Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med akupunktur?

Sliter med uregelmessig syklus, (lengste på over 100 dager...) og nå har vi prøvd å bli gravide i snart ett år. Har hørt at akupunktur kan hjelpe, men er usikker på om det er verdt å prøve.. :)

Sååå vil gjerne høre andres erfaringer:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du først har så store syklusforstyrrelser hadde jeg nok oppsøkt lege og fått skikkelig hjelp, så finner dere ut av hva problemet er, og du får tilpasset medisinering.

Akupunktur øker blodgjennomstrømmingen til livmor, og kan med det for enkelte gi bedre eggløsninger. Men sannsynligvis virker en joggetur om dagen bedre mtp å øke blodgjennomstrømmingen. Akupunktur er en av de få tingene jeg har litt troen på, men da som et supplement til legevitenskapen, og ikke i stedet for. Dette fordi det for de aller fleste vil bety mange tusenlapper rett ut av vinduet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror nok lunem allerede har vært hos legen. Synes folk her inn på KG er for flink til å anbefale det innlysene, eller kjefte for at man tilsynelatene ikke har gjort det. Nå har jo ikke TS skrevet noe om det, derfor kan vi ikke vite fra eller til.

Synes du er unødvendig negativ Athene. Jeg har ikke prøvd det selv, men både familie og venner har vært innom av forskjellige grunner, med gode resultater! Mer en det vet jeg ikke, så jeg synes lunem skal ta råd fra folk som faktisk har prøvd, og ikke høre på meninger fra folk som tilfeldigvis har lest om det en eller annen gang.

Skrevet

Jeg tror nok lunem allerede har vært hos legen. Synes folk her inn på KG er for flink til å anbefale det innlysene, eller kjefte for at man tilsynelatene ikke har gjort det. Nå har jo ikke TS skrevet noe om det, derfor kan vi ikke vite fra eller til.

Synes du er unødvendig negativ Athene. Jeg har ikke prøvd det selv, men både familie og venner har vært innom av forskjellige grunner, med gode resultater! Mer en det vet jeg ikke, så jeg synes lunem skal ta råd fra folk som faktisk har prøvd, og ikke høre på meninger fra folk som tilfeldigvis har lest om det en eller annen gang.

Jeg forstår verken at jeg er negativ, eller at jeg kjefter. Det er en stor forskjell på å være realistisk og det å være negativ.

TS bad om erfaringer. Min erfaring er basert på tre år med alvorlige syklusforstyrrelser, der alle medisiner, behandlinger og tips/triks er forsøkt, samt gjennomgang av alt materiale om barnløshet jeg har kommet over som er produsert på norsk eller engelsk. Samt timesvis på dette forumet, og andre prøverforum i Norge og i USA. Og ikke at jeg har "lest om det en eller annen gang", som du så fint skriver.

Hvis TS hadde vært hos en profesjonell gynekolog eller til en fertilitetsklinikk hadde hun fått tilpasset medisinering ved FSH stimulering eller andre hormonjusterende medisiner, eller henvisning til IVF dersom dette ikke virket. Som jeg skriver kan akkupunktur ha en viss effekt gjennom at blodgjennomstrømming til livmor øker, men dette blir som å forsøke å behandle syklusforstyrrelsene med lavdose paracett, fremfor høydose morfin (FSH stimulering), for å bruke en handgripelig sammenligning.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en syklus som er helt "på bærtur" / fraværende / i kaos...

Prøvde akupunktur i høst. Var der fast en gang i uka i 10-12 uker....

Må ærlig innrømme at jeg ikke merket noen verdens ting... Sikkelig skuffa!

Hadde trodd at jeg skulle merke noe...men nei da.....

Vel, da har jeg prøvd det........

Så en solskinnshistorie: ei venninde av meg hadde strevd i 1,5 år med å bli gravid. Var på et par behandlinger og baby i magen :jepp:

Derfor ønsker jeg deg all mulig LYKKE! :jepp:

...men vil støtte Athene... Prøv gjerne: men ha en sunn skepsis til det du skal prøve...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg gikk til akupunktur for noe helt annet, men diskuterte at vi ønsket barn og fortalte at syklusene mine ikke var helt greie. Hun satte derfor også nåler for dette samtidig med det andre og jeg ble gravid i PP3 i en syklus som lå an til over 50 dager. Nå er jeg i PP15 for å forsøke å få et barn nr 2 og er på pergotime.

Jeg har litt tro på akupunktør og lurer på om jeg skal gjøre det ved siden av pergo. Kan jo hende det var det som fikset saken sist...

Endret av Sovefugl
Skrevet

Har vært hos legen. Han foreslo faktisk akupunktur før jeg eventuelt begynner på horomonstimulerende... :) Jeg burde vel kanskje ha skrevet det med en gang.. :) Men jeg har som sagt aldri vært hos akupunktør før, så uansett greit å høre andres erfaringer og meninger.

Skrevet

Har vært hos legen. Han foreslo faktisk akupunktur før jeg eventuelt begynner på horomonstimulerende... :) Jeg burde vel kanskje ha skrevet det med en gang.. :) Men jeg har som sagt aldri vært hos akupunktør før, så uansett greit å høre andres erfaringer og meninger.

I alle dager... En lege som anbefaler akupunktur ville jeg snarest mulig ha skiftet ut!

At akupunktur har effekt for noen ting som helst har man aldri klart å bevise. Jeg ville strengt talt heller bedt om å bli henvist til en ekspert.

• Liker 1
Skrevet

Legen min er spesialist i allmenn medisin, ekspert på ganske mye ( aner ikke fagfelt, men han er dyktig altså ), men han anbefaler OGSÅ akupunktur. Og jeg tror ikke at en kommunelege som han er en idiot og dårlig lege dermed, du.

Akupunktur har forresten hjulpet meg ekstremt mye, ikke for å bli gravid, men for andre plager jeg hadde.

Skrevet

Akupunktur er anerkjent av legeforeningen, og virkningen på en del områder er veldokumentert. Men virkningen med tanke på å fremme graviditet er ikke bekreftet gjennom forskningen. Likevel har enkelte leger tru på dette, nettopp på grunn av at det øker blodgjennomstrømmingen til livmoren.

Allmennleger skal ikke behandle syklusforstyrrelser og problemer med å oppnå graviditet, dette er utenfor primærhelsetjenestens område. Likevel ser jeg gang på gang at allmennleger skriver ut pergo, andre medisiner, eller anbefaler ting som akupunktur som egentlig har lite for seg før man har identifisert problemet.

Min anbefaling til deg er derfor at du får en henvisning til gynekolog så snart som mulig. Disse kan utrede deg skikkelig, og finne en mye mer effektiv behandlingsmetode. Og sørg samtidig for å ordne en sædprøve av mannen - vi brukte en evighet på å utrede og medisinere mine syklusforstyrrelser, bare for å oppdage at mannens sædkvalitet også var så dårlig at vi ikke kunne bli gravid uten prøverør.

Skrevet

Det er faktisk en god del allmennleger som bruker akupunktur, og de forsker også på denne bruken. Det er dokumentert effekt av akupunktur bl.a på knesmerter, akutte ryggsmerter, spebarnskolikk og migrene. Så leger som anbefaler akupunktur er sannsynligvis godt oppdaterte innenfor sitt eget fag. Når det gjelder den typen problemer som ts trenger hjelp for, så vet jeg ikke om man har forsket på dette. Men det brukes en del mot overgangsplager, og det har jo også med hormonforstyrrelser å gjøre. Synes ikke man skal avvise dette kategorisk.

Skrevet

Legen jeg var hos er utrolig dyktig, så kommer nok ikke til å bytte lege med det første.. :)

Jeg setter uansett stor pris på tilbakemeldingene jeg får her :)

Til dere som har prøvd; er det vondt?

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er vondt. For meg fungerte det supert. Slappet veldig godt av og kunne til og med finne på å sovne. :)

lykke til!

Skrevet

Det er faktisk en god del allmennleger som bruker akupunktur, og de forsker også på denne bruken. Det er dokumentert effekt av akupunktur bl.a på knesmerter, akutte ryggsmerter, spebarnskolikk og migrene. Så leger som anbefaler akupunktur er sannsynligvis godt oppdaterte innenfor sitt eget fag. Når det gjelder den typen problemer som ts trenger hjelp for, så vet jeg ikke om man har forsket på dette. Men det brukes en del mot overgangsplager, og det har jo også med hormonforstyrrelser å gjøre. Synes ikke man skal avvise dette kategorisk.

Slenger med at det også funker mot en del allergier, som feks pollenallergi.

Skrevet

Slenger med at det også funker mot en del allergier, som feks pollenallergi.

Mot allergi? Var jeg ikke klar over :) Har du prøvd selv? (forloveden sliter med pollenallergi..) Mange behandlinger?

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er vondt. For meg fungerte det supert. Slappet veldig godt av og kunne til og med finne på å sovne. :)

lykke til!

Tusen takk:) Vi får se nå etter denne prøveperioden :sjenert: Dersom bolla ikke sitter, så kommer jeg til å prøve med akupunktur :jepp:

Skrevet (endret)

Mot allergi? Var jeg ikke klar over :) Har du prøvd selv? (forloveden sliter med pollenallergi..) Mange behandlinger?

En kamerat av meg, har skikkelig intens pollenallergi, så han må til behandling litt før hver "pollen sesong". (han har hatt en rekke andre problemer i barndommen, som også blei kurert med akupunktur)

I fjord gadd han ikke gå til akupunktør, for det var så lenge siden han hadde hatt noe problemer... Mange år, siden han alltid fikk behandling før "pollen sesongen", så han tenkte han skulle spare penger... Det endte med at han blei skikkelig dårlig.

Etter behandling, blei han frisk igjen.

Selv har jeg gått til akupunktør for å behandle vinterdeprisjon, men jeg veit egentlig ikke om det hadde noen effekt. Jeg hadde det bedre, men det kan like greit ha vært rådene jeg fikk av hu som behandla, som det kan ha vært selve stikkene.

Det kuleste med hele behandlingen, var at hu viste meg et par steder i kroppen, hvor man kan stikke nåler tvers gjennom, uten at jeg kjente noen ting! :fnise: (tykke deler av kroppen, som toppen av skulderen og ut av armhula)

Endret av Yme
Skrevet

...sånn for å dele erfaringer...

Jeg synes ikke det var stas å gå til akupunktur. (Akupunktøren var snill og grei, og vi gjorde det hjemme hos henne. (Jeg kjente henne fra før...) Av og til på sofaen hennes, i håp om at jeg slappet bedre av....)

Men jeg klarte ikke å slappe av.... Kroppen reagerte hver gang med en "sjokkreaksjon" på stikkene. Kaldsvettet til det ekstreme. Det bokstavlig talt rant av meg... :fnise:

Men igjen....moren min sovner på benken hver gang... Har hørt at flere gjør det...

Skrevet

Jeg går til akupunktør for å støtte hormonbehandlingen jeg får ifb. med IVF.. Jeg sliter med å beholde når jeg blir gravid..

Ble ikke gravid på ferskforsøk..

Begynte rett før innsetting av fryst egg (de anbefaler noen måneder før, faktisk..) og ble gravid:) Nå er jeg enn så lenge i uke 7.. Går 1-2 ganger i uka, så blir det sjeldnere før pause noen måneder..

Har fått akupunktur for forkjølelse, bihulebetennelse, hodepine, senebetennelse, fertiliteten og graviditet.. Jeg føler jeg har god virkning, sover mye resten av dagen.. De er ikke så behagelige i øyeblikket den treffer (det iler fra lilletåa til issen min når hun treffer riktig punkt)

Min mor merker ingenting etter behandling, så for henne er det bortkastede penger.

Man vet ikke om det hjelper før man har prøvd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...