Gå til innhold

Hvordan ødelegger jeg en hardisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En stasjonær pc, hvordan ødelegger jeg den slik at det ikke ligger igjen spor?

Feks vann, men det må ikke vises, eller kjøpe noe på biltema som jeg sprayer inni og som ødelegger systemet?

Det må være sånn "spion"kjapt/lurt, det skal se litt kult ut for vi gjør det på film, men alt må være ekte og faktisk kunne skje :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

brenne den? Putte den i micro? Oo, en bøtte med vann?

Gjest hogwash
Skrevet

Feks vann, men det må ikke vises, eller kjøpe noe på biltema som jeg sprayer inni og som ødelegger systemet?

Det må være sånn "spion"kjapt/lurt, det skal se litt kult ut for vi gjør det på film, men alt må være ekte og faktisk kunne skje :)

Jeg tror den eneste sikre måten å fjerne alle date er ved total overskriving av hele harddisken, gjerne flere ganger.

Hvis du derimot vil ha en kjapp løsning som de fleste tror på (selv om det ikke stemmer), dra frem en stor magnet.

Skrevet

hiv i bøtte med vann så i frysern :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Støt, men det kan vel gi gnister. Kjempe kraftig magnet?

Skrevet

Er det slik at du ikke vil at den noensinne skal fungere igjen, eller vil du at filene skal være umulig å finne?

Sistnevnte er umulig. Du kan formatere og slette så mye du vil, det vil alltid være mulig å rekonstruere dataene igjen om man virkelig vil.

Skrevet

Bøtte med vann og total smashing med et jernrør osv er ikke veldig "spion"aktig hehe

Det skal jo ikke vises, og den må ikke røres/flyttes på.

Neida, det går bra at filene fortsatt kan finnes eller at den kan repareres, så nøye trenger det ikke være på film.

Men hvis det er noen dråper vann som ødelegger men tørker opp igjen, eller spray med noe du får kjøpt på en butikk som tar knekken på komponenter inni kabinettet.

Ja, det glemte jeg kanskje å si, den skal fysisk bli ødelagt.. det som er inni kabinettet :P

Uten å legge igjen for mye spor.

Det er liksom det som er greia

Evt har vi tenkt på om det går å laste ned virus, men det er vi alle litt lite fiks på

Skrevet

Det er ikke mulig å ødelegge den, og samtidig ikke legge igjen spor... Det kan hentes fort fram, om en har kunnskapen til dette.

Se det slik, eneste måten militæret kvitter seg med sensitiv informasjon som det, er å destruere det for å forsikre seg om at intet kan hentes fram, noensinne. Og da er det ikke mye igjen av den etterpå, kanskje noen få biter her og der =P

Skrevet

Litt nysgjerrig på hvorfor du vil lære dette. Ja, det finnes enkle metoder å stenge ned en disk på.

Skrevet

Høres ut som du skal gjøre et stygt pek mot noen.

Skrevet

Er det slik at du ikke vil at den noensinne skal fungere igjen, eller vil du at filene skal være umulig å finne?

Sistnevnte er umulig. Du kan formatere og slette så mye du vil, det vil alltid være mulig å rekonstruere dataene igjen om man virkelig vil.

Tullpreik. Overskriver man hele disken en gang med random data, er det tilstrekkelig. Overskriver man flere ganger er man paranoid.

Formatering er noe helt annet enn sletting, da bare sletter man innholdslista. Innholdet er aldeles intakt. Om du har formatert en disk flere ganger, og ikke klart å slette innholdet, så gjør du det på feil måte, for å si det forsiktig.

Bruk heller DBAN.

• Liker 1
Skrevet

Tullpreik. Overskriver man hele disken en gang med random data, er det tilstrekkelig. Overskriver man flere ganger er man paranoid.

Formatering er noe helt annet enn sletting, da bare sletter man innholdslista. Innholdet er aldeles intakt. Om du har formatert en disk flere ganger, og ikke klart å slette innholdet, så gjør du det på feil måte, for å si det forsiktig.

Bruk heller DBAN.

Du kan kalle det så mye tullpreik du vil. Å slette data permanent er umulig for vanlige dødlige med vanlige middler. Det går alltid an for en litt mindre dødelig å hente det frem.

Gjest hogwash
Skrevet

Du kan kalle det så mye tullpreik du vil. Å slette data permanent er umulig for vanlige dødlige med vanlige middler. Det går alltid an for en litt mindre dødelig å hente det frem.

Nei...

Som lutetium sier, hvis du overskriver alle data f.eks skifter samtlige bits til 0, er det jo ingenting å opprette.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du fortsatt blander formatering og overskrivning. Når NSA godkjenner en gangs overskrivning, burde det kanskje fortelle deg noe?

Skrevet

Hvis du skal ødelegge alt som ligger på disken, så må den overskrives gjentatte ganger. Det nytter ikke å utsette den for vann eller slike ting, og selv ikke en reformatering vil gjøre det umulig å plukke data frem fra disken.

Det finnes programmer som er designet for å overskrive harddisken med garbage data så mange ganger at alle spor etter det som opprinnelig lå der, forsvinner, eller i det minste blir så ødelagt og fragmentert at det ikke kan rekonstrueres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...