette normalt? Takk for svar Jeg vet fra det private at etter samtalen var gjort kunne vi starte rett på neste syklus. Vet ikke hvor lang ventetid det er i det offentlige. Det spørs hvor ivrige dere er. Normalt tar ett ivf forsøk 5-6 uker. dvs ca 3 uker på nesespray, 10-12 dager med sprøyter. så 3dager før 1 uke med egguthenting og innsett. Dere styrer selv på hvilke syklus dere ønsker å starte og føler dere klare. Er det slik at dere har best ferie - så ta ferie og nyt den. Ikke avbestill for å "stress" med at dere endelig har fått sjangsen til å starte Nesesprayen begynnes på dag 22 etter menssyklus så da kan du jo regne selv :)Normalt skal du inn etter 3 uker på spray for en UL å se om du kan starte vider på sprøyter. Har du kort regime (har ikke vi gjort - men mener å huske at de starter på sprøyter 3-4 mensendag og holder på i 10-12 dager før egghøstning og innsett) Masse lykke til Ps: det er også uhyre viktig at dere er enige om dette. Det kommer til å være masse opp og ned turer i hele denne prosessen. Den er tung, i allefall om du ikke lykkes med en gang. kroppen skal igjennom masse hormoner som bare der gjør mye rart med deg. Så du trenger absolutt hans fulle støtte og forståelse i dette.
Athene Skrevet 20. februar 2012 #3 Skrevet 20. februar 2012 Hei Samboeren min og jeg har fått time til samtale for IVF i juni 2012. -Er det noen som vet hvor lang tid det normalt tar fra føste samtale til man setter i gang med forsøkene? Dersom vi har bestilt ferie 1 uke i august - vil dette ødelegge for IVF? (da må vi avbestille ferien) Er det noen andre som har kommet til det punktet at man må gå for IVF og at samboeren (mannen) ikke er særlig engasjert? Han vil liksom gjøre det, men gidder ikke å sette seg særlig inn i ting o.l.? Er dette normalt? Det kommer litt ann på hvor travelt det er på klinikken, om dere er endelig godkjent og hvilket regime de velger for deg (google langregime og kortregime, de aller fleste blir satt på kortregime i dag). I tillegg har alle offentlige klinikker sommerferie fra slutten av juni til midten av august, så det er vel tvilsomt at dere kommer i gang før sommeren. Ferie må dere ta, ikke utsett denne, utsett heller oppstart medisiner en måneds tid. Prosessen er knalltøff psykisk og fysisk, og blir ikke bedre av at man setter livet på vent ellers. Dessuten øker masse sol og D vitaminer sannsynligheten for å lykkes. Når man først er "inne" hos en IVF klinikk kan man i stor grad velge selv hvilken måned man begynner i, selv om det er syklusen som bestemmer hvilken dag i måneden man begynner. Dette er kanskje litt lite håndgripelig for mannen. Min var nesten sikker på at det skulle klaffe av seg selv, helt til den dagen vi satt den første sprøyten, da fikk han en kraftig reaksjon. Han har ikke vært kjempeengasjert, men han har satt seg inn i materiale fra sykehuset, vært med på alle timer, holdt meg i handa under egguttak og sørget for at alt husarbeid er gjort og at jeg får god mat og sjokolade i periodene jeg har vært nedfor, eller har gått på medisiner. Jeg synes du bør ta en skikkelig prat med han om hvilke forventninger du har til han, og at dere er to om dette selv om det er du som kommer til å kjenne det mest på kroppen. Det er viktig at begge kjenner prosessen godt slik at man ikke overser noe. Jeg var så i ørska første runde med medisiner at jeg hadde missforstått den ene sprøyta, da kunne han fortelle meg hvordan det skulle gjøres.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #4 Skrevet 20. februar 2012 Det kommer litt ann på hvor travelt det er på klinikken, om dere er endelig godkjent og hvilket regime de velger for deg (google langregime og kortregime, de aller fleste blir satt på kortregime i dag). I tillegg har alle offentlige klinikker sommerferie fra slutten av juni til midten av august, så det er vel tvilsomt at dere kommer i gang før sommeren. Ferie må dere ta, ikke utsett denne, utsett heller oppstart medisiner en måneds tid. Prosessen er knalltøff psykisk og fysisk, og blir ikke bedre av at man setter livet på vent ellers. Dessuten øker masse sol og D vitaminer sannsynligheten for å lykkes. Når man først er "inne" hos en IVF klinikk kan man i stor grad velge selv hvilken måned man begynner i, selv om det er syklusen som bestemmer hvilken dag i måneden man begynner. Dette er kanskje litt lite håndgripelig for mannen. Min var nesten sikker på at det skulle klaffe av seg selv, helt til den dagen vi satt den første sprøyten, da fikk han en kraftig reaksjon. Han har ikke vært kjempeengasjert, men han har satt seg inn i materiale fra sykehuset, vært med på alle timer, holdt meg i handa under egguttak og sørget for at alt husarbeid er gjort og at jeg får god mat og sjokolade i periodene jeg har vært nedfor, eller har gått på medisiner. Jeg synes du bør ta en skikkelig prat med han om hvilke forventninger du har til han, og at dere er to om dette selv om det er du som kommer til å kjenne det mest på kroppen. Det er viktig at begge kjenner prosessen godt slik at man ikke overser noe. Jeg var så i ørska første runde med medisiner at jeg hadde missforstått den ene sprøyta, da kunne han fortelle meg hvordan det skulle gjøres. Tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til å svare på spørsmålene mine på en så utfyllende og god måte:) Det er litt forvirrende å skulle gjennom dettte og all den ventingen... Det hjalp å få svar på flere spørsmål.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #5 Skrevet 20. februar 2012 Tusen takk dere som har svart. Jeg skal ta en prat men samboer igjen og få ham til å forstå...det er han som har lav sædkvalitet at vi må gjennom dette.. Er utrolig takknemlig for alle svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå